Article, show

Jak zabránit šrotovnému

25. listopadu 2009, 01:00 - Petr Korbel
25. listopadu 2009, 01:00

Čeští ekonomové se předhánějí ve snášení argumentů proti šrotovnému. Možná by se měl zdůraznit ještě jeden: Případný příspěvek na výměnu automobilu bude část veřejnosti chápat jako asociální opatření.

Na jedné straně totiž stát podpoří středostavovskou rodinu, které nic podstatného nechybí. Na druhé straně jsou lidé, kteří vážně nevědí, jak zaplatí nájem. Přitom ne každý, kdo je v nouzi, se do ní dostal vlastní vinou. Namátkou matka malých dětí, jejíhož manžela zabil nějaký bláznivý motorista. Vdově v její zoufalé situaci nikdo nepomůže, zatímco do toho, aby autům bylo dobře, vráží moderní společnost neuvěřitelné peníze. O invalidech a lidech, jejichž život závisí na drahých lécích, není ani třeba mluvit.

Pořízení nových aut v rámci vládou podporované obměny vzedme vlnu závisti. Nic si u nás totiž lidé nezávidí tolik, jako nový vůz. Kdo tady šrotovné zavede, stane se nepopulárním nejen mezi ekonomy, ale i mezi podstatnou částí voličů.

Jak popudit mocné

Jenže Česko je součástí širšího celku. Zdejší automobilový průmysl přečkal ekonomickou krizi i díky státní podpoře v okolních zemích. Jediný způsob, jak teď bez velkého rizika odmítnout šrotovné, je nahlas slušně poděkovat a pak docela tiše konstatovat, že my na podobnou akci prostě nemáme. Ostatní argumenty a výlevy jsou krajně nebezpečné. Dráždí nejen představitele automobilek, ale i vlád.

V podstatě totiž říkáme: Kancléřko Merkelová, měla byste si přečíst základní ekonomické příručky. Vy, premiére Berlusconi, jste ve své vlasti připustil šrotovné, tedy jste takový malý nekňuba. Prezidente Sarkozy, sladkou Francii pod vašim neschopným vedením asi čeká hospodářský kolaps. Gordone Browne, tohle jsme od hrdého Albionu vážně nečekali. Putine a Medveděve, mráz a šrotovné zase přicházejí z Kremlu. A ty jeden hloupý Obamo, tobě by neškodilo pár cvičení na pražské VŠE.

Pozor na silná slova

Žijeme v zemi, kde se kdejaký šéf oddělení chová jak ředitel zeměkoule. Přitom si občas myslíme, že opravdu mocní mají náladu na naše připomínky a peskování. Automobilové koncerny jsou s vládami svých zemí dost pevně spojeny i za normálních dob, natož teď, když kvůli krizi dostaly finanční injekce.

Budeme-li v hluboké nemilosti politiků i koncernů, čeští výrobci dílů prostě nedostanou zakázky. Zákazník nepozná, že volant, houkačka či klimatizace už není z Česka, ale tisíce lidí přijdou o práci. Zbytečně, jen kvůli příliš silným slovům.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít