Jak v recesi udržet klíčové zaměstnance?

20. června 2009, 00:00 - Katarína Smrčková, senior manažerka PricewaterhouseCoopers
20. června 2009, 00:00

Společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) na základě rozhovorů s 1100 podnikatelskými špičkami zjistila, že hlavní strategickou otázkou přežití krize je podle 97 procent respondentů získání a udržení klíčových zaměstnanců.

Ředitelé podniků musí vzít v úvahu všechny segmenty pracovní síly, investice vynaložené na vzdělávání zaměstnanců a soubor dovedností, nezbytných pro udržení konkurenceschopnosti, aby se slepě nezbavili klíčových pracovníků.

Prioritou dne je omezit všechny nepodstatné náklady. Vedoucí představitelé podniků musí mít ale dostatek informací o dopadech plánovaných úsporných opatření tak, aby nechtěně nezastavili důležité investice nebo neohrozili svou budoucí konkurenceschopnost.

Tlak na omezení nákladů je patrný – podle průzkumu plánuje 26 procent globálních firem snížit počet zaměstnanců. Ve Velké Británii je to dokonce 35 a v USA 31 procent. Podle nové studie nazvané Dopady finanční krize na lidské zdroje v České republice, vydané PwC ČR, přistupuje 25 procent českých společností k propouštění kmenových zaměstnanců, zatímco celá polovina firem, které mají agenturní zaměstnance, je aktivně propouští. Třetina účastníků průzkumu navíc vyhlásila zastavení náboru nových zaměstnanců.

České společnosti zareagovaly na nástup krize s určitým zpožděním. Od začátku roku ale již naprostá většina přijímá opatření v oblasti nákladů na pracovní sílu, zejména u odměňování a zaměstnaneckých benefitů a v oblasti flexibilního přístupu k zaměstnávání – například omezením práce přesčas, nuceným čerpáním dovolené, úpravou pracovní doby nebo převedením zaměstnance na jinou pozici. Přitom je však důležité, aby si společnosti ujasnily své dlouhodobé priority předtím, než rozhodnou o zásadních úsporných opatřeních.

Náklady na zaměstnance v Česku v průběhu posledních deseti let rostly výrazně rychleji než míra inflace. Nyní dojde k určité korekci tohoto trendu – více než 60 procent účastníků průzkumu uvedlo, že plánují změny v oblasti odměňování zaměstnanců, a třetina společností již přistoupila ke snížení nákladů na odměňování, a to průměrně o 17 procent. Je důležité, aby krátkodobá úsporná opatření neohrozila dlouhodobou budoucnost společností. Z tohoto hlediska je snaha zaměřit se na výkonnost zaměstnanců a její provázání s odměňováním rozhodně krokem správným směrem.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít