Jan Sedlák: Sběr informací má zlaté dno

21. října 2013, 09:28 - Jan Sedlák
21. října 2013, 09:28

Google má za sebou dobré čtvrtletí. Jeho zisk meziročně narostl o 36 procent na tři miliardy dolarů, díky čemuž hodnota akcií překonala tisíc dolarů. Cenné papíry už si letos připsaly téměř 50 procent, a Google je tak třetí nejcennější firmou ve Spojených státech (po Applu a Exxon Mobilu). Investoři navíc nevidí pouze okamžitá čísla a krátkodobé kvartální vyhlídky, ale věří i ve vzdálenější budoucnost.

Tím je myšleno zejména to, jak a kdy největší internetová firma světa vyřeší palčivou „mobilní otázku“. Přístup na internet z chytrých telefonů a tabletů už v mnoha oblastech dotahuje a překonává připojení z klasických počítačů (mobilní zařízení se například na přístupu k YouTube podílejí 40 procenty) a silná kontextová reklama, ze které Google generuje drtivou většinu tržeb, je svázána především s tradičním webem.

I kvůli tomu už osmé čtvrtletí po sobě klesá cena za jedno kliknutí na takové reklamní sdělení. Na druhé straně ale roste celkový počet kliknutí (v posledním kvartálu šlo o 26procentní přírůstek), daří se tedy držet celkový růst tržeb.

Mobilní reklama je stále do jisté míry nevyzkoušená oblast, ve které se hledají nové cesty. Inzerenti Googlu navíc doposud museli své kampaně pro mobily optimalizovat a stavět je jinak než na počítačích, což je odrazovalo. Google proto vyvinul systém, jenž skýtá možnost spravovat kampaně pro více zařízení z jednoho místa. Nástroj DoubleClick brzy umožní i zadávat a spravovat kampaně na Facebooku.

Pro budoucnost je důležité sledovat to, co Google buduje kolem sebe sama – sociální platformu Google+. Ta se z počátku jevila jako konkurence pro Facebook, Googlu jde ale o něco jiného. Pomocí sociální interakce uživatelů může výrazně zpřesňovat cílení reklamy podle „lajků“, komentářů, udávání polohy, sdílení článků, odkazů, příspěvků a podobně.

Lidé v kontaktech už nyní slouží jako ideální prostředek pro doporučování zboží, pěkným příkladem jsou mobilní aplikace, hudba, knihy a další obsah v obchodě Google Play. Pokud někdo z vašich kontaktů ohodnotil třeba zakoupené album, dostane se při vašem prohlížení do popředí.

Podobné prolínání bude v blízké budoucnosti mnohem více znatelné a činnost na Google+ se bude ve velké míře projevovat především v zobrazovaných reklamách. Google sbírá kvanta dat, která mu nyní uživatelé díky sociální síti generují, a tyto informace přeměňuje ve zlato, respektive dolary.

Google+ není pouze samotné prostředí sociální sítě, právě Google+ je vlastně Google. Je to ta černá horní lišta, která se zobrazuje prakticky všude, kde používáte nějakou službu od Googlu. Je to ta lišta, která reprezentuje neustálé sbírání dat o vašich aktivitách a která propojuje celé Google universum. A zároveň je to ona budoucnost celé firmy.


Čtěte také:

Akcie Googlu překonaly 1000 dolarů, firma výrazně zvýšila zisk

Google spustil v Česku stahování hudby přes Google Play

Google prodává v Česku e-knihy

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu…
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Technologie
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít