Japonské firmy chtějí české dodavatele

03. listopadu 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
03. listopadu 2003, 00:00

JAPONSKÉ FIRMY USPOŘÁDALY V PRAZE VELETRH NARUBY - VYSTAVOVALY ZBOŽÍ, KTERÉ MAJÍ ZÁJEM NAKOUPIT OD EVROPSKÝCH DODAVATELŮ, ABY JE NEMUSELY DOVÁŽET Z JAPONSKA.

V Praze se sešly téměř dvě stovky možných dodavatelů pro investory ze země vycházejícího slunce

JAPONSKÉ FIRMY USPOŘÁDALY V PRAZE VELETRH NARUBY - VYSTAVOVALY ZBOŽÍ, KTERÉ MAJÍ ZÁJEM NAKOUPIT OD EVROPSKÝCH DODAVATELŮ, ABY JE NEMUSELY DOVÁŽET Z JAPONSKA.

Tři desítky japonských firem nabídly v říjnu v P raze příležitost zapojit se do dodavatelských řetězců velkých výrobních závodů japonských investorů v České republice i v dalších evropských zemích. Nechyběli nejvýznamnější hráči, jako například kolínská Toyota Peugeot Citroen Automobile, světový výrobce elektroniky Panasonic, dodavatel klimatizací do budov Daikin, producent autoklimatizací Denso a další. O získání kontraktů usilovalo více než sto padesát dodavatelů ze střední Evropy, z toho 90 českých.

VELETRH NARUBY

Šlo o neobvyklou akci, veletrh naruby, kdy se neprezentovaly výrobní firmy se svou produkcí, kterou chtějí prodat. Naopak se představovali odběratelé a vystavovali zboží, které chtějí nakoupit. Zájemci tak viděli komponenty, jejichž dodavatele příslušná společnost v regionu hledá. Celá akce by měla podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Peciny přinést pozitivní dopad na vývoj importu. Velcí japonští investoři by totiž nedováželi komponenty ze zahraničí a realizovali by přidanou hodnotu vzniklou na území České republiky. Japonským firmám zase odpadne nutnost platit clo.

PŘIJELA I ZÁPADOEVROPSKÁ KONKURENCE

Podle ředitele japonské obchodní komory JETRO Praha, která veletrh pořádala spolu s agenturou CzechInvest, Takeshiho Mizuny je na celé akci nejcennější setkání mnoha různých subjektů. „Kromě japonských investorů působících v České republice a jejich potenciálních českých subdodavatelů, se veletrhu účastnily i dodavatelské společnosti ze zemí západní Evropy. Ty samozřejmě představují pro lokální dodavatele konkurenci. Nicméně je to zdravá konkurence a iz těchto firem bývají dle našich zkušeností později investoři, kterým mohou české společnosti také dodávat,“ uvedl Mizuno. Podle jeho slov konkurence rok od roku roste a dá se předpokládat, že obchodní jednání budou velmi tvrdá.

DODÁVAT JAPONCŮM JE NEJLEPŠÍ REFERENCE

Obstát v této konkurenci a vyhovět náročným podmínkám se však zřejmě vyplatí. „Být dodavatelem japonské společnosti je ta nejlepší reference, protože dodávané výrobky musí být skutečně velmi kvalitní,“ uvedl ředitel marketingu společnosti Tanex Plasty Jiří Sedláček. Tanex Plasty spolupracuje s několika významnými japonskými společnostmi. „Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že dobře fungující dodavatelsko-odběratelské vztahy jednoznačně vedou k nárůstu vzájemné spolupráce. K zajištění plánovaného rozvoje naší společnosti musíme neustále hledat nové možnosti, nové partnery a tento typ akcí je jeden z nejefektivnějších. Je to velmi účinný způsob, jak firmě zajistit kvalitní dlouhodobé zakázky,“ dodal Sedláček.

ZAHRANIČNÍ INVESTOŘI CHTĚJÍ ZVYŠOVAT PODÍL NAŠICH DODÁVEK

Vysoká očekávání možností, které veletrh otevře, se přirozeně netýkala jen firem, které se ucházejí o subdodávky. „V loňském roce jsme se zúčastnili Reverse Trade Fair v Maďarsku, kde se nám přes několik jednání s firmami nepodařilo najít vhodného obchodního partnera. Věříme, že na pražském veletrhu se nám podaří najít firmy, se kterými budeme moci spolupracovat,“ řekl výkonný ředitel firmy Panasonic AVC Networks Czech Tadanori Asahi. Právě tento významný plzeňský výrobce televizorů zvýšil podíl domácích subdodavatelů na mechanických částech svých produktů z původních několika málo procent v roce 1997 na dnešních skoro devadesát procent. Rovněž většina ostatních nadnárodních společností má velký zájem na zvyšování podílu domácí práce na českém výrobku a na kvalitních dodávkách od místních subdodavatelů. Dodavatelé ze střední a východní Evropy mají navíc oproti svým západoevropským konkurentům jednu nezanedbatelnou výhodu - podstatně levnější pracovní sílu.

UMÍME BÝT LEVNĚJŠÍ NEŽ UNIE

Japonci jsou sice pověstní náročností v obchodních jednáních i výrobních požadavcích, šance tuzemských výrobců jsou ale velké. Podle zasvěcených to prokazuje už fakt, že se veletrh konal v Praze. „Možnosti České republiky jsou v tom, že v řadě oborů dokážeme nabídnout vhodná technická řešení za výhodnějších nákladů než v Evropské unii,“ podotkl generální ředitel agentury pro podporu exportu CzechTrade Martin Tlapa. Veletrhu se celkově zúčastnilo 187 firem ze sedmnácti zemí Evropy a z Japonska. Účastníky lze rozdělit do čtyř skupin. Za prvé japonské firmy působící ve střední a východní Evropě, dále japonské firmy ze západní Evropy a Japonska, české dodavatele a dodavatele ze střední a východní Evropy a zahraniční dodavatele z N ěmecka, Rakouska, Velké Británie, Francie a Japonska.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče