Jan Sedlák: Revoluce přichází náhle, nikoli ohlášena

16. května 2013, 10:37 - Jan Sedlák
16. května 2013, 10:37

Nové oblasti spotřební elektroniky, jakými jsou chytré brýle či hodinky, vlastně ještě ani nevznikly a už se o nich mluví jako o budoucím rychle rostoucím trhu a ekosystému, který na sebe nabalí řadu vývojářů aplikací a bude generovat stovky milionů dolarů ročně.

Společnost Google v současné době pouští mezi první zájemce spíše prototyp brýlí Google Glass a objevují se informace, že Apple, Samsung a nejspíše také další firmy pracují na různých verzích chytrých hodinek. Revoluce jako by byla dopředu všem známá.

Představa, že chytré brýle, které přímo před zrakem uživatelů zobrazí vrstvu rozšířené virtuální reality (třeba ukážou, jakým směrem se vydat k vybranému cíli a podobně), vytvoří nový obrovský trh, se podle současných ohlasů zdá být reálná. Bohužel však tato představa není ničím podložená.

Veškerý humbuk kolem tohoto druhu technologie je vyvolaný zejména tím, že lidé už poměrně dlouhou dobu čekají na novou elektronickou hračku a „zoufale“ touží po nějaké novince. Nikdo už nechce zaspat další „velkou věc“, která naposledy nastala při příchodu iPhonu a iPadu a ti rychlejší a prozíravější na ní nemálo zbohatli. O „revoluci“ se dopředu ví a všichni se na ni rychle chystají. Pokud se ale podíváme do historie, technologická revoluce mnohem častěji přišla jakoby z ničeho nic.

Google Glass má v současné době řadu omezení, které z těchto brýlí dělají v podstatě jen hračku pro nadšence a vývojáře. Baterie vydrží maximálně pět hodin, rozlišení zabudovaného fotoaparátu je slabé, pro komunikaci s internetem je nutné neustálé spojení s chytrým telefonem a uživatelé, kteří tyto brýle testují, často mluví o rychlém nástupu bolesti hlavy. Ani samotné hlasové ovládání prý není ideální.

Chytré brýle jsou v současné době spíše ukázkovým prototypem a ne trhákem, který by běžní uživatelé chtěli používat. Ti potřebují v zásadě jednoduchý stroj. Představa toho, že se před našimi zraky bude rýsovat nový virtuální svět, který pomůže s mnoha úkoly, je samozřejmě pro mnohé lákavá, je ale velkou otázkou, zda právě brýle jsou ten nejvhodnější formát. Opravdu chtějí všichni uživatelé stále nosit brýle?

Podobné je to i s chytrými hodinkami. Ty v současné době neumí nabídnout nic moc navíc než běžný chytrý telefon a opět to spíše vypadá jen jako jeho bezdrátová nadstavba, jejíž reálné využití je sporné. Při přemýšlení nad tím, jak by se nové druhy hodinek a brýlí daly využít, je třeba vždy myslet na to, jak novinka skutečně mění uživatelský zážitek a co lidem zásadně zjednodušuje. Nelze o nich smýšlet jako náruživý fanoušek sci-fi, kterému se sice líbí efekt zobrazujícího se hologramu postavy z hodinek, který ale ve výsledku žádné praktické využití nemá.


Čtěte také:

Na Google Glass a iWatch chtějí vydělat i další firmy. Ve hře jsou miliardy

Google Glass nejsou vítány. Zakážou je divadla, kina i kasina

Svět se bojí Google Glass, ředitel Googlu zase bezpilotních miniletounů


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče