Jaroslav Matějka: Vybrali pro Škodu Auto správného lodivoda?

Jaroslav Matějka 02. listopadu 2015, 07:48  -  Jaroslav Matějka
02. listopadu 2015, 07:48

Do Škody Auto dnes přichází nový šéf Bernhard Maier a málem to nikdo neví. Žádná kampaň, žádné halasné promluvy. Nic neavizovali představitelé Škody, nic nekomentovali odboráři, objevila se jen tisková zpráva. Změnu překvapivě neglosovali ani obvykle výřeční politici. Přitom jde o změnu ve vedení největší automobilky v zemi, rozhodujícího průmyslového podniku Česka. A je nad čím se pozastavit.

Pětapadesátiletý Maier má po posledních patnácti letech, které strávil u výrobce luxusních sportovních automobilů Porsche, jistě zkušeností na rozdávání. Otázkou ovšem je, zda těch potřebných.

Vyučil se automechanikem a poté pokračoval ve studiu podnikové ekonomiky v německém Calw. Pracoval u firmy Nixdorf a v roce 1988 nastoupil do prodejní organizace BMW, kde zastával různé řídicí funkce. V červnu 2001 přestoupil k Porsche a v roce 2010 se stal členem představenstva odpovědným za prodej a marketing. Výrazně přispěl ke zdvojnásobení prodejů.

Nyní se však bude muset adaptovat na zcela jiné vozy a zcela jiné objemy (Porsche je pětkrát menší). Přitom ze své pozice do kontaktu se Škodou téměř nepřišel. Ta je dnes hvězdou koncernu Volkswagen sdružujícího dvanáct značek. Loni poprvé ve své historii dodala zákazníkům více než jeden milion aut a dosáhla rekordního zisku 817 milionů eur, což bylo o 56 procent více než v roce předcházejícím.

Ambiciózní plán

Bernhard Maier by měl automobilku postrčit dál. Podle ambiciózního plánu by měla Škoda Auto v roce 2018 prodávat 1,5 milionu aut, tedy o padesát procent více než nyní. Ovšem kdoví, zda neklopýtne hned na startu. Maierův předchůdce, osmapadesátiletý Winfried Vahland, totiž odešel obrazně řečeno v nejlepším. A zřejmě dobře věděl, proč tak učinil. Až dosud Škoda jen rostla. Nyní však čelí prvním vážnějším problémům.

Kolem 1,2 milionu aut značky je vybaveno podvodným softwarem. Končí výroba modelu Roomster. (Bude mít vůbec následníka?) Začínají drhnout prodeje v Číně, na nejdůležitějším trhu. Loni na něm Škoda udala čtvrtinu své produkce. V Rusku, třetím nejdůležitějším odbytišti Škody, je automobilový trh na pokraji rozvalu.


Přečtěte si: Roomster zřejmě nebude mít nástupce, Škoda prý ruší projekt výroby


Vozům s okřídleným šípem ve znaku se naopak daří v západní Evropě, hlavně v Německu a ve Velké Británii. Nároční zákazníci oceňují kvalitu a spolehlivost vozů. Potvrdila to ostatně studie J. D. Power 2015, v níž Škoda obsadila nejpřednější příčky. Mnozí v koncernu říkají, že je v mladoboleslavské automobilce v současnosti kladen na kvalitu větší důraz než v samotné hlavní značce Volkswagenu.

Výzvy, které před Škodou stojí, jsou velké. Jmenování Bernharda Maiera předsedou představenstva Škody Auto nicméně dokazuje, nakolik si nový šéf koncernu Matthias Müller svého bývalého podřízeného z Porsche cení. Místo šéfa mladoboleslavské automobilky totiž patří k nejprestižnějším.
A předznamenává další posun v říši VW směrem vzhůru.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Škoda chce v Číně prodat půl milionu aut ročně, má pomoci i nový Superb

Škoda Auto letos vytvořila skoro dvacet miliard korun provozního zisku

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče