Jan Stuchlík: Dotované kuře

07. dubna, 07:55 -
07. dubna, 07:55

Jít proti proudu bývá nevděčné, ale často se na konci cesty skrývá úspěch, kterému by nikdo nevěřil. Začátek jednoho takového příběhu se rodí ve Velké Británii. Ostrovům, jež děsí rozpad ocelářského průmyslu pod tíhou vysokých výrobních nákladů a levné čínské konkurence, vlil optimismus do žil Ind Sanjeev Gupta.

Tam, kde selhala indická Tata, která se chce ocelárny zbavit, prý indický miliardář uspěje. Přebuduje svou vysloužilou ocelárnu ve Walesu, kterou koupil za pakatel v roce 2013. Už nebude potřebovat surové železo, protože ocel vyrobí ze šrotu. Pokryje tak až pětinu britské spotřeby oceli.

Sám Gupta přiznává, že pro tento plán potřebuje levnou elektrickou energii, kterou bude šrot v obloukových pecích tavit. Velká Británie však má elektřinu pro průmysl suverénně nejdražší v Evropě. Jak z toho ven? Gupta koupil starou uhelnou elektrárnu kousek od ocelárny a chce ji předělat, aby mohla topit dřevěnými peletami.

Další elektřinu si vyrobí v přílivové elektrárně. Vtip je v tom, že záchranu ocelářského průmyslu v jeho scénáři zaplatí britský spotřebitel elektřiny. Gupta spoléhá na to, že na přestavbu elektrárny i na proud z moře získá dotace.

Díky dotované elektřině najednou začne výroba oceli vydělávat. Gupta se vlastně pohybuje proti proudu jen zdánlivě. Ve skutečnosti nasedl na vlnu doby – bez dotací ani kuře nehrabe.


Čtěte další zápisníky redaktorů E15:

Pavel Otto: Neplašte myslivce

Jaroslav Bukovský: Obojaké zprávy

Mohlo by vás zajímat

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče