Jako ve vatičce

09. července 2009, 10:43 - Karel Zaoral
09. července 2009, 10:43

Japonské SUV na americký způsob

Velké, designově výrazné auto s nejméně třílitrovým motorem a pohodlím domácí lenošky. Tak nějak vypadá představa japonského designéra o tom, co si Američan vybaví pod pojmem auto. Nissan Murano, tedy model určený hlavně pro americký trh, se této myšlenkové konstrukce pevně drží.
Minulá generace murana šokovala avantgardním zpracováním zádě vozu, ta současná vyvolává vášnivé spory svou přídí. Názory na tenhle kousek futuristicky vyhlížející směsi plechu a plastu se velmi liší. Někdo podezřívá designéry z konzumace zakázaných substancí kombinovaných s notnou dávkou alkoholu, jiný by za klínovitý nos vozu dal duši. Každopádně murano nebylo a ani v současné generaci nebude šedivým průměrem. Hlavy kolemjdoucích otáčí vůz spolehlivě, stejně jako přitahuje komentáře konkurentů na parkovišti. Přitom vůz v sobě ukrývá daleko víc než jen konfliktní design. Jeho interiér by mohl sloužit za etalon pohodlí a ergonomie. Obzvláště přední, luxusní, široká a pohodlná sedadla s absencí byť i jen náznaku bočního vedení jsou naprosto skvělá. A to boční vedení vzal čert. Murano je stavěné na komfort dlouhých cest, kdy spolu s vynikajícími sedačkami posádka ocení taktéž výborné odhlučnění, dosahující parametrů v tomto ohledu jinak nedostižné automobilky Lexus, precizní slícování dílů, jež nevrznou, ani kdyby měly zmrznout, a velmi kvalitní materiály. Prostoru je akorát, člověk se neobává ozvěny jako v některých modelech Land Roveru a zároveň nemá pocit, že sedlá nějaký model smarta – jako majitelé Audi Q7. Jen kufr by mohl být větší a také níže položená nakládací hrana by nebyla od věci.
Na zmíněné dlouhé cestování se jako ideální jeví velkoobjemový diesel, nicméně murano nabízí tříapůllitrový vidlicový šestiválec o výkonu 255 koní spojený s bezestupňovou převodovkou typu CVT. Měřeno zrychlením v přímém směru je murano, vybavené touto jedinou dostupnou motorizací, pořádný žralok. Sprint na stovku umí za pouhých osm vteřin, což je na auto téhle velikosti více než dobrá hodnota. Výkonu je neustále dostatek, CVT dokáže usadit otáčky motoru přesně do maxima kroutícího momentu nebo výkonu, jak je potřeba. Do zatáček ale vjíždí úplně jiné auto. Na sportování mají u Nissanu jiné kalibry. Murano se orientuje na maximální komfort a zmíněné zatáčky jsou zkrátka daní, kterou je nutné zaplatit. Murano je nedotáčivé, hodně se naklání a dumping při brzdění má jako Valujev před „vypínacím“ hákem na játra své oběti v ringu. Tato „cena“ za pohodlí se ale vyplatí stejně jako spotřeba, jež se s lehkou nohou na dálnici dostane pod deset litrů. Ve městě však šestiválec konzumuje víc než český gurmán se zlatou kreditkou na výletě v Toskánsku. Patnáct litrů na sto kilometrů mizí z nádrže s neúprosnou pravidelností. Za poskytnutý komfort, originalitu a styl to ale stojí.

Klady
Originální design
Komfort
Ergonomie
Vynikající motor
Odhlučnění

Zápory
Cena
Kufr
Spotřeba ve městě

tabulka:
Nissan Murano
motor: zážehový vidlicový šestiválec
objem: 3498 ccm
výkon: 188 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0–100 km/h: 8 s
spotřeba: 15,5/9,5/10,5
převodovka: automatická CVT
cena 1 270 000,- (testovaný vůl)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče