Jaromír Soukup: O velikosti slev rozhodují vydavatelé, nikoliv agentury

26. dubna 2011, 19:13 - Profit, TZ
26. dubna 2011, 19:13

V loňské volební kampani dostávali sociální demokraté díky agentuře Médea na billboardy a novinové inzeráty slevy až kolem devadesáti procent. Občanští demokraté usmlouvali maximálně poloviční, píší HN. Majitel agentury Jaromír Soukup se ale pro server Parlamentnilisty.cz vyjádřil, že o slevách rozhodují vydavatelství, zatímco agentura je jménem svých klientů včetně politických stran jen vyjednává.

Foto: Médea

Volební exmanažer ČSSD Jaroslav Tvrdík v rozhovoru pro Hospodářské noviny připustil, že díky jeho agentuře Médea získala ČSSD výrazné slevy na novinové inzeráty i billboardy. Nejsilnější parlamentní strana tak mohla ušetřit desítky milionů korun oproti odhadům analytiků. Serveru Parlamentní listy Jaromír Soukup poskytl následující rozhovor:

Dnešní Hospodářské noviny uveřejnily materiál mapující výdaje politických stran na předvolební kampaně. Jak byste komentoval výši slev a práci mediální agentury Médea při volební kampani ČSSD?

Domnělá kontroverze spočívající v „podezřele vysokých slevách“ při nákupu inzerce je velmi jednoduše vysvětlitelný obchodní postup. Za prvé: výši slev z ceníků jednotlivých vydavatelství neurčuje Médea ani jiná mediální agentura, ale vydavatelství sama. Proto novináři, pokud chtějí zkoumat výši poskytnutých slev politickým stranám, by měli pozornost soustředit na vydavatelství, která o nich rozhodují. Agentura je jménem svých klientů včetně politických stran jen vyjednává.

Za druhé: Tzv. ceníkové ceny vyplývající z monitoringu mediálních výdajů jsou opravdu špatným základem. Mají sloužit primárně jako monitoring výdajů u konkurenčních produktů a poměřování jednotlivých kampaní a nikoliv jako zkoumání výše výdajů jednotlivých firem nebo subjektů. Nelze z nich vyčíst v podstatě nic, protože jsou velmi, velmi nepřesné, i když jsou veřejně dostupné a patří jako jedny z mála v této oblasti mezi otevřené zdroje. Jako příklad zavádějících nepřesností uvedu například veřejnou informaci, že do své vlastní propagace investovala Economia (vydavatel Hospodářských novin), za rok 2010, 427 milionů korun a Mafra (vydavatel MF Dnes) 1,472 miliardy korun. Obě čísla nepochybně neodpovídají realitě.

Finanční podporu ČSSD prostřednictvím zlevněné kampaně tedy odmítáte?

ČSSD byla váženým a dobrým klientem. Jejím jménem jsme vyjednali nejlepší možné podmínky na trhu v dané době a v daných médiích. Tato schopnost vyplývající i z postavení Médey na trhu je komerčními klienty oceňována. Ani jeden volební inzerát, ani jednu billboardovou plochu jsme neprodali ČSSD pod nákupní cenu. Otázka na výše slev a prodejní ceny inzerce musí směřovat na vydavatele a majitele médií.

Existuje nějaké transparentní řešení?

Volební kampaně, jakkoliv jsou pro veřejnost krátkodobě velmi viditelné, nejsou rozhodující částí byznysu agentur ani médií. Diskuse o regulaci poskytovaných slev médii nebo celkových výdajů by jistě věci prospěla a já ji vítám. Není přeci správné, abychom byli v médiích napadání za schopnost obratného vyjednávání a komerčními klienty za stejnou činnost oceňováni.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Intel oficiálně představuje Coffee Lake. Parametry, ceny a novinky nových procesorů
Star Trek: Discovery si můžete vychutnat na Netflixu, a to i s klingonskými titulky
Doporučené PC sestavy: Poradíme, jaké komponenty vybrat
3D obraz jako z videohry. Canon vyvinul technologii, která vás při fotbalu dostane přímo na hřiště
Skype for Business nebude mít dlouhý život. Nahradí ho mladší Teams
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít