Jak v recesi udržet klíčové zaměstnance?

20. června 2009, 00:00 - Katarína Smrčková, senior manažerka PricewaterhouseCoopers
20. června 2009, 00:00

Společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) na základě rozhovorů s 1100 podnikatelskými špičkami zjistila, že hlavní strategickou otázkou přežití krize je podle 97 procent respondentů získání a udržení klíčových zaměstnanců.

Ředitelé podniků musí vzít v úvahu všechny segmenty pracovní síly, investice vynaložené na vzdělávání zaměstnanců a soubor dovedností, nezbytných pro udržení konkurenceschopnosti, aby se slepě nezbavili klíčových pracovníků.

Prioritou dne je omezit všechny nepodstatné náklady. Vedoucí představitelé podniků musí mít ale dostatek informací o dopadech plánovaných úsporných opatření tak, aby nechtěně nezastavili důležité investice nebo neohrozili svou budoucí konkurenceschopnost.

Tlak na omezení nákladů je patrný – podle průzkumu plánuje 26 procent globálních firem snížit počet zaměstnanců. Ve Velké Británii je to dokonce 35 a v USA 31 procent. Podle nové studie nazvané Dopady finanční krize na lidské zdroje v České republice, vydané PwC ČR, přistupuje 25 procent českých společností k propouštění kmenových zaměstnanců, zatímco celá polovina firem, které mají agenturní zaměstnance, je aktivně propouští. Třetina účastníků průzkumu navíc vyhlásila zastavení náboru nových zaměstnanců.

České společnosti zareagovaly na nástup krize s určitým zpožděním. Od začátku roku ale již naprostá většina přijímá opatření v oblasti nákladů na pracovní sílu, zejména u odměňování a zaměstnaneckých benefitů a v oblasti flexibilního přístupu k zaměstnávání – například omezením práce přesčas, nuceným čerpáním dovolené, úpravou pracovní doby nebo převedením zaměstnance na jinou pozici. Přitom je však důležité, aby si společnosti ujasnily své dlouhodobé priority předtím, než rozhodnou o zásadních úsporných opatřeních.

Náklady na zaměstnance v Česku v průběhu posledních deseti let rostly výrazně rychleji než míra inflace. Nyní dojde k určité korekci tohoto trendu – více než 60 procent účastníků průzkumu uvedlo, že plánují změny v oblasti odměňování zaměstnanců, a třetina společností již přistoupila ke snížení nákladů na odměňování, a to průměrně o 17 procent. Je důležité, aby krátkodobá úsporná opatření neohrozila dlouhodobou budoucnost společností. Z tohoto hlediska je snaha zaměřit se na výkonnost zaměstnanců a její provázání s odměňováním rozhodně krokem správným směrem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít