Jakoby konkurence

09. ledna 2013, 12:00 - Pavel Páral
09. ledna 2013, 12:00

Konkurence na drahách? Moc hezká záležitost. Vlaky do Ostravy jsou čisté, jezdí na čas, za dobrou cenu a bez státních dotací. Proč tedy stejně neprovozovat železnici i jinde? Jasně, že by to šlo.

To, co nyní předvádí ministerstvo dopravy a Radim Jančura, ale nemá s férovou soutěží nic společného. Konkurenční dopravce získal od ministerstva nikoli jen údaje o výši státní dotace, ale s nimi i veškerou nákladovou strukturu provozu Českých drah na jednotlivých tratích včetně mezd, spotřeby energie, odpisů a dalších dat, která jsou v každé privátní firmě předmětem přísně střeženého tajemství, protože jejich znalost dává konkurenci velmi podstatnou výhodu na trhu.


K tématu čtěte: Jančura: Žaluda je lhář, musí být odvolán


Na železnici tak vznikla situace, kde na jedné straně bude státní, tedy nám všem patřící dopravce se zcela veřejnými údaji o plné hloubce svého byznysu, který musí obsloužit veškeré dopravní potřeby státu a nové vlaky musí nakupovat v soutěži podle zákona o veřejných zakázkách, což trvá měsíce, ale spíše roky. Proti němu budou privátní hráči, kteří si budou vybírat rozinky, na nichž se vyplatí jezdit a u nichž dopředu vědí, jak nastavit správnou cenu.

Vlaky si nakoupí bez tendru velmi rychle, takže mohou tlačit, aby se soutěžilo co nejrychleji, protože i to dominantního dopravce diskriminuje. Vypadá to přece tak hezky, když se dá tvrdit, podívejte, kolik ušetříte občanům. A to i tehdy, kdy to není pravda, protože se při porovnávání státních dotací a vysoutěžených cen někdy míchají jablka s hruškami, protože se nesrovnávají dvě zcela stejné trasy.

To že je ta všem občanům přínosná konkurence? Ta bude teprve tehdy, až Jančurova firma zveřejní stejnou strukturu údajů o svém provozu, jakou si vymohla na státních Českých drahách. Jinak jde o zvýhodnění jednoho soutěžitele, a tím pádem to, čemu se už nějaký čas říká tunel do veřejných peněz.


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Americká lež

Daně nejsou projev solidarity


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít