Menu Zavřít

Japonci chtějí židle o pár centimetrů nižší

14. 2. 2011
Autor: profit

Tradiční český výrobce nábytku Ton vyváží do Japonska na 50 tisíc kusů nábytku ročně. Jde především o židle ve zmenšeném provedení, které odpovídá nižší tělesné výšce Japonců. Firma oceňuje, že Japonci drží slovo, někdy ovšem obchod prodlužuje složitý několikastupňový schvalovací proces.

Japonci chtějí židle o pár centimetrů nižší

Foto: Ton

Klasické české dřevěné židle se začaly do Japonska vyvážet již někdy v 80. letech minulého století. Vše tehdy probíhalo přes podnik zahraničního obchodu Drevounia. V současnosti vyváží společnost Ton z Bystřice pod Hostýnem do Japonska napřímo na 50 tisíc kusů nábytku ročně. „Jedná se především o rozměrově menší typy židlí. Samozřejmostí je úprava sedadlové výšky. Evropský standard je 46centimetrů. Japonci požadují o dva až čtyři centimetry nižší židle,“ vysvětluje exportní manažer firmy Radek Skácel.

Co se týče designu, tak v poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem o tradiční ohýbané výrobky – takzvané thonetky, nazývané tak podle jména zakladatele továrny Michaela Thoneta,“ dodává Skácel.

I u nábytku sráží cenu Číňané

Japonský trh je podle něj velmi konkurenční, zaplavený židlemi pocházejícími převážně z Číny. „To je také důvod, proč mají naši zákazníci zájem hlavně o levnější modely. Mezi naše japonské zákazníky patří jak velcí importéři, tak i drobní obchodníci. Převládají firmy zaměřené na vybavování veřejných prostor – takzvaný horeka sektor. Spolupracujeme taktéž s několika řetězci maloobchodních prodejen. Celkově obchodujeme s více než 20 firmami,“ uvádí Skácel.

Thonetky jdou do světa i po 150 letech

Tradiční výroba ohýbaného dřevěného nábytku v Bystřici pod Hostýnem nedaleko Olomouce právě letos slaví už úctyhodných 150 let. Podnikatel Michael Thonet tam totiž původní továrnu na tyto výrobky založil již v roce 1861. Na tradici dnes akciová společnost Ton úspěšně navazuje, když klasické židle thonetky a další nábytek vyváží do více než 60 zemí světa.

Firma dopravuje na vzdálený trh své zboží až na výjimky po moři, většinou ve čtyřicetitunových kontejnerech. Do jednoho takového kontejneru se vejde v průměru 500 židlí.

Rozhodnutí zpožďuje schvalovací pyramidy

Obchodování s japonskými zákazníky má podle Skácela svá specifika. „Velké množství tamějších firem nemá zkušenosti se zahraničním obchodem a není také dobře jazykově vybaveno. Japonci mívají problémy s angličtinou. Proto velmi často využívají služeb nějaké velké importní firmy, jako jsou Toyota či Itochu a další. Ty jim zprostředkovávají kontakt s výrobci a řeší veškeré dovozní formality, včetně kompletní přepravy zboží až do skladu zákazníka,“ uvádí zástupce Tonu.

BRAND24

Samotné jednání s japonskými partnery se podle něj výrazně liší od evropských zvyklostí. „Především je třeba notná dávka trpělivosti. Problémy, které se zdají být lehce řešitelné, se můžou stát předmětem dlouhých diskuzí. Hledání kompromisu je mnohdy nemožné. Typické také je, že důležitá rozhodnutí například o nákupu nových výrobků musejí projít několikastupňovým schvalovacím procesem.

Na druhé straně zástupce české firmy oceňuje čestné jednání Japonců. „Jakékoliv dohody jsou považovány za závazné a nestává se, že by je zákazník nedodržel. Hrozila by totiž ztráta jeho tváře respektive cti, což je pro Japonce velmi podstatná věc,“ poukazuje na zajímavý rys orientální mentality Radek Skácel.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).