Japonským firmám se v "srdci Evropy" zjevně líbí

02. června 2003, 00:00 - Dana Rybáková
02. června 2003, 00:00

Vedle dodavatelů pro automobilový průmysl směřují do Čech také výrobci klimatizacíJeště před výstavbou montážního závodu automobilek Toyota, Peugeot a Citroen v kolínských Ovčárech směřovali do tuzemska subdodavatelé pro tento průmysl. Jejich příliv pokračuje. Z Japonska však nepřicházejí jen firmy spojené s výrobou automobilů.

Vedle dodavatelů pro automobilový průmysl směřují do Čech také výrobci klimatizací

Ještě před výstavbou montážního závodu automobilek Toyota, Peugeot a Citroen v kolínských Ovčárech směřovali do tuzemska subdodavatelé pro tento průmysl. Jejich příliv pokračuje. Z Japonska však nepřicházejí jen firmy spojené s výrobou automobilů.

Výstavbu nového výrobního závodu na komponenty pro osobní automobily zahájila v pardubické průmyslové zóně japonská společnost Toyoda Machine Works. „V následujících třech letech plánuje Toyoda Machine Works v České republice investovat minimálně třicet milionů dolarů (více než 820 milionů korun - pozn. red.) do výroby převodových a nápravových součástek s tím, že vytvoří přes sto nových pracovních míst,“ uvedl Jakub Mikulášek z agentury CzechInvest. Podle jeho slov má být výstavba nové haly dokončena letos v prosinci a výroba má začít v říjnu příštího roku.

Toyoda chce v investicích pokračovat

Toyoda Machine Works bude v Pardubicích podnikat prostřednictvím své dceřiné společnosti Toyoda-Koki Automotive Czech Republic. Nová továrna bude první výrobní závod Toyody v kontinentální Evropě. Jeho odběrateli budou automobilky západní a střední Evropy. „Tento projekt je pro Českou republiku perspektivní investice. V e druhé fázi, kterou očekáváme přibližně v letech 2006 až 2007, chce Toyoda investovat dalších šedesát milionů dolarů (přes 1,5 miliardy korun - pozn. red.) a zaměstnat zhruba dalších 150 pracovníků,“ doplnil japonský poradce CzechInvestu Susumu Mase. Toyoda je už druhou japonskou investicí, kterou se agentuře CzechInvest podařilo přivést do relativně malé průmyslové zóny v Pardubicích. Svou roli ve finálním rozhodnutí investora o umístění investice tak nesehrála jen strategická poloha města, ale také přítomnost dalšího japonského investora v lokalitě, společnosti Matsushita Communication Industrial Czech. Ta má v této průmyslové zóně výrobní závod na autorádia a mobilní telefony. Zájem o pozemky v Pardubicích dal najevo i výrobce tlumičů pro automobilový průmysl, společnost Kayaba Industry.

Furukawa vytvoří v Česku i vývojovou sekci

Další japonský subdodavatel pro automobilový průmysl - společnost Furukawa Electric Autoparts Central Europe - se usadil v Unhošti u Kladna. V příštích třech letech by zde měl tento výrobce elektronických součástek pro automobilový průmysl investovat 385 milionů korun a vytvořit nejméně 190 nových pracovních míst. Expanze tohoto investora vytvoří podle Luboše Lukasíka z agentury CzechInvest nová pracovní místa nejen v oblasti dělnických profesí, ale istředního a vyššího managementu. Přínosem pak bude také zvyšování kvalifikace pracovníků především v oblasti zpracování plastů. Tito lidé se budou částečně školit přímo v mateřské firmě v Japonsku. „V budoucnosti by měla Furukawa v rámci svého působení v České republice vytvořit i vývojovou sekci se zaměřením na nové projekty,“ uvedl Lukasík.

Většina výroby pro TPCA

„Spínače do airbagů, které bude náš nový závod v Unhošti vyrábět, se ze sedmdesáti procent prodají v České republice. Prostřednictvím společnosti Tokai je dodáme do výrobního závodu, který staví Toyota Peugeot Citroen Automobiles u středočeského Kolína,“ uvedl prezident Furukawa Electric Autoparts Central Europe Akira Matsui. Zbývajících třicet procent výroby firma vyveze v rámci projektu společnosti Honda do V elké Británie. Zkušební výrobu zahájila Furukawa Electric Autoparts Central Europe (dceřiná společnost Furukawa Electric Japonsko) v létě roku 2001 v pronajatých prostorách areálu společnosti Tekona ve Zdicích u Berouna. Tento závod byl první výrobní pobočkou firmy Furukawa na evropském kontinentu. Jeho prvním a také jediným odběratelem byla automobilka Honda se sídlem ve V elké Británii. Tam se v současnosti vyváží sto procent produkce této evropské pobočky. Na základě slibně se vyvíjejících ekonomických ukazatelů firmy Furukawa Electric Autoparts Central Europe se mateřská společnost Furukawa Electric rozhodla pro její další expanzi, a to právě výstavbou nového závodu na Kladensku.

Borská pole zaplnili hlavně Japonci

Plzeňskou průmyslovou zónu Borská pole si vybrala pro svůj nový výrobní závod japonská společnost Daikin Industruies. Přinejmenším deset milionů eur investovaných v počáteční fázi přinese více než sto pracovních míst. Vyrábět se tu budou klimatizace pro domácnosti. Produkce bude odstartována v dubnu příštího roku a podle Bohuslava Frelicha z agentury CzechInvest její zavedení zaměstná nejméně 105 pracovníků. Daikin má v úmyslu koupit zbývající nedělitelný pozemek v průmyslové zóně Borská pole. Tím bude více než stohektarová zóna především díky japonským projektům zcela zaplněna.

Daikin přilákali levní pracovníci a subdodavatelé

„Českou republiku jsme si pro umístění investice vybrali hlavně vzhledem k její výhodné poloze ve střední Evropě. Při rozhodování však hrály roli rovněž nižší platové náklady a široká subdodavatelská základna,“ řekl generální ředitel Daikin Europe N.V. Jiro Tomita. Firma si podle jeho slov od této expanze slibuje hlavně zvýšení vlastní konkurenceschopnosti na trhu. „V současných ekonomických podmínkách jsou soutěživost a rychlá reakce na kolísání trhu klíčovými faktory k dalšímu úspěchu Daikin Europe N.V. a v jeho snahách stát se prvním v Evropě,“ dodal Tomita. Daikin Industruies je nadnárodní společnost, která patří ke světové špičce v produkci moderní klimatizační techniky. Patří také ke světovým producentům chemického průmyslu. Představuje tedy kombinaci mechanické, elektronické a chemické odbornosti s důrazem na výzkum a vývoj. Společnost tak mimo jiné vyvinula univerzální systém chlazení a topení. Daikin působí nejen v Japonsku ale také například v Evropě, jihovýchodní Asii, Oceánii, Spojených státech a na Dálném východě. Plzeňská továrna není její první podnik v Evropě. Jednu továrnu má už v belgickém Oostende.

Součástky pro osobní automobily chtějí v České republice vyrábět japonské společnosti Toyoda a Furukawa.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče