Jaké mají být daně?

14. dubna 2008, 00:00 - L. Frantová, M. Martinovičová
14. dubna 2008, 00:00

Chceme především jednodušší daňový systém. V tom se shodují téměř všichni odborníci, které oslovil týdeník Profit.

Hana Frýdlová daňová poradkyně

Na všech reformách mi nejvíc vadí to, že se podmínky neustále mění. Když jsem vloni pro řadu svých klientů propočítávala, jestli se jim vyplatí společné zdanění manželů, tak mě ani nenapadlo, jak krátký život tahle novinka bude mít. A tak je to se vším. Vždycky mi naskakuje husí kůže, když slyším v podstatě u všeho, co prochází parlamentem, že to strana, která je právě v opozici, zase zruší, až bude u moci. Ať to jsou poplatky u lékaře, stravenky, daňové paušály nebo společné zdanění manželů. To nejsou reformy, ale kotrmelce – jednou doleva, pak doprava. A navíc se ani nemůžu spolehnout, že to, co mi projde u jednoho finančního úřadu, druhý bez vysvětlení zamítne. Neměla bych si asi stěžovat. Díky tomu zmatku mám pořád dost práce.

Evžen Korec generální ředitel developerské firmy Ekospol

To je jednoduché. Chtěl bych snížení daní a zjednodušení daňového systému. Myšlenku rovné daně považuji za správnou, podívejme se, jak se po jejím zavedení zásadně zvedl hospodářský růst na Slovensku. Všichni trochu zapomínají na jednu věc. Peníze, které podnikateli stát nevezme na daních, firma stejně většinou znovu investuje. Takže se do ekonomiky stejně dostanou, ale daleko hospodárněji, než když s nimi nakládá stát.

Jaroslav Hradil dražebník, firma Prokonzulta

Uvítal bych, kdyby si i manažer mohl dát do nákladů oblek a slušné polobotky stejně jako dělník montérky. Stejně tak bych uvítal možnost odpočtu DPH u všech firemních vozidel a u takzvaných N1 přestaveb. A v neposlední řadě se mi nelíbí letošní změna v odpisech. Sice už lze do nákladů zahrnout jakkoliv drahé auto, ale po dobu minimálně pěti let. Co je to za nesmysl? Na těch našich tankodromech, kterým politici hrdě říkají silnice, je téměř každé auto, které je skutečně intenzivně používáno, za tři roky kaput. Proč nenechali auto třeba do hodnoty 1,5 milionu na dobu, tak jak byla – tedy odpis čtyři roky, leasing i na tři roky?

Lumír Al-Dabagh ředitel akciové společnosti Beneš a Lát

Domnívám se, že největší překážkou současného daňového systému je vysoká administrativní náročnost. Aby středně velký podnik naší velikosti mohl spolehlivě plnit zákonné povinnosti, potřebuje profesionální poradce pomalu na každý typ odvodu. Ať už se jmenuje daň z přijmu, zdravotní, nebo sociální pojištění. Iniciativu ministra Kalouska vítám. Sjednocení odvodů jednomu úřadu nebo dokonce jedna sazba odvodu (daně) je podle mne krok správným směrem. Nejen pro samo zjednodušení administrativy nebo platby těchto poplatků, ale i z důvodu všech pravidelných kontrol a souvisejících výkazů. Ekonomický přínos by pak byl nejen ve snížení nákladů na straně státu, ale snížení nákladů na straně zaměstnavatelů. Tím by se zvýšila konkurence českých podniků a zajistil budoucí příjem do státní kasy.

Viliam Grácz jednatel společnosti Brain Logistics

Uvítal bych radikální zjednodušení daní, ale to jsem zatím nezaznamenal. Je pravda, že výpočet daně pro fyzické osoby se zjednodušil, a to je nesporně velké plus. Jenže z pohledu firmy, která se často setkává s majetkovými transakcemi svých klientů a jejich financováním, úpravy směřující k definici daňové uznatelnosti úrokových nákladů výrazně zkomplikovaly oblast úvěrování firemních akvizic.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít