Jan Sedlák: Google nezvládá reklamu, Apple mobily

25. ledna 2013, 10:53 - Jan Sedlák
25. ledna 2013, 10:53

Společnosti Google a Apple oznámily finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku. V obou případech do jejich hospodaření výrazně promlouvají chytré mobilní telefony a tablety, u každého ale jiným způsobem. Apple má problémy zejména s klesající marží. Jeho rival Google zase s výší příjmů plynoucích z mobilní verze jeho dnes již legendární kontextové reklamy. Obě firmy se nicméně dušují, že potíže jsou dočasné a z dlouhodobého hlediska nepodstatné.

Stěžejním příjmem Googlu je stále reklama zobrazovaná ve výsledcích vyhledávání, na YouTube a dalších jeho webových službách. Na celkových číslech se podílí 67 procenty. V této kontextové reklamě jsou pro Google důležité dva faktory – počet klepnutí uživatelů na jednotlivé inzeráty a cena, kterou inzerenti za jedno takové klepnutí zaplatí.

Zatímco první faktor meziročně narostl o 24 procent, průměrná cena za jedno klepnutí se naopak o šest procent propadla. Nejde o žádnou jednorázovou záležitost. Pokles je viditelný už několik kvartálů v řadě. A na vině jsou právě mobilní zařízení. Počet takzvaných „prokliků“ z mobilních zařízení roste (jejich podíl už je 27 procent), „prokliky“ z klasického webu naopak ubývají. Aktuální problém je v tom, že cena za jedno klepnutí na mobilech je nižší než v klasickém prohlížeči. Mobilní reklama je totiž mladá a málo probádaná krajina a jak firmy typu Googlu, tak i samotní inzerenti se s ní teprve sžívají. Inzerenti nejsou zatím ochotni platit za mobilní „prokliky“ více, protože nevědí, nakolik budou jejich kampaně efektivní. Larry Page ovšem při konferenčním hovoru řekl, že změna této skutečnosti je jen otázkou času a zlepšování mobilních zařízení.

Google proto převzal inovace v mobilních přístrojích do svých rukou a stále dotuje a zefektivňuje nedávno koupenou mobilní divizi Motoroly. I když jeho Android ovládá zhruba tři čtvrtiny světového trhu, Google sám prodal za poslední tři měsíce jen kolem 1,5 milionu svých tabletů a mobilů Nexus.

Telefonům od Applu patří 15 procent trhu a prodávají se stále skvěle; jen v posledním čtvrtletí to bylo rekordních 47,8 milionu kusů. Jenže tato čísla poněkud postrádají lesk, protože prodejům nedominuje nejdražší a nejnovější iPhone 5, ale velmi výrazně se do nich míchají i levnější verze iPhone 4 a 4S. Důsledkem je snižování marže, která spadla z dřívějších 44,7 procenta na současných 38,6.

Americký operátor Verizon například hlásí, že poptávka po iPhonech je u jeho zákazníků nad očekávání dobrá, ale prodeje nejnovější verze tvoří jen asi polovinu. Apple tak musí zvýšit poptávku po iPhonu 5. Anebo vyrobit levnější verzi s vyšší marží, o níž se často spekuluje, a tou nahradit verze starší.


Čtěte také:

Apple po slabých výsledcích spadl nejvíc za čtyři roky

Český YouTube se zrychlí. Google bude hostovat data v Praze

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít