Jaroslav Kantůrek: Nejen brána do Číny

11. července 2012, 12:38 - Jaroslav Kantůrek
11. července 2012, 12:38

I po patnácti letech od navrácení bývalé britské kolonie pod čínskou správu si Hongkong udržuje vysoký stupeň autonomie a prestiž světové asijské metropole. Podle mezinárodních srovnání se stále drží na světové špičce v hodnocení otevřenosti ekonomiky, konkurenceschopnosti a kvality infrastruktury pro obchod a investice.

Dnes čelí nejen tradiční konkurenci Singapuru, ale řeší i nové výzvy a možnosti spolupráce s prudce se rozvíjejícím sousedním regionem Deltou Perlové řeky, Šanghají a dalšími aglomeracemi v pevninské Číně. Diskuze na téma konkurence nebo spolupráce jsou častým předmětem konferencí o budoucnosti asijských finančních center.

Díky tradičním výhodám Hongkongu, jako je transparentní právní prostředí, všeobecná znalost angličtiny, nízké daňové zatížení a svoboda pohybu zboží a kapitálu, přes Hongkong probíhá více než osmdesát procent finančních transakcí v čínské měně. Evropská unie je pro Hongkong druhým nejdůležitějším obchodním partnerem po Číně. V Hongkongu sídlí 1600 evropských firem a přes tři desítky evropských bank, které tu mají často i asijskou či regionální centrálu.

Roste i vzájemný obchod mezi Hongkongem a Českou republikou, jehož celkový obrat loni dosáhl téměř deseti miliard korun. Hongkong pro Česko představuje jeden z největších exportních trhů v Asii. S širokou nabídkou českého zboží i moderních technologií se na tamních veletrzích setkáváme často. Tradiční spotřební zboží, hračky nebo české pivo se ale v mnoha případech obchodují prostřednictvím zavedených německých, rakouských nebo italských firem.

Úspěšným příkladem českých společností, kterým se podařilo prosadit a mají v Hongkongu obchodní zastoupení, jsou sklářské firmy, jež patří mezi světovou elitu v oblasti luxusních osvětlovacích zařízení a designových skleněných výrobků.


Čtěte také:

Dravý Hongkong převezme britskou komoditní burzu LME

Hospodářsky nejsvobodnější zemí je Hongkong, Česko je 30.

Hongkong vycítil příležitost vydělat na evropské krizi


Značka Made in Czech Republic se nejen v Hongkongu, ale v celé jihovýchodní Asii, velmi dobře prodává – za předpokladu že Česká republika drží krok se světem ve špičkových strojírenských výrobcích, environmentálních technologiích, nanotechnologiích či biotechnologiích. Jde jen o to, aby takových výrobků bylo co nejvíce.

Autor je generálním konzulem ČR v Hongkongu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít