Jak vidí podnikání "Podnikatelé roku 2010 v ČR"?

02. března 2011, 18:29 - Profit, TZ
02. března 2011, 18:29

Zakladatelé a majitelé společnosti Walmark bratři Adam, Mariusz a Valdemar Walachovi zvítězili v prestižní soutěži Podnikatel roku 2010 České republiky. Ocenění převzali v pražském Paláci Žofín z rukou ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga a Magdaleny Souček, vedoucí partnerky firmy Ernst & Young, která soutěž v ČR od roku 2000 vyhlašuje.

Foto: Ernst & Young

Vítěz národní soutěže postupuje do klání o titul světového podnikatele roku v Monte Carlu. A recept na úspěch? „Kvalita a dodržování etických principů, to jsou naše jasné priority. V naší branži je nejdůležitější značka a tu si nesmíte zkazit. Jsme rodinná firma a naší silnou stránkou je, že táhneme vždycky za jeden provaz,“ shodují se bratři Walachové.

Walmark je v současné době největším výrobcem a distributorem doplňků stravy, vitamínů a volně prodejných léků ve střední a východní Evropě s dceřinými společnosti na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Litvě, Lotyšsku, Rumunsku, Bulharsku a ve Francii. Kromě prodeje prostřednictvím vlastních poboček vyváží Walmark své výrobky do více než tří desítek zemí - a to nejen v Evropě, ale také na Střední a Dálný východ do států jako jsou Kuvajt, Vietnam, Jordán nebo Spojené Arabské Emiráty. Všechny produkty (portfolio výrobků má 300 položek - Od Marťánků po Proenzi) společnost vyrábí v moderním farmaceutickém závodě v Třinci. Celkem zaměstnává 850 lidí.

Historie úspěšné firmy se začala psát v roce 1990, kdy ji bratři Walachovi založili bez jasného podnikatelského plánu, zato s obrovskou chutí začít dělat něco nového. V počátcích zvažovali, že začnou podnikat v oblasti počítačů. „Když se ale otevřely trhy, zjistili jsme, že se dá obchodovat naprosto se vším, jenže my nechtěli být jen obchodníky, kteří vozí zboží tam a zpět. Naším cílem bylo vždy dodávat i nějakou přidanou hodnotu. Proto jsme vybudovali vlastní výrobní závody v Česku i na Slovensku a v rámci firmy Walmark založili divizi nápojů, divizi farmaceutickou a divizi zemědělských produktů,“ vzpomíná Mariusz Walach. Nejmenší, zemědělskou divizi, zabývající se především vývozem a dovozem českého máku, společnost prodala v roce 2001 a zaměřila se na nápoje - značka Relax se stala číslem jedna v džusech. Když koncem roku 2004 přišla od polského konkurenta nabídka na odkoupení nápojové divize, padlo rozhodnutí prodat a soustředit se jen na farmacii. Tehdy si Walmark dal za cíl stát se největším výrobcem doplňků stravy a volně prodejných léků ve střední a východní Evropě, což se podařilo. Teď chce být top v celé Evropě. Novou vizí firmy je dosáhnout do roku 2015 obratu 200 milionů eur (nyní roční obrat dosahuje cca 100 milionů eur). „Snažíme se růst organicky, o nějakých deset až patnáct procent ročně. Máme projekt, v němž se díváme po dobrých značkách v našem oboru v regionu střední Evropy, nějakou bychom chtěli koupit, dříve se nám to podařilo například s Proenzi. Konkrétní jednání ještě ale nevedeme,“ upřesňuje Adam Walach.

V náročných podmínkách farmaceutického oboru se Walmark dokázal prosadit stabilně vysokou kvalitou a účinností svých výrobků, bez zahraničního kapitálu a cizího know-how. Nejúspěšnějším produktem je přípravek na klouby Proenzi. Portfolio je rozděleno na strategické výrobky, což jsou například oblíbené vitaminy pro děti Marťánci, přípravky Prostenal, GinkoPrim či Urinal, a výrobky doplňkové. „Připravujeme stále více volně prodejných léků, aby si náš zákazník mohl ve stejné kategorii vybrat buď doplněk stravy, nebo volně prodejný lék. Už takto nabízíme pokrytí chřipky, bolesti v krku i kašle,“ říká Adam Walach.

Na vývoji nových produktů pracuje přibližně dvacet lidí. Valdemar Walach upřesňuje, že nejde o vymýšlení převratných novinek, ale hledání nově objevené účinné látky pro stávající i budoucí produkty: „Naši lidé spolupracují například s Univerzitou Palackého v Olomouci a celou řadou dalších vývojových laboratoří po celém světě. Jezdí také po veletrzích a vymýšlejí poměry účinných látek. Účinné látky sami nevyrábíme, nakupujeme je u renomovaných chemických koncernů po celém světě. Aktivní ingredience na osmdesát procent produktů si mícháme a lisujeme sami, zbylou část, například masti, si necháváme vyrábět pod svou značkou, podle našich receptů, u jiných výrobců.

Hospodářská krize neminula ani Walmark, vedle dočasného poklesu tržeb však přinesla také užitek, jak potvrzuje Adam Walach: „Krize byla lekce a možná i dobrá. Do té doby jsme 17 let jen rostli. V krizi jsme se museli začít škrtat, podívat na své podnikání jinak, trochu firmou zatřást a ukázalo se, že se bez některých věcí docela dobře obejdeme, na což bychom bez krize asi dodnes nepřišli. Letos už zase porosteme zhruba o deset procent.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět…
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Galerie: Octavia s osmiválcem BMW a jiné škodovky se šílenými motory
Technologie
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Senátoři schválili posílení moci zákazníka na úkor operátorů. Teď je to na Zemanovi
Avast bude silnější. Kupuje tvůrce výborných programů CCleaner a Recuva
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít