Menu Zavřít

Jan Andruško: Český divák je opravdu konzervativní

21. 9. 2011
Autor: profit

Média se v těchto dnech předhánějí v tom, koho z finalistů na ředitele ČT zastihnou při rozhovoru s vrcholným politikem.  Janu Andruškovi, generálnímu řediteli televize Nova, to ale nepřijde důležité. Podle něj není od věci, že politici chtějí vědět, jaké jsou vize lidí, kteří možná už od středy budou řídit největší veřejnoprávní mediální instituci u nás.

Foto: Jakub Stadler

Jak zatím hodnotíte průběh volby ředitele České televize?

Rád bych v tomto výběrovém řízení viděl silného kandidáta, který bude schopen rozvíjet a možná i dále definovat veřejnoprávní službu televize.

Našel jste mezi kandidáty někoho takového? Líbil se vám některý z projektů?

Některé jsem četl, ale musím přiznat, že já osobně jsem tam člověka, který by nějak akcentoval veřejnoprávní službu a nabídl cestu, jak se s ní vypořádat, neviděl.

Jak vy sám definujete televizi veřejné služby?

Veřejná služba by v první řadě neměla být vedená pouze sledovaností. Třeba sportovní kanál ČT by podle mě neměl přinášet pořady, za jejichž práva se platí velké sumy. To jsou převážně čistě komerční pořady, jako je Liga mistrů nebo US Open v golfu, které si své diváky vždy najdou. I v zahraničí jsou tyto pořady spíš výsadou komerčních televizí. Veřejná služba spočívá v tom, že přinese sporty a pořady, které na komerčních televizích nenajdete. Ať už je důvodem menší komerční atraktivnost či popularita. Účelem je dostat na obrazovku také minoritní proudy.

Jak si veřejnoprávnost představujete v případě ČT1?

V případě hlavního kanálu je to složitější. Televize veřejné služby by se měla zaměřit na typy pořadů a formáty, které své diváky mají, ale pro soukromé televize nejsou z komerčního hlediska tak zajímavé. To je zřejmě dělicí čára mezi veřejnoprávním a komerčním obsahem. Je ovšem fakt, že sama TV Nova se dotýkala veřejnoprávní oblasti už několikrát, například v oblasti publicistiky nebo ve filmové tvorbě.

Co byste změnil, pokud byste měl sám být ředitelem ČT?

Já bych ředitelem České televize nebyl. Proto, že sám úplně nevím, jak naložit s onou veřejnoprávností a jak ji prosadit. Kromě schopností manažera na tuto funkci člověk potřebuje i velký talent a zkušenosti a vzdělání v oblasti kultury i tvorby. To já v rozsahu pro tyto účely nemám. Tato nadstavba je dle mého názoru v České televizi nutností.

Jak se díváte na setkání kandidátů s politiky?

Česká televize má silné zpravodajství a má velký vliv na veřejné mínění v České republice. Je proto třeba vybrat do role ředitele toho nejkvalitnějšího kandidáta. Osobně se tedy nedivím, že politici, kteří vedou zemi a mají za ni odpovědnost, se zajímají o to, kdo jsou kandidáti a jaké jsou jejich vize. Koneckonců je to veřejnoprávní televize a ne soukromá stanice. Ovšem nepřikládal bych tomu takovou váhu. Ani bych se neobával toho, že by pan premiér či některý další politik hodlal ovlivňovat volbu. Ve volbě ředitele ČT sice samozřejmě politické tlaky jsou a vždy budou, ale nepřikládal bych takovým setkáním v tomto směru váhu.

Teď jiné téma. Chystáte nějaké změny v souvislosti s tím, že povinnost odvodů do fondu kinematografie přechází na komerční televize?

Žádné výrazné změny, které by divák poznal na vysílání, nechystáme.

Plánujete zdražení reklamy, před nímž varovali kritici novely zákona?

Zatím o obchodní politice na příští rok teprve jednáme, takže zdražení nemohu ani potvrdit, ani vyloučit. Je to předčasné.

Od ČT dostávala kinematografie 150 milionů ročně a fond kultury 10 milionů. Jak to bude nyní?

Podobnou částku filmová branže dostane i po změně zákona. Jen my bychom měli posílat do fondu zhruba 100 milionů korun.

Podle ředitelky TV Barrandov je platba do fondu kinematografie pro komerční televize diskriminační, zejména pro začínající stanice. Vám nevadí, že suplujete podporu kinematografie za stát?

TV Nova dlouhodobě podporuje kinematografii ať už prostřednictvím koprodukcí nebo vlastní produkce. Máme zájem, aby tu celý filmový byznys zůstal. Bylo by škoda, pokud by se nerozvíjel. I to byl jeden z důvodů, proč jsme kývli na variantu platby do fondu kinematografie, i když se s tím na začátku digitalizace nepočítalo. Tehdy padla jen dohoda na tom, že reklama na ČT skončí. Také věřím, že určitou částku na podporu kinematografie bude dávat dál i stát. Zároveň nejde nutně o nezvyklý model. Tak to funguje třeba na Slovensku.

TV Nova byla a je dlouhodobě považována za lídra trhu, i když tlak konkurentů sílí. Co chystáte, abyste si udrželi pozici jedničky?

Naše pozice jedničky na trhu v oblasti sledovanosti i v případě televizní reklamy je nezpochybnitelná. Pořád jsme výrazným lídrem trhu. A dále se zaměřujeme na multikanálovou strategii. Zatímco dřív fungovala Nova jako jediný kanál, dnes se naše sledovanost skládá z více stanic. Tato strategie samozřejmě vyžaduje určité náklady a je vždy na zvážení, zda přijít s novým kanálem, zvlášť v době, kdy ekonomická budoucnost není jistá. Přesto připravujeme spuštění dalšího, pátého kanálu, na který jsme už získali licenci.

Neobáváte se, že nový kanál, který bude orientovaný na muže, odebere diváky Nova Sport?

Nova Sport je ve své podstatě placený kanál, který není distribuován terestricky (free to air). Proto si myslíme, že má jinou skladbu diváků, než by mohl mít nový bezplatný kanál. Navíc nebude vysílat pouze sport, tak věřím, že se oba kanály budou spíš doplňovat, než aby si navzájem braly diváky.

Kolik televizních stanic je vůbec schopen český trh pojmout?

Podle nás tu prostor pro další menší, případně tematicky zaměřené kanály existuje. Ovšem budoucností televize je samozřejmě také přesun do placeného obsahu televizního vysílání. V dobách, kdy boj na reklamním trhu je poměrně napjatý, je to legitimní úvaha. Je nutné dívat se i po jiných zdrojích příjmu.

Myslíte, že pro Čechy bude placený obsah televize přijatelný? Zpoplatnění internetového zpravodajství a novin na internetu se nesetkalo s velkou podporou.

Myslím, že je to jeden z hlavních směrů, kudy se budou mediální společnosti ubírat. Je zjevné, že reklamní trh má omezenou kapacitu. Divák ani konzument obsahu na internetu nechce platit nikde na světě. Řeší se to v USA i v Británii. Ale je to směr, kterým se podle mého názoru určitě půjde.

Jan Andruško (39)

Absolvent Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, člen České advokátní komory, jeden ze zakládajících společníků pražské advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško. Pro skupinu CME pracoval od roku 1999 jako externí právník. Od roku 2005 se jako zástupce KBA podílel na všech významných projektech ve skupině TV Nova včetně její restrukturalizace, procesu digitalizace, přípravy a implementace nové obchodní politiky. Od letošního roku je generálním ředitelem TV Nova.

Co exkluzivního by takový placený kanál měl nabídnout?

V televizní podobě jde určitě o nabídku exkluzivního obsahu, ať už jde o filmy, nebo sportovní zápasy. My sami už placenou platformu máme. Jde o Voyo, kde na internetu nabízíme filmy, seriály i vlastní tvorbu.

Právě na vlastní tvorbu, české filmy a hlavně pořady bez reklamních pauz jste vsadili v neděli, kdy Prima začala vysílat talentovou soutěž. Zabralo to?

Prozatím to funguje. Zkoušíme divákovi nabízet alternativu k velkoformátové soutěži. Sami s tím máme zkušenost v obráceném garde, když jsme vysílali Superstar.

Proč tuzemského diváka tolik přitahují starší české filmy? Je tolik konzervativní?

Je to zvláštní, ale český divák zřejmě opravdu konzervativní je. Nechce mnoho nového obsahu. Diskuze o tom, co zařadit do programu, je u nás vždy velmi složitá. Ale vidíme hlavní trend, podle kterého český divák rád sleduje domácí produkci, pokud možno v zajímavém hereckém obsazení. Nevadí mu podívat se na film, který byl na obrazovce už několikrát.

Je to způsob, jak diváky u televize vůbec udržet? Mnoho z nich dává nově přednost třeba internetu.

BRAND24

Obecný recept je přinášet kvalitní a zábavný obsah. Musí člověka připoutat, aby si zvykl vracet se k televizi. Samostatnou kapitolou je zpravodajství, kde je tok informací nepřetržitý. Aby televize mohla konkurovat, musí tomuto vývoji přizpůsobit obsah zpravodajských televizních relací. Ale v jiných segmentech je důležitý právě důraz na kvalitu a zábavu. Televize je v tomto tradiční.

 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).