Jako v televizi

10. listopadu 2010, 13:49 - Karel Zaoral
10. listopadu 2010, 13:49

Nejmenšímu Audi chybí schopnost vtáhnout do děje

Nabroušený hatchback může v zásadě dosáhnout dvou extrémních stavů. Prvním je Ford Focus RS, který si i přes pár mušek zaslouží zařazení do kategorie ostrého sportovního nářadí a neztratí se na žádném okruhu. Druhým, zcela odlišným maximem je Mini Cooper John Works. To je pro změnu street racer, super auto na pouliční blbnutí, pálení gum a pohoršování davu. Všechny ostatní hothatch drobci se víceméně snaží následovat jeden z uvedených extrémů. To nejnešťastnější, co se malému svalovci může stát, je uváznout někde mezi na mrtvém středu – jako například Fabia RS. Audi A1 svou povahou míří k minicooperu, ovšem o moc dál než škodovka se od šedivého průměru nedostalo. Přitom technika ve vozu je skvělá. Testovaný model dostal povedený přeplňovaný benzinový motor 1,4 TFSI s výkonem 122 koní a k němu připojenou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovku S-Tronic. Stejně tak styl je na úrovni. Audi A1 si z rodiny větších sourozenců bere efektně tvarovanou masku a světlomety s podkreslením linek LED diodami, nezklame ani při pohledu z boku či zezadu. A1 je osobité auto s vlastním výrazem, což je skvělé. Interiér je hodně podobný modelu TT a obecně v současné režii Audi, což znamená ultimativní kvalitu zpracování, perfektní ergonomii a svěží technicistní design. Prostoru pro řidiče a spolujezdce je na malé auto dost, dokonce více než dost při srovnání třeba s Fiatem Punto. Vzadu už je to horší, zadní sedačky jsou spíše nouzové, ale to je u tak malého auta očekávatelný stav. Poloha za volantem je dobrá, ve voze se dá sedět nízko, což je už dnes kvůli různým bezpečnostním předpisům téměř rarita. Audi A1 má zkrátka všechny předpoklady, aby se ve stíhacím závodě za Mini Cooperem JCW dostalo hodně vysoko. Jenže to nějak nevychází. Technicky vzato vůz na silnici skvěle sedí, tvrdému podvozku sekunduje přesné řízení a brzdy, které nevykazují tendenci unavit se ani po opravdu tvrdém zacházení. K tomu si přidejme dobrý motor a precizní převodovku. Chybí však emoce. Praktičnost vozu i při malých rozměrech padá ve srovnání s malými MPV na nulu, protože do kufru se vejde nákup tak na makrobiotickou večeři při výrazné redukční dietě. Co zbývá? Rychlost? Té je objektivně dostatek. A1 umí najíždět do zatáček vcelku ostře, jenže není dost dobře čitelná na hraně přilnavosti. Jde o jakousi binární logiku – auto buď jede naplno, nebo letí ven ze silnice v nedotáčivém smyku. Chybí ten mezistav, kdy je vůz možné řídit plynem, zkrátka ten malý kousek mezi plynulým vykroužením zatáčky a koncem ve škarpě, kdy je řízení nejzábavnější. V mini si řidič užívá každý centimetr silnice, protože auto ho přímo tlačí ke zrychlování a přesvědčuje naprosto skvělou komunikací mezi volantem a předními koly, že do té vlásenky se šedesátkou najet v pohodě dá. A1 je hodně rychlá, ale dojmy z rychlosti a obratnosti sděluje filtrovaně, jako by se řidič díval na video. Je až zarážející, jak velký podíl na dojmu z auta může mít jen a pouze nekomunikativní řízení. Nicméně A1 patří do kategorie, kde naprosto dokonalá technika k úspěchu potřebuje ještě i duši.

Klady Motor Převodovka Skvělý interiér Skvělá poloha za volantem Design

Zápory Mrtvé řízení

Tabulka Audi A1 Motor: přeplňovaný řadový čtyřválec Převodovka: sedmistupňová S-Tronic Výkon: 90 kW Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Nejvyšší rychlost: 203 km/h
Spotřeba: 6,5/4,6/5,3 l/100 km
Cena: 407 100 Kč – základní

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít