Jan Sedlák: Velký boj na menších displejích

 Sedlák 29. dubna 2015, 08:26  -  Jan Sedlák
29. dubna 2015, 08:26

Pro každého, kdo není zrovna akcionář Applu, už to je trochu nuda. Apple opět ohlásil rekordní výsledky. Tržby meziročně vyrostly o 27 procent, zisk o třetinu.

Podobně solidním tempem rostou i další technologičtí obři. Tržby Googlu narostly o 12 procent a rozjetý Facebook tento ukazatel navýšil dokonce o 42 procent. Společným jmenovatelem těchto čísel jsou mobilní technologie.

Facebook dostával ještě nedávno od analytiků na frak za to, že nedokáže zpeněžit masu uživatelů chytrých mobilních zařízení. Po vyhlášení strategie „mobile first“ se to ale začalo rychle měnit. Dnes se mobilní reklama na celkových příjmech firmy podílí téměř třemi čtvrtinami.

Facebook ukázkově těží z odklonu uživatelů od běžných počítačů k mobilním službám. Fungují sponzorované příspěvky a funguje i to, že společnost neustále míchá s formáty řazení příspěvků, čímž nutí firmy, aby právě tyto placené příspěvky hojně využívaly.

Za dosah platí všichni

Facebook proto tvoří ve firemních rozpočtech na digitální marketing stále větší položky. A budou ještě větší, jakmile firma začne ždímat peníze z dalších svých mobilních služeb WhatsApp a Instagram. Fígl je v tom, že za zviditelňování na Facebooku neplatí pouze velké firmy s velkými rozpočty, ale své fanoušky a dosah zde pomocí drobných plateb sbírají i jednotlivci jako třeba módní bloggerky.

U Instagramu může mít tento fenomén ještě větší dosah. A v případě WhatsAppu, který už přidává i volání, by se v sídle Skypu měli začít dost bát. O sídlech mobilních operátorů ani nemluvě.

Rovněž Apple se zdatně veze na mobilní vlně. IPhony se na celkových tržbách podílejí více než dvěma třetinami a po prvotní skepsi je jasné, že aktuální nabídka, byť na poměry poněkud zmatená, má sílu. Dále klesající prodeje iPadů ukazují nasycení trhu. Navíc tablety mohou být výhledově na trhu zcela nahrazeny telefony s pětipalcovou a větší úhlopříčkou.

Apple si velkými modely iPhonu 6 zcela jistě sám parazituje na prodejích tabletů. Přesto udělal dobře, že se do větších displejů vrhl. Je to lepší, než kdyby na prodejích iPadů parazitoval někdo jiný.

Google s otazníkem

Velikým mobilním otazníkem zůstává Google. Ten vedle tlaku úřadů musí čelit i tomu, že zatímco na počítačích hrál se svým vyhledávačem a kontextovou reklamou prim, na menších displejích ho nahrazují specializované aplikace. Vyhledávač Googlu na smartphonech není zdaleka tak silný a totéž platí pro jeho mobilní reklamu.

Google drtivou většinu peněz stále generuje z počítačů, a ačkoli i tato oblast vlivem přesunu peněz do „digitálu“ nadále roste, absence silné pozice na mobilním trhu je do budoucna velký problém. Google v podstatě od vyhledávače a PPC reklamy nepřišel s vlastním dalším výrazně úspěšným produktem, který by dokázal vydělat peníze. Uvidíme, jak to bude s těmi roboty, auty a vesmírným výzkumem.


Čtěte také:

Silný dolar obral Apple o část zisku, trápí i další americké obry

Proč má Google problém? Tak velký hráč nemůže uniknout dohledu vlád

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče