Jaroslav Kantůrek: Nejen brána do Číny

11. července 2012, 12:38 - Jaroslav Kantůrek
11. července 2012, 12:38

I po patnácti letech od navrácení bývalé britské kolonie pod čínskou správu si Hongkong udržuje vysoký stupeň autonomie a prestiž světové asijské metropole. Podle mezinárodních srovnání se stále drží na světové špičce v hodnocení otevřenosti ekonomiky, konkurenceschopnosti a kvality infrastruktury pro obchod a investice.

Dnes čelí nejen tradiční konkurenci Singapuru, ale řeší i nové výzvy a možnosti spolupráce s prudce se rozvíjejícím sousedním regionem Deltou Perlové řeky, Šanghají a dalšími aglomeracemi v pevninské Číně. Diskuze na téma konkurence nebo spolupráce jsou častým předmětem konferencí o budoucnosti asijských finančních center.

Díky tradičním výhodám Hongkongu, jako je transparentní právní prostředí, všeobecná znalost angličtiny, nízké daňové zatížení a svoboda pohybu zboží a kapitálu, přes Hongkong probíhá více než osmdesát procent finančních transakcí v čínské měně. Evropská unie je pro Hongkong druhým nejdůležitějším obchodním partnerem po Číně. V Hongkongu sídlí 1600 evropských firem a přes tři desítky evropských bank, které tu mají často i asijskou či regionální centrálu.

Roste i vzájemný obchod mezi Hongkongem a Českou republikou, jehož celkový obrat loni dosáhl téměř deseti miliard korun. Hongkong pro Česko představuje jeden z největších exportních trhů v Asii. S širokou nabídkou českého zboží i moderních technologií se na tamních veletrzích setkáváme často. Tradiční spotřební zboží, hračky nebo české pivo se ale v mnoha případech obchodují prostřednictvím zavedených německých, rakouských nebo italských firem.

Úspěšným příkladem českých společností, kterým se podařilo prosadit a mají v Hongkongu obchodní zastoupení, jsou sklářské firmy, jež patří mezi světovou elitu v oblasti luxusních osvětlovacích zařízení a designových skleněných výrobků.


Čtěte také:

Dravý Hongkong převezme britskou komoditní burzu LME

Hospodářsky nejsvobodnější zemí je Hongkong, Česko je 30.

Hongkong vycítil příležitost vydělat na evropské krizi


Značka Made in Czech Republic se nejen v Hongkongu, ale v celé jihovýchodní Asii, velmi dobře prodává – za předpokladu že Česká republika drží krok se světem ve špičkových strojírenských výrobcích, environmentálních technologiích, nanotechnologiích či biotechnologiích. Jde jen o to, aby takových výrobků bylo co nejvíce.

Autor je generálním konzulem ČR v Hongkongu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít