Jaroslav Matějka: Autošvindl pokračuje

Jaroslav Matějka 26. ledna 2016, 08:09  -  Jaroslav Matějka
26. ledna 2016, 08:09

Odbyt nových osobních automobilů se loni v Česku zvýšil podle statistik Svazu dovozců automobilů na 230 tisíc, rok předtím to bylo 192 tisíc.

Bravo! chtělo by se radostně zvolat, zaznamenali jsme další rekordní rok. Jenže čas pro plácání po ramenou a vítězné doutníky nenastal. Ze zmiňovaného počtu totiž zmizelo za hranicemi po „přeregistraci“ zhruba 30 tisíc vozů (číslo zatím není ještě přesné). Což bylo zase o něco více než v roce 2014.

Podle agentury Médea Research, která vycházela z dat ministerstva dopravy, bylo předloni obratem přeregistrováno do zahraničí 23 471 vozů z celkového počtu 192 tisíc zaregistrovaných v Česku. To představovalo 12 procent všech registrací. V roce 2015 už to bylo o procento více.

Proč se tak děje? Český dealer (povětšinou na popud českého importéra aut) zaregistruje na sebe nové vozy a po krátké době je prodá kupci za hranice. Importér se pak může pyšnit „prodejními“ čísly. Může s (ne)pravdivou informací „pracovat“ v agresivních reklamních kampaních a boduje tím u zákazníka. Méně šťastní už jsou pak importéři v západoevropských zemích. Právě tam nové vozy směřují; na západ od nás jsou auta často mnohem dražší.

Odpor na Západě

Zdá se však, že by téhle v posledních letech hojně rozšířené praxi mohlo přece jen odzvonit – a nemám teď na mysli něco kvůli změně chování centrální banky a možné úpravě kurzu koruny či proto, že se některá auta u nás po letech zdražila, protože se ekonomice daří. Ne, počínání některých tuzemských importérů by mohl zastavit odpor jejich sesterských společností v zahraničí.

Ty totiž tato praktika začíná stále více štvát a začínají se ozývat. „Není divu. Destruuje to jejich obchodní politiku,“ řekl jeden z vrcholných představitelů českého autobyznysu, když se ohlížel za loňským rokem. Pokud by k tomu došlo a někteří čeští importéři by přestali s výše zmíněnými kouzly, mohly by se automobily u nás konečně začít skutečně prodávat. A my bychom mohli zase věřit statistikám a reklamním kampaním.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Automobilový sektor táhne český průmysl, ten zrychlil růst na 5,7 procenta

Rusko podpoří automobilový průmysl 50 miliardami rublů

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Technologie
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít