Jan Sedlák: Nový Office je budoucností Microsoftu

18. července 2012, 08:19 - Jan Sedlák
18. července 2012, 08:19

Microsoft představil Office 2013, prozatím ve formě veřejné testovací verze. Toto na první pohled nudné sdělení v sobě skrývá hru o samotnou budoucnost Microsoftu.

Kancelářský balík Office je pro Microsoft slepicí snášející zlatá vejce. Do pokladny firmy každoročně přináší více než polovinu příjmů a používá jej více než miliarda uživatelů po celém světě. Office má 90procentní podíl na trhu, 80procentní podíl v oblasti e-mailových služeb ve firmách a produkt v loňském roce rostl o sedm procent.

Office je pro Microsoft důležitý především v tom, že se vždy jednalo o balík aplikací, který vyhrával válku počítačových platforem. Systém Windows si dlouhá léta drží silné postavení mimo jiné proto, že je na něj k dispozici bezkonkurenčně nejlepší sada produktivních programů.

Jednotlivé části Office zároveň umožňují prodávat další úspěšné produkty softwarového giganta. Bez Outlooku by Microsoft těžko prodával e-mailový server Exchange a komunikační platformu Lync. Bez Wordu a Excelu by obchodníci jen těžko předváděli výhody kolaboračního řešení SharePoint.

Pro Redmond je zásadní, aby jedno z jeho nejcennějších aktiv stále hrálo dominantní roli na trhu. Celý balík ale v posledních letech svou pozici ztrácel hlavně kvůli rostoucímu významu chytrých mobilních zařízení a příchodu cloudových služeb.

Například Google začal firmám nabízet Google Apps. V jejich rámci není nutné platit za žádné licence k produktům, ale pouze za cloudové služby běžící ve webovém prohlížeči na vzdálených serverech. Oproti Office je pozice Googlu ve firmách stále slabá. Ale internetová jednička už proti Microsoftu vyhrává třetinu nových zakázek.

Google začal pro Microsoft představovat problém také v oblasti mobilních zařízení. Oznámil akvizici společnosti Quickoffice, která vyvíjí mobilní kancelářské aplikace právě pro chytré telefony a tablety. Google cítí, že trh se stáčí směrem k dotykovým „plackám“, a chystá se vyrazit s ním. Stejně jako dobré kancelářské aplikace sehrály extrémně důležitou roli ve válce počítačových platforem, budou velice důležité také v případě mobilních systémů.


Čtěte také:

Microsoft představil nové Office pro éru tabletů

Microsoft: Úlohou tabletu Surface je nadchnout trh

Brusel vyšetřuje Microsoft kvůli porušování antimonopolních pravidel


A právě nový Office 2013 se zdá být trefou do černého. Je to stále týž výkonný produkt, který zároveň dostává dotykové rozhraní pro tablety, cloudové funkce a propojení se Skypem. Pokud mají někdy Windows 8 uspět na tabletech, Office bude za tímto úspěchem stát.

Microsoft zároveň rozšíří svůj program Office 365 a nový Office bude možné koupit zejména jako službu za měsíční poplatek, a to i do domácností. Minulý týden zástupci Microsoftu na konferenci v Torontu tvrdili, že Office 365 je jejich nejrychleji rostoucí produkt. A tento růst chtějí zásadně urychlit.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče