Jaroslav Míl: Do ekonomiky poteče méně peněz

21. dubna 2009, 00:00 - Libuše Frantová
21. dubna 2009, 00:00

Změna vlády během českého předsednictví Evropské unii poškodí Českou republiku i její ekonomiku. „I kdyby v ní byli géniové, akademici, nositelé Nobelových cen, tak nebudou v Evropě akceptováni. Řekněte mi jediný důvod, proč by se britský premiér, francouzský prezident nebo německá kancléřka měli bavit s úředníkem z Čech,“ říká předseda Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl.

Jaroslav Míl

Autor: Jan Třeštík

Jste rád, že jste na podzim nekývl na nabídku stát se vicepremiérem pro ekonomiku?

To bych raději nekomentoval. Jsem ale přesvědčen, že shození vlády uprostřed českého předsednictví v Radě Evropské unie je výraz nezodpovědnosti. V Evropě jsme dnes vnímáni jako nespolehlivý partner. Poškodili jsme do budoucna všechny malé země z hlediska jejich pozice v Evropské unii a hlavně sami sebe. Každého manažera, který by takovým způsobem poškodil image firmy, by akcionáři dali stíhat za špatný výkon řádného hospodáře a poškození firmy. Tady se nic takového neděje, ale škody budeme deset až patnáct let napravovat.

OPOZICE NEMĚLA PRÁVO TOHLE UDĚLAT Jak vaši zahraniční kolegové reagovali na pád české vlády?

Při každé mé návštěvě v zemích EU jako první zazněla otázka, co vláda udělala, že musela odstoupit. Ptají se, jestli je za tím nějaký kriminální čin, za který se pomalu dává doživotí, nebo zda není pravým důvodem, že kryjeme bankrotovou situaci podstatně horší než v Maďarsku. Vysvětlit, že to tak není, je nesmírně obtížné. Nepotkal jsem jediného politika, který by byl ochoten akceptovat, že k pádu vedly politické důvody. To jim připadá absolutně neuvěřitelné. A když jim naznačím, že roli hrály i osobní antipatie, tak jim to přijde jako z jiného světa. Tohle opozice neměla právo udělat, to byla fatální chyba.

Ale politická reprezentace se ji snažila napravit alespoň rychlou dohodou o nové vládě…

Forma zvoleného řešení je další chybou. Místo toho, aby se vláda nechala dovládnout a velice rychle prosadila Lisabonskou smlouvu v Senátu, a teď je jedno, jestli se mi líbí nebo nelíbí, tak budeme mít úřednickou vládu. I kdyby v ní byli géniové, akademici, nositelé Nobelových cen, tak nebudou v Evropě akceptováni. Řekněte mi jediný důvod, proč by se britský premiér, francouzský prezident nebo německá kancléřka měli bavit s úředníkem z Čech, který si bude chodit pro souhlas k politikům, kteří ho nominovali. Ani ho nevyslechnou.

Kdo za poškození jména Česka v Unii podle vás může?

Já to mám jednoduché. Může za to těch 101 poslanců, kteří hlasovali pro nedůvěru vládě. Je nepodstatné, jestli jim to někdo nakukal, protože sami nesou zodpovědnost. Měnit vládu v době předsednictví bylo špatné rozhodnutí poškozující tuto zemi, a když už ji někdo sesadil, tak ji měl nechat dovládnout. Mohu obecně souhlasit s názorem, že vládu, která nedělá reformy, už v podstatě nepotřebujeme a můžeme vypsat předčasné volby, ale opozice mohla kabinet shodit až 1. července. O ničem jiném to není.

Ale sociální demokraté původně mluvili o tom, že by vláda měla dokončit předsednictví. To prezident jako první prohlásil, že musí rychle nastoupit nová vláda…

To je věc pohledu. Když vyrábíte nějaký produkt, není důležité, že se líbí mně. Musí se líbit hlavně zákazníkům. Chci-li získat peníze, není podstatné, jestli se projekt líbí mně, ale musí se líbit bance. Vždy musím hledět na to, co si myslí okolí. Vstoupil-li jsem do nějakého vztahu s Evropskou unií, tak se musím chovat tak, aby to i druhá strana akceptovala, nemohu to znehodnotit. Politici to nezvládli.

A jak to poškodí podnikatele?

Poškodí to ekonomiku. Ztratili jsme možnost ovlivňovat své zájmy v Evropské unii v době, kdy se rozhoduje o směřování pomoci v krizi. Na nás bude nyní přísnější metr, protože v řadě věcí rozhodují osobní vazby, jako všude v životě. Prostě se sníží přísun peněz do naší ekonomiky. Jestliže země získá pověst nespolehlivého partnera, tak se to přenese na ostatní. Celou dobu kritizujeme, že bruselská administrativa je špatná, stěžujeme si na ten aparát, a já spoustutěchto výhrad sdílím, ale tímto krokem jsme jejich rozhodovací pravomoci a jejich pozici posílili. Přestáváme hrát svou roli a o to víc ji hrají oni.

POLITICI BY MĚLI NÉST ODPOVĚDNOST Neměli by ti, kteří tak poškodili Česko, nést nějakou politickou odpovědnost?

Měli, ale neponesou. U nás sice existuje výrok politická odpovědnost, ale má prázdný obsah. Ještě jsem neviděl politika, který by nějakou politickou odpovědnost za své rozhodnutí nesl. Bohužel pro nás, lidé to budou tolerovat, protože teď žijí jinými problémy a na tenhle fatální exces se zapomene.

Ale nejde jen o české předsednictví Evropské unii. Vládní změny, předvolební kampaň a předčasné volby probíhají v době hospodářské recese… JAROSLAV MÍL (51) Na Elektrotechnické fakultě ČVUT vystudoval řízení energetiky a při postgraduálním studiu se zaměřil na jaderné elektrárny. Absolvoval britskou Sheffield Hallam University. Velkou část svého života pak spojil s elektrárnami. Od roku 2000 byl předsedou představenstva a generálním ředitelem ČEZ. Krátce poté, co ho z vrcholového postu v ČEZ odvolala vláda Vladimíra Špidly, stanul v dubnu 2004 v čele Svazu průmyslu a dopravy. Je také členem správní rady Slovenských elektráren. Je ženatý, má dospělého syna a malou dceru. My jsme vyslali zprávu, že i když je hospodářská recese, rostou počty nezaměstnaných v celé Evropě, tak upřednostňujeme místní problémy. Tomu nikdo nerozumí. Když předsedaly Evropské unii ostatní země, jako například Německo, vysílaly signály o stabilní, dobře fungující a přátelské zemi. A to se jim povedlo. A jaký signál jsme vyslali my? Že nás zbytek světa nezajímá a že jsme nezodpovědní a nespolehliví. A pro nás jako pro otevřenou ekonomiku, pro zemi uprostřed Evropy, která žije z partnerských vztahů se sousedy, je tohle to nejhorší, co jsme mohli udělat. Podnikatelé doplácejí na chování politiků. Nemůžete je nějak ovlivnit, aby nepoškozovali ekonomické zájmy? Dá se to jen tak, že vysvětlujete a sdělujete jim názor, který vnímáte ve svém okolí. Velká schopnost Jiřího Paroubka je, že vnímá nálady, ví, co by lidé chtěli slyšet. Ale já od politika očekávám, že nedělá, co chtějí slyšet lidi, ale dělá to, co je v programu jeho strany, jaké hodnoty vyznává. U nás se politika stala záležitostí úzké skupiny pěti šesti stovek lidí, nejde vůbec o program ani souboj myšlenek a směřování. Tahle prázdnota vede k odcizení lidí od politiky, což politikům může na jedné straně vyhovovat, ale dává to ohromný prostor pro růst extremistických názorů. A to je zvlášť v době hospodářské recese velmi nebezpečné. Nutné reformy, po nichž volají i podnikatelé, může prosadit jen silná vláda. Ale nebojíte se, že k patové situaci, která vede k vytvoření slabých vlád, může dojít i po předčasných volbách? Politici zklamali, když se nedohodli na změně volebního zákona, aby se snížil počet poslanců z 200 na 199 a aby systém umožnil vládní zodpovědnost jedné strany. Netajím se názorem, že velká koalice je velká korupce. Velká koalice má opodstatnění ve chvíli, kdy je země ve válce. Jinak je to naprosto nestandardní a nelogický postup. Musí být stanovena jasná pravomoc a zodpovědnost. Myslíte si, že překlenovací úřednická vláda v čele s premiérem Janem Fischerem může něco dokázat alespoň na domácí scéně?

Nemůže nic. Dokud nedojde ve Sněmovně ke shodě, tak se nebude dít vůbec nic. A Sněmovna bude už od této chvíle ovládána předvolební kampaní.

A co protikrizová opatření? Ta budou muset být přijata… Ta se schválí tak, jak se ODS s ČSSD domluví. A projdou i ta, která jsou absolutně nesmyslná, která ničemu nepomohou, ale budou v předvolební kampani vypadat dobře. Máte na mysli třeba šrotovné? Například šrotovné. A nenaděláte s tím nic. A kdyby náhodou volby nebyly v říjnu, ale až v řádném termínu v příštím roce, tak budeme od nynějška svědky předvolební kampaně v délce více než dvanácti měsíců. To je naprosto iracionální. A po celou tu dobu nebudou naplno pracovat ani ministerstva… Ministerstva už přestala z velké části fungovat. Vždycky dochází k tomu, že se úředníci odpoutávají od svých ministrů ke konci volebního období. Tváří se, že na ministerstvu nikdy nebyli. BANKOVNÍ TRH NEFUNGUJE

Podnikatelské svazy i Hospodářská komora kritizovaly postup bank při poskytování úvěrů. Už se situace trochu zlepšila? To se nepodařilo. Když anglická centrální banka snížila sazby, do tří týdnů snížily banky hypoteční sazby v celé Anglii. U nás Česká národní banka snížila sazby dvakrát po sobě a hypoteční sazby jdou nahoru. Bankovní trh nefunguje, nepůjčuje se, marže, které banky vyžadují, jsou neuvěřitelné. Krátkodobé závazky bank jdou brutálně dolů a zvyšují se dlouhodobé závazky. Takže nepomohla ani jednání zástupců podnikatelů s bankami, do nichž se zapojila i vláda? Myslím, že nezáleží na tom, co chce nebo nechce místní generální ředitel banky, ale na tom, jaký postoj k tomu má manažer z centrály, jaké pokyny dostává od svých akcionářů. V tomto směru mohla vláda udělat víc. Myslím, že banky dělají hodně krátkozrakou politiku, protože pokud nezmění přístup, tak se může stát, že nastoupí politický radikalismus, sice se zpožděním, ale o to razantněji. Viděl jsem podobná opatření přijímaná na Slovensku, byla velice razantní a velice efektivní. Takový postup se ale může obrátit proti bankám samým i v tom, že pokud podnikatelům neposkytnou úvěry na provoz a investice, zkrachuje víc firem a banky nedostanou už dříve půjčené peníze zpět… Říkáte to úplně přesně. Nechápu, že ve chvíli, kdy se sníží sazby, banky zvednou platby za hypotéky. Jestliže někdo dosud splácel deset tisíc korun a teď má platit dvanáct tisíc, může se stát, že nebude platit nic. To je od bank strašně krátkozraká politika vedoucí k okamžitým efektům, ale dlouhodobým rizikům. Banka nemůže požadovat třeba tříprocentní marži na projekty, které jsou ze sta procent garantovány státem, takže banka neriskuje vůbec nic. To je přece výsměch. Pokud to stát toleruje, tak toleruje okrádání lidí. A to by žádná vláda dělat neměla. Naopak by měla použít nástroje, jak tomu zabránit. Premiér v demisi Mirek Topolánek nedávno tvrdil, že stát nemá žádné nástroje na ovlivnění chování soukromých bank kromě snižování úrokových sazeb ze strany ČNB… Já myslím, že má. Stát je největším zákazníkem bank. Když změní banku, stávající banka přijde o lukrativní obchod a začne se chovat jinak. Stát má velice elegantní legislativní možnosti. Těch metod existuje víc, například i daňové. Kromě nedostupných a drahých bankovních úvěrů si firmy stěžují i na vysoké ceny energií. Díky recesi se ale postupně ceny snižují. Už jsou podnikatelé spokojeni? Cena, pokud nedojde k nepředvídatelnému pohybu na německém trhu, se bude pohybovat pro příští rok logicky o dvacet až třicet procent níž než letos. Záleží na tom, jak energetici nakupují, aby nenakupovali draho. Doba pro energetiky bude komplikovaná, protože jim klesnou výnosy. I stát snad časem pochopí, že výplata dividend z ČEZ není nejšťastnější nápad, jak přijít k penězům, že existují jiné sofistikovanější metody, jak stáhnout peníze z podniku, v němž vlastníte tři čtvrtiny. Neobáváte se, že recese zpomalí i přijetí chybějící energetické koncepce? Je to špatně, ale určitě zpomalí. To je dáno tím, že naprostá většina evropských politických reprezentací uvažuje krátkozrace. V tom jsem skeptik. U nás, ať už jde o ODS nebo ČSSD, uvažují politici v tomto směru rozumně. Tohle ale bohužel neovlivní to, co udělá Česká republika, ale co se bude dít v celé Evropě. Svaz průmyslu a dopravy požadoval co nejrychlejší přijetí eura. Odcházející premiér slíbil, že se k přijetí eura 1. listopadu vyjádří. To už se nestane… To je přesně ono. Nemuselo se čekat na 1. listopad 2009, mohlo se to řešit před čtyřmi pěti lety. Myslím, že bude minimální vůle přijetí eura. Teď se bude čekat. Někteří si budou přát, aby eurozóna zkrachovala, aby mohli tvrdit, že to vždycky říkali. Já v tom vidím velký problém, protože pohyby kurzu koruny není nikdo schopen předvídat a pojistit. V tom jsem velký pesimista. Ukáže se, že je chyba, že nejsme členy eurozóny, zvlášť po tom našem slavném extempore v rámci českého předsednictví. Minuli jsme vhodný čas, na rozdíl od Slovenska. Mají euro a v řadě reforem jsou tam podstatně dál. Zkusíte odhadnout, jak dlouho bude recese trvat? Řešení problému je mimo území Česka. Bude záležet na tom, jestli se podaří ozdravit finanční trhy mechanizmy přijatými v USA a Evropě a zda kvůli těm obrovským finančním dotacím do systému nedojde spíš ke zhoršení. Už jsme na tom pomyslném dnu, nebo půjde ekonomika ještě dolů?**

Těžko říci. Záleží na tom, kolik a jak velké množství ničím nepodložených měn je v oběhu, zda se podaří udržet inflaci pod kontrolou a podobně.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče