Japonec dobrý hlavně v terénu

12. listopadu 2007, 00:00 - Erich Handl
12. listopadu 2007, 00:00

Vyzkoušeli jsme – Mitsubishi Pajero Terénní vůz Mitsubishi Pajero letos prošel modernizací. Vypadá sice podobně, ale tři čtvrtiny dílů jsou prý zcela nové. Stejně jako předchůdce nabízí verzi N1 a prodává se od 999 900 korun.

                                    

Pajero se vyrábí od roku 1982 a ve třech generacích spatřilo světlo světa dohromady přes 2,5 milionu kusů. Je to auto určené do těžkého terénu, díky 11 vítězstvím v závodu Paříž - Dakar se stalo jakousi vlajkovou lodí značky Mitsubishi. Robustní off-road má v poslední čtvrté generaci rovněž samonosnou karoserii zpevněnou vestavěným rámem a nezávislé zavěšení kol. Přesto je prý skoro vše nové. Podle výrobce je to nejvýkonnější a nejluxusnější model, jaký kdy značka vyrobila.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Nové Mitsubishi Pajero nabízí možnost podnikatelské verze, námi testovaný vůz vyšel s odpočtem DPH včetně montáže přepážky na 1 095 536 korun. Auto je dobré hlavně do terénu, ale na silnici může suplovat malou dodávku a s přívěsem i lehký nákladní vůz.

Jak si vedlo Pajero v testu? Měli jsme k dispozici verzi Dakar se silným dieselem s objemem 3,2 litru spojeným s pětistupňovým automatem. Měla skutečně nabitou výbavu, včetně systému řízení stability, trakce a automatické klimatizace. Palubní deska byla trochu přetechnizovaná, ale špičkově vybavená, nechyběl ani kompas. Jinak jsme interiér shledali účelný a pohodlný (s výjimkou opěrek zadních sedadel).

Na silnici jsou výkony Pajera solidní, v zatáčkách se auto jako každé vysoké SUV houpe, ale jinak drží dobře stopu a na dálnici umí až 177 kilometrů v hodině. Vylepšené konstrukce a technologie měly přinést sníženou hladinu hluku, ale přesto se ve vysokých rychlostech rádio poslouchat nedá. Možná by pomohl šestý rychlostní stupeň.

V terénu ale stroj exceluje. Má velkorysé nájezdové úhly, pohon všech kol sice vychází z předchozí generace, ale v řadě detailů je vylepšen. V základním uspořádání pro

 TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Mitsubishi Pajero 3,2

             Di-D LWB Dakar

  • *typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový čtyřválec objem válců - 3,2 litru max. výkon - 118 kilowattů max. rychlost - 177 km/hod zrychlení 0-100 - 12,8 sekundy spotřeba - 9,3 l /100 km kufr - 1790 litrů cena **- 1 279 900 Kč

silnici je odpojen přední hnací hřídel a motor pohání pouze zadní kola. Nižší valivý odpor tak sníží spotřebu paliva o tři procenta. Zdokonalený systém pohonu všech kol umožňuje přiřadit přední pohon až do rychlosti 100 kilometrů za hodinu. V terénu může řidič uzavřít mezinápravový diferenciál nebo volit redukované převody, taktéž s uzávěrem mezinápravového diferenciálu. Pajero pak připomíná tank, který projede kdečím, včetně brodu hlubokého 70 centimetrů. Na přání se dodává také závěr diferenciálu zadní nápravy aktivovaný tlačítkem na přístrojové desce.

Jaké má nové Pajero užitkové vlastnosti? Kufr pojme až 1790 litrů nákladu a může tak suplovat malou dodávku. Malým minusem jsou dveře, které se, jako u všech japonských terénních aut, otevírají směrem k chodníku a brání tak nakládání. Navzdory tomu lze auto k podnikání doporučit, zejména jestliže připočteme, že může tahat brzděné přívěsy až do hmotnosti 3300 kilogramů.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče