Japonci chtějí židle o pár centimetrů nižší

14. února 2011, 11:26 - Tomáš Stingl
14. února 2011, 11:26

Tradiční český výrobce nábytku Ton vyváží do Japonska na 50 tisíc kusů nábytku ročně. Jde především o židle ve zmenšeném provedení, které odpovídá nižší tělesné výšce Japonců. Firma oceňuje, že Japonci drží slovo, někdy ovšem obchod prodlužuje složitý několikastupňový schvalovací proces.

Foto: Ton

Klasické české dřevěné židle se začaly do Japonska vyvážet již někdy v 80. letech minulého století. Vše tehdy probíhalo přes podnik zahraničního obchodu Drevounia. V současnosti vyváží společnost Ton z Bystřice pod Hostýnem do Japonska napřímo na 50 tisíc kusů nábytku ročně. „Jedná se především o rozměrově menší typy židlí. Samozřejmostí je úprava sedadlové výšky. Evropský standard je 46centimetrů. Japonci požadují o dva až čtyři centimetry nižší židle,“ vysvětluje exportní manažer firmy Radek Skácel.

Co se týče designu, tak v poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem o tradiční ohýbané výrobky – takzvané thonetky, nazývané tak podle jména zakladatele továrny Michaela Thoneta,“ dodává Skácel.

I u nábytku sráží cenu Číňané

Japonský trh je podle něj velmi konkurenční, zaplavený židlemi pocházejícími převážně z Číny. „To je také důvod, proč mají naši zákazníci zájem hlavně o levnější modely. Mezi naše japonské zákazníky patří jak velcí importéři, tak i drobní obchodníci. Převládají firmy zaměřené na vybavování veřejných prostor – takzvaný horeka sektor. Spolupracujeme taktéž s několika řetězci maloobchodních prodejen. Celkově obchodujeme s více než 20 firmami,“ uvádí Skácel.

Thonetky jdou do světa i po 150 letech

Tradiční výroba ohýbaného dřevěného nábytku v Bystřici pod Hostýnem nedaleko Olomouce právě letos slaví už úctyhodných 150 let. Podnikatel Michael Thonet tam totiž původní továrnu na tyto výrobky založil již v roce 1861. Na tradici dnes akciová společnost Ton úspěšně navazuje, když klasické židle thonetky a další nábytek vyváží do více než 60 zemí světa.

Firma dopravuje na vzdálený trh své zboží až na výjimky po moři, většinou ve čtyřicetitunových kontejnerech. Do jednoho takového kontejneru se vejde v průměru 500 židlí.

Rozhodnutí zpožďuje schvalovací pyramidy

Obchodování s japonskými zákazníky má podle Skácela svá specifika. „Velké množství tamějších firem nemá zkušenosti se zahraničním obchodem a není také dobře jazykově vybaveno. Japonci mívají problémy s angličtinou. Proto velmi často využívají služeb nějaké velké importní firmy, jako jsou Toyota či Itochu a další. Ty jim zprostředkovávají kontakt s výrobci a řeší veškeré dovozní formality, včetně kompletní přepravy zboží až do skladu zákazníka,“ uvádí zástupce Tonu.

Samotné jednání s japonskými partnery se podle něj výrazně liší od evropských zvyklostí. „Především je třeba notná dávka trpělivosti. Problémy, které se zdají být lehce řešitelné, se můžou stát předmětem dlouhých diskuzí. Hledání kompromisu je mnohdy nemožné. Typické také je, že důležitá rozhodnutí například o nákupu nových výrobků musejí projít několikastupňovým schvalovacím procesem.

Na druhé straně zástupce české firmy oceňuje čestné jednání Japonců. „Jakékoliv dohody jsou považovány za závazné a nestává se, že by je zákazník nedodržel. Hrozila by totiž ztráta jeho tváře respektive cti, což je pro Japonce velmi podstatná věc,“ poukazuje na zajímavý rys orientální mentality Radek Skácel.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít