Jan Sedlák: Levný iPhone bude tam, kde na tom záleží

13. září 2013, 12:51 - Jan Sedlák
13. září 2013, 12:51

Apple představil dva nové iPhony - tradiční model 5S a levnější variantu 5C. Zatímco prvně jmenovaný přístroj nahrazuje dosavadní iPhone 5, druhý hraje barvami, je z plastu a stojí o něco méně. Podle analytiků a také investorů měl ovšem stát ještě méně, aby zvládl konkurovat levným asijským modelům.

K tomu je potřeba podotknout několik důležitých věcí. Dokud Apple nepřijde s nějakým revolučním produktem, který by vytvořil nový trh a umožnil mu generovat nové příjmy, levnější telefon potřebuje. Firma sice redefinovala celý trh s chytrými telefony, ale ty už se stávají běžnou komoditou. Apple dávno není v pozici, kdy by trh vytvářel, ale naopak na něj „jen“ reaguje. Zákazníci, zejména na rozvíjejících se trzích, kupují levnější , kvalitou vyhovující modely. V této kategorii dosud Cupertino v podstatě nemělo co nabídnout. Kvůli tomu klesá i jeho tržní podíl.

Zatímco v USA je na tom Apple stále velice dobře, v rychle rostoucích zemích ani zdaleka. Pro Tima Cooka je nyní nejdůležitější Čína. To lze usoudit i z toho, že komunistickou zemi poprvé zasáhne hned první vlna dodávek iPhonů. Apple v Číně drží až sedmé místo na trhu za konkurenty, jako jsou Samsung, Lenovo, Huawei či fenomén Xiaomi. S levnějším iPhonem bude moci svou situaci vylepšit. Je k tomu ale potřeba ještě jedna věc.

Za plnou cenu totiž model 5C skutečně levný není; stojí prakticky stejně jako high-end zařízení. Apple ale nyní dokončuje dohodu s největším čínským (i světovým) operátorem China Mobile, který doposud nechtěl svým 740 milionů zákazníkům iPhony prodávat, protože je musel dotovat vysokými částkami. Jakmile bude dohoda na světě, čínští zákazníci nebudou muset iPhone kupovat za plnou cenu. Model 5C se smlouvou na dva roky pak vyjde na velice slušných 99 dolarů. Čínský obchodní model v tomto ohledu kopíruje Spojené státy, kde si telefon bez smlouvy za plnou cenu prakticky nikdo nekupuje.

Čínští spotřebitelé navíc nechtějí kupovat druhořadé značky. Telefonem a elektronikou vůbec dávají najevo své postavení. Pro Číňany má Apple stále silnou a okouzlující auru, o čemž svědčí například vznik falešných obchodů Apple Store. Punc kvality a výjimečnosti ostatně stojí za úspěchem značky Xiaomi.

Právě od Xiaomi a také Nokie odkoukal Apple různé barevné kombinace telefonů, které „frčí“ zejména mezi teenagery. Pro ně se iPhone 5C se smlouvou stane velkým lákadlem, protože díky dotované ceně si budou moci telefony od Applu dovolit. Pro firmu Tima Cooka je vždy důležitá také obchodní marže. Až doposud Apple vždy, když přišel s novým iPhonem, zlevnil starší model, čímž o marži přišel. Nyní bude staré řady telefonů rovnou nahrazovat novými, podobně jako to dělá u přehrávačů iPod. Vyjde-li tato taktika, získá pro sebe firma více peněz. Potřebovala by to. Marže společnosti už několik kvartálů po sobě padá.


Čtěte také:

Levný iPhone není levný. Akcie Applu spadly o 30 dolarů

Apple představil nové iPhony, levnější model je v pěti barvách

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče