Jak zlepšit kvalitu života

27. srpna 2010, 13:29 - Čestmír Klos
27. srpna 2010, 13:29

Země Visegrádu

Města zemí Visegrádu v kvalitě života zaostávají za sídly v západní Evropě. Vykazují to veškeré zveřejňované tabulky, jež podle nejrůznějších ukazatelů srovnávají život v metropolích i dalších velkých městech Evropské unie. Tabulkám vévodí Vídeň na prvních a druhých místech, nejhůře je sedmá. Praha je sedmdesátá druhá z dvou set patnácti měst (Mercer), šedesátá ze 140 (Economist Inteligence Unit) a čtyřiadvacátá z třiceti (Index zelenosti evropských měst). Ostatní visegrádské metropole jsou většinou ještě za Prahou.
V ekonomických zdrojích příčina rozhodně není. Na tom se při svém pražském setkání minulý týden shodli představitelé zainteresovaných nevládních organizací ze všech čtyř visegrádských zemí. Dospěli k závěru, že pohoda ve městech silně závisí na vyvážení kvality prostředí a efektivity dopravy. A třeba současné vedení pražské radnice je podle Michala Křivohlávka z organizace Auto*Mat „motopopulistické“ a preferuje individuální automobilovou dopravu před veřejnou i před jízdou na kolech a chůzí. „Zatímco města jako Paříž, Londýn nebo Kodaň se předhánějí v tom, které z nich bude ekometropolí Evropy a bude nabízet nejlepší podmínky pro život a nejčistší životní prostředí, tak města Visegrádu následují funkcionalistickou koncepci a podřizují svůj život dopravě,“ upozorňuje Křivohlávek. Polák Pawel Wiśniewski z cyklistické asociace v Toruni upozorňuje, že zklidňující trend západních měst nenabízí jen prudké zlepšení čistoty ovzduší, snížení hlučnosti a prašnosti, ale rozvíjí i podnikání, protože ulice ožívají a jsou bezpečné. „V bývalém socialistickém táboře však bují automobilismus a zlepšení veřejných prostranství není politickou prioritou,“ poznamenává Wiśniewski.
Poslední zářijovou sobotu si budou moci vyzkoušet „západní trend“ i Pražané. Náměstí Míru bude uzavřeno automobilům a otevřeno obyvatelům i všem ostatním druhům dopravy – tramvajím s přestupem na metro, kolům, bruslím i chůzi. Městská část Praha 2 si vyzkouší, že by mohla být čtvrtí s nejlepší kvalitou života.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry.…
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít