Jaroslav Matějka: Kauza VW - stále to drhne

Jaroslav Matějka 11. ledna 2016, 08:43  -  Jaroslav Matějka
11. ledna 2016, 08:43

Uplynuly více než čtyři měsíce od vypuknutí emisní aféry a kromě výměny na nejvyšších místech německé automobilky se nevyřešilo téměř nic. Dodnes se neví, kdo vše způsobil, jak se největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu bude řešit, kolik koncern zaplatí. Nyní přijíždí nový šéf automobilové skupiny Matthias Müller na detroitský autosalon, načež se vydá do Washingtonu. Tam se ve středu setká s představiteli americké vládní Agentury pro ochranu životního prostředí.

Rozhovory na nejvyšší úrovni se uskuteční poprvé od chvíle, kdy německý výrobce uznal, že v USA používal v 580 tisících nových automobilů software umožňující obejít přísné emisní požadavky. Všichni jsou zvědaví, s čím Němci na schůzku přijdou.

Naposledy probleskla zpráva, že inženýři vymysleli řešení s novým katalytickým konvertorem, který namontují do postižených vozů. Souvisí to s faktem, že Müller chce i nadále pokračovat v „dieselové ofenzivě“ na americkém trhu. Ať už ale nabídnou cokoli, nečeká představitele koncernu vřelé přivítání. „Podváděli, tak o čem je pořád debata. Už s nimi zatočte!“ píší Američané v internetových diskuzích. Hovoří tak i politici a lidé z automobilové branže.

Ve Spojených státech to jde hůř

Všichni jsou podráždění, Volkswagen udělal málo pro vyřešení krize. Zatímco v Evropě a jinde ve světě působí jednání VW tak, že se pokouší problém „vysedět“, v USA to rozhodně nepůjde. Američané paradoxně spíše skousnou mrtvé ve vozech s vadnými airbagy než to, když z nich někdo dělá hlupáky. Na koncern už proto bylo ve Spojených státech podáno téměř pět set žalob od soukromých osob a minulý týden se přidala i americká vláda s civilní žalobou.

Experti se nyní předhánějí v odhadech, kolik to bude VW stát. Podle výpočtů agentury Reuters by to mohlo být až 48 miliard dolarů. Což je ale nesmyslná suma, do které je započteno kdeco. Podle expertů z agentury Bloomberg nakonec VW nezaplatí více než 500 milionů dolarů. Přesto ale německý koncern utrpí v USA mnohem více než výrobci jako Ford, Toyota či Takada a další. U nich se výše pokut a odškodnění za způsobené chyby pohybovala maximálně v desítkách milionů dolarů.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Akcie VW klesly, žaloba v USA může firmu přijít na 48 miliard dolarů

Müller: Volkswagenu budou změny po skandálu trvat až tři roky

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít