Japonský minivůz z Maďarska

22. srpna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
22. srpna 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SUZUKI SWIFT Jedno z nejlevnějších aut na trhu, Suzuki Swift, má nyní úplně novou podobu. Jde o již třetí generaci malého stroje, který se vyrábí v Maďarsku a v minulosti konkuroval spíše než kvalitou nízkou cenou pod 200 tisíc korun. Jak vypadá a jezdí současná verze?

VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SUZUKI SWIFT Jedno z nejlevnějších aut na trhu, Suzuki Swift, má nyní úplně novou podobu. Jde o již třetí generaci malého stroje, který se vyrábí v Maďarsku a v minulosti konkuroval spíše než kvalitou nízkou cenou pod 200 tisíc korun. Jak vypadá a jezdí současná verze?

Nejnovější swift se v nejlevnější verzi s benzinovým motorem 1.3 prodává za 260 tisíc korun. Oproti hranatým předchůdcům, kteří si vysloužili přezdívku „Maďarský trabant“, má nyní auto vyšší cenu, ale také jiné standardy. Příď je krátká, zakulacená se světlomety lichoběžníkového tvaru a záď strmější. Při délce pouhých 3,7 metru působí robustně, trochu připomíná britského Mini Morrise. Změnila se i kabina. Palubní deska už odpovídá dospělému autu, s masivním středním panelem. Je trochu přetechnizovaná, připomíná kokpit raketoplánu. Ale vyznat se v tom dá, člověk najde po prvním zmatku ve změti tlačítek systém a dokáže ovládat větrání i rádio bez problémů. Na desce nás jinak příjemně překvapilo tlačítko, kterým lze vypínat podsvícení palubní desky, aby v noci neoslňovalo řidiče. Užitečný byl také nadstandardní multifunkční volant, ze kterého bylo možné ladit rádio s CD přehrávačem.

NENÍ VÝHLED NA SEMAFOR Řidič sedí ve voze relativně vysoko, má z vozu dobrý výhled do stran i dozadu s jednou výjimkou. Kvůli protáhlému tvaru střechy je špatně vidět nahoru na semafory, zvlášť když auto stojí přímo pod nimi. To je největší vada nové verze swiftu. I v tom je malé Suzuki podobné vozu Mini, z jeho kabiny také není vidět dopředu nahoru. Jinak už stroj z Maďarska překvapoval jen příjemně. Malý kufr se základním objemem 213 litrů patří sice v této třídě k průměru, složením zadních dělených sedadel se ale nechá zvětšit až na 562 litrů. Do auta jsme při testu dokázali naložit i složený zahradní nábytek. Cestující vzadu sice přebytek místa na nohy nemají, ale na kratší cestu se tam poskládá i vysoký člověk. Více od miniauta nelze žádat. NOVÝ PODVOZEK

Jízdní vlastnosti má nový swift mnohem lepší než jeho předchůdce. Ten už ve velkých rychlostech obtížně držel stopu. Současná verze je postavená na originálním podvozku, přední náprava typu McPherson a zadní kliková náprava odpovídají dnešním standardům. Auto zvládá bez obtíží i rychlost nad 170 kilometrů v hodině. Pohon předních kol testovaného vozu měl na starosti osvědčený benzinový čtyřválec 1,3 dávající výkon 68 kW. Není to žádná raketa, na plyn se musí při řazení dlouho šlapat, ale spíše než motor za to může „dlouhé“ odstupňování převodovky. Swift zrychluje z nuly na stovku podle údajů importéra za 11 sekund. Lehce tak na křižovatkách poráží favority a felicie. Spotřebuje přitom průměrných sedm litrů benzinu na sto kilometrů. V kabině není ani při vysokých rychlostech hluk, dá se bez problémů mluvit se spolujezdcem. Základní verze je levná, ale je třeba si uvědomit, že za výbavu se platí. Náš testovací vůz vybavený dvěma airbagy, protiblokem brzd, dálkovým ovládáním zámku dveří, rádiem s CD přehrávačem, multifunkčním volantem a klimatizací vyšel na 314 900 korun.

PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ

Nový podvozek je výborný, motor svižný a přitom úsporný. Do auta lze při složených opěradlech zadních sedadel naložit i zahradní nábytek.

NEPŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ

Řidič vidí kvůli protáhlému tvaru střechy špatně na vysoké semafory. To je největší vada nové verze swiftu. Člověk se musí snažit, aby vůbec viděl na světla a značky. I v tom je malé Suzuki podobné vozu Mini.

TECHNICKÉ ÚDAJE

 Karoseriepětidveřová 
 Objem válců1,3 litru 
 Max. výkon68 kW 
 Max. rychlost175 km/hod 
 Zrychlení 0-10011 sekund 
 Spotřeba 7 l/100 km 
 Kufr213 litrů 
 Cena (základ)259 900 Kč 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče