Jaroslav Matějka: Autošvindl pokračuje

Jaroslav Matějka 26. ledna 2016, 08:09  -  Jaroslav Matějka
26. ledna 2016, 08:09

Odbyt nových osobních automobilů se loni v Česku zvýšil podle statistik Svazu dovozců automobilů na 230 tisíc, rok předtím to bylo 192 tisíc.

Bravo! chtělo by se radostně zvolat, zaznamenali jsme další rekordní rok. Jenže čas pro plácání po ramenou a vítězné doutníky nenastal. Ze zmiňovaného počtu totiž zmizelo za hranicemi po „přeregistraci“ zhruba 30 tisíc vozů (číslo zatím není ještě přesné). Což bylo zase o něco více než v roce 2014.

Podle agentury Médea Research, která vycházela z dat ministerstva dopravy, bylo předloni obratem přeregistrováno do zahraničí 23 471 vozů z celkového počtu 192 tisíc zaregistrovaných v Česku. To představovalo 12 procent všech registrací. V roce 2015 už to bylo o procento více.

Proč se tak děje? Český dealer (povětšinou na popud českého importéra aut) zaregistruje na sebe nové vozy a po krátké době je prodá kupci za hranice. Importér se pak může pyšnit „prodejními“ čísly. Může s (ne)pravdivou informací „pracovat“ v agresivních reklamních kampaních a boduje tím u zákazníka. Méně šťastní už jsou pak importéři v západoevropských zemích. Právě tam nové vozy směřují; na západ od nás jsou auta často mnohem dražší.

Odpor na Západě

Zdá se však, že by téhle v posledních letech hojně rozšířené praxi mohlo přece jen odzvonit – a nemám teď na mysli něco kvůli změně chování centrální banky a možné úpravě kurzu koruny či proto, že se některá auta u nás po letech zdražila, protože se ekonomice daří. Ne, počínání některých tuzemských importérů by mohl zastavit odpor jejich sesterských společností v zahraničí.

Ty totiž tato praktika začíná stále více štvát a začínají se ozývat. „Není divu. Destruuje to jejich obchodní politiku,“ řekl jeden z vrcholných představitelů českého autobyznysu, když se ohlížel za loňským rokem. Pokud by k tomu došlo a někteří čeští importéři by přestali s výše zmíněnými kouzly, mohly by se automobily u nás konečně začít skutečně prodávat. A my bychom mohli zase věřit statistikám a reklamním kampaním.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Automobilový sektor táhne český průmysl, ten zrychlil růst na 5,7 procenta

Rusko podpoří automobilový průmysl 50 miliardami rublů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková…
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Technologie
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít