Jan Sedlák: Google nezvládá reklamu, Apple mobily

25. ledna 2013, 10:53 - Jan Sedlák
25. ledna 2013, 10:53

Společnosti Google a Apple oznámily finanční výsledky za poslední čtvrtletí loňského roku. V obou případech do jejich hospodaření výrazně promlouvají chytré mobilní telefony a tablety, u každého ale jiným způsobem. Apple má problémy zejména s klesající marží. Jeho rival Google zase s výší příjmů plynoucích z mobilní verze jeho dnes již legendární kontextové reklamy. Obě firmy se nicméně dušují, že potíže jsou dočasné a z dlouhodobého hlediska nepodstatné.

Stěžejním příjmem Googlu je stále reklama zobrazovaná ve výsledcích vyhledávání, na YouTube a dalších jeho webových službách. Na celkových číslech se podílí 67 procenty. V této kontextové reklamě jsou pro Google důležité dva faktory – počet klepnutí uživatelů na jednotlivé inzeráty a cena, kterou inzerenti za jedno takové klepnutí zaplatí.

Zatímco první faktor meziročně narostl o 24 procent, průměrná cena za jedno klepnutí se naopak o šest procent propadla. Nejde o žádnou jednorázovou záležitost. Pokles je viditelný už několik kvartálů v řadě. A na vině jsou právě mobilní zařízení. Počet takzvaných „prokliků“ z mobilních zařízení roste (jejich podíl už je 27 procent), „prokliky“ z klasického webu naopak ubývají. Aktuální problém je v tom, že cena za jedno klepnutí na mobilech je nižší než v klasickém prohlížeči. Mobilní reklama je totiž mladá a málo probádaná krajina a jak firmy typu Googlu, tak i samotní inzerenti se s ní teprve sžívají. Inzerenti nejsou zatím ochotni platit za mobilní „prokliky“ více, protože nevědí, nakolik budou jejich kampaně efektivní. Larry Page ovšem při konferenčním hovoru řekl, že změna této skutečnosti je jen otázkou času a zlepšování mobilních zařízení.

Google proto převzal inovace v mobilních přístrojích do svých rukou a stále dotuje a zefektivňuje nedávno koupenou mobilní divizi Motoroly. I když jeho Android ovládá zhruba tři čtvrtiny světového trhu, Google sám prodal za poslední tři měsíce jen kolem 1,5 milionu svých tabletů a mobilů Nexus.

Telefonům od Applu patří 15 procent trhu a prodávají se stále skvěle; jen v posledním čtvrtletí to bylo rekordních 47,8 milionu kusů. Jenže tato čísla poněkud postrádají lesk, protože prodejům nedominuje nejdražší a nejnovější iPhone 5, ale velmi výrazně se do nich míchají i levnější verze iPhone 4 a 4S. Důsledkem je snižování marže, která spadla z dřívějších 44,7 procenta na současných 38,6.

Americký operátor Verizon například hlásí, že poptávka po iPhonech je u jeho zákazníků nad očekávání dobrá, ale prodeje nejnovější verze tvoří jen asi polovinu. Apple tak musí zvýšit poptávku po iPhonu 5. Anebo vyrobit levnější verzi s vyšší marží, o níž se často spekuluje, a tou nahradit verze starší.


Čtěte také:

Apple po slabých výsledcích spadl nejvíc za čtyři roky

Český YouTube se zrychlí. Google bude hostovat data v Praze

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Technologie
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít