Jaroslav Kantůrek: Nejen brána do Číny

11. července 2012, 12:38 - Jaroslav Kantůrek
11. července 2012, 12:38

I po patnácti letech od navrácení bývalé britské kolonie pod čínskou správu si Hongkong udržuje vysoký stupeň autonomie a prestiž světové asijské metropole. Podle mezinárodních srovnání se stále drží na světové špičce v hodnocení otevřenosti ekonomiky, konkurenceschopnosti a kvality infrastruktury pro obchod a investice.

Dnes čelí nejen tradiční konkurenci Singapuru, ale řeší i nové výzvy a možnosti spolupráce s prudce se rozvíjejícím sousedním regionem Deltou Perlové řeky, Šanghají a dalšími aglomeracemi v pevninské Číně. Diskuze na téma konkurence nebo spolupráce jsou častým předmětem konferencí o budoucnosti asijských finančních center.

Díky tradičním výhodám Hongkongu, jako je transparentní právní prostředí, všeobecná znalost angličtiny, nízké daňové zatížení a svoboda pohybu zboží a kapitálu, přes Hongkong probíhá více než osmdesát procent finančních transakcí v čínské měně. Evropská unie je pro Hongkong druhým nejdůležitějším obchodním partnerem po Číně. V Hongkongu sídlí 1600 evropských firem a přes tři desítky evropských bank, které tu mají často i asijskou či regionální centrálu.

Roste i vzájemný obchod mezi Hongkongem a Českou republikou, jehož celkový obrat loni dosáhl téměř deseti miliard korun. Hongkong pro Česko představuje jeden z největších exportních trhů v Asii. S širokou nabídkou českého zboží i moderních technologií se na tamních veletrzích setkáváme často. Tradiční spotřební zboží, hračky nebo české pivo se ale v mnoha případech obchodují prostřednictvím zavedených německých, rakouských nebo italských firem.

Úspěšným příkladem českých společností, kterým se podařilo prosadit a mají v Hongkongu obchodní zastoupení, jsou sklářské firmy, jež patří mezi světovou elitu v oblasti luxusních osvětlovacích zařízení a designových skleněných výrobků.


Čtěte také:

Dravý Hongkong převezme britskou komoditní burzu LME

Hospodářsky nejsvobodnější zemí je Hongkong, Česko je 30.

Hongkong vycítil příležitost vydělat na evropské krizi


Značka Made in Czech Republic se nejen v Hongkongu, ale v celé jihovýchodní Asii, velmi dobře prodává – za předpokladu že Česká republika drží krok se světem ve špičkových strojírenských výrobcích, environmentálních technologiích, nanotechnologiích či biotechnologiích. Jde jen o to, aby takových výrobků bylo co nejvíce.

Autor je generálním konzulem ČR v Hongkongu

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít