Jan Sedlák: Technologie – růst a obavy z budoucnosti

04. listopadu 2013, 10:02 - Jan Sedlák
04. listopadu 2013, 10:02

Facebook ve třetím fiskálním čtvrtletí tohoto roku opět solidně navýšil tržby, ale především potvrdil, že našel způsob, jak vytloukat peníze z mobilních zařízení. Zatímco ještě před několika kvartály absence příjmů z tabletů a telefonů tlačila akcie níž a níž, dnes už tato oblast tvoří 49 procent celkových tržeb. Jde o stabilní nárůst, před rokem činil tento podíl 14 procent.

Současně s těmito dobrými zprávami se ovšem objevily obavy, které přinejmenším na čas přistřihly akciím Facebooku křídla. Silný růst sociální sítě v posledních čtvrtletích byl poháněn především novou formou reklamy, která se uživatelům zobrazuje přímo mezi tradičními zprávami a statusy. Taková reklama je velmi efektivní, jenže firma už počet těchto reklam mezi běžným obsahem nemůže navyšovat. Pravděpodobně by tím totiž znechutila uživatele. I to je důvod, proč se ve Facebooku tolik orientují na vlastní vyhledávací mechanismus Graph Search, s jehož pomocí je možné skládat výsledky internetového vyhledávání podle informací na této sociální síti. Čím více hledání a změněného obsahu na stránce uživatele, tím více vygenerované reklamy.

Nejistotu nad budoucností budí i klesající zájem teenagerů, kteří často volí jiné sociální sítě jako Instagram nebo Twitter, pro komunikaci pak WhatsApp nebo Snapchat. Netřeba ovšem panikařit – Instagram patří Facebooku a v současné době finišují přípravy na spuštění obrázkových a videoreklam. Stejně tak má Facebook alternativu pro WhatsApp a další mobilní „kecálky“. Facebook Messenger je velice populární a připravuje se zcela přepracovaná verze, jež se integruje mnohem hlouběji do telefonu.

Obavy se i přes silné prodeje objevují také u Applu. Tomu meziročně opět klesla marže na současných 37 procent s tím, že firma dříve dokázala pracovat i s 50 procenty. Očekává se, že v příštím čtvrtletí nastane další propad. Applu marže padají už sedm kvartálů v řadě a také zisk v meziročním srovnání míří dolů už třetí čtvrtletí v řadě. Marži a zisk sráží to, že zákazníci Applu více a více kupují jeho starší výrobky.

Apple je v prekérní situaci. V segmentu tabletů a chytrých telefonů je pod tlakem levných přístrojů s Androidem, a musí proto ponechávat na trhu starší a levnější modely, jinak by riskoval ztrátu tržeb a podílů na trhu. I kvůli tomu ale začíná být v nabídce Cookovy firmy čím dál větší nepořádek a pomalu se rozplývá sen o zcela jednoduchém portfoliu produktů, na kterém tolik bazíroval Steve Jobs.

Znatelné je to především u tabletů – v nabídce Applu je dnes starý iPad 2, dále nový iPad mini s lepším displejem, ale také starý iPad mini a nově také iPad Air. Každý samozřejmě v několika variantách. Stále hlasitěji proto znějí obavy, zda vše zvládne výrobní a dodavatelský řetězec a zda se vše nezkomplikuje i na této frontě.


Čtěte také:

Facebook chystá strop na reklamu. Navíc ho trápí neaktivní teenageři

Internet banking na Facebooku. Indická banka spouští průlomovou aplikaci

Facebooku vzrostly tržby o 60 procent. Už umí vydělávat na mobilech

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít