Jak staví vláda

22. března 2004, 00:00 - (ms)
22. března 2004, 00:00

Dálnice nejsou a hned tak nebudou. Účinněji než ekologističtí aktivisté brání jejich výstavbě marnotratná politika vlády, která peníze utrácí všude jinde než v investicích do dopravy. Stát vrací řidičům jen dvacetník z každé koruny, kterou vybere na spotřební dani za benzin.

Nemluvě o silniční dani, DPH a dálničních známkách. Žádný div, že i stavby, proti nimž nikdo neprotestoval, nabírají dlouhé roky zpoždění. Dálniční síť je v Česku téměř desetkrát řidší než v Belgii. Přestože si ji řidiči platí dvakrát - ve spotřební dani a známkách. Podnikatelé pak navíc v silniční dani. Situace je neudržitelná a vláda se ji chystá řešit. Avšak místo toho, aby prostě dopravě vrátila větší díl toho, co z ní vybere, přichází s další daní. Peníze na stavbu a údržbu dopravních cest má dodat mýtné. Nijak nízké - za jízdu z Prahy do Brna by autobusy a kamiony platily stovky až tisíc korun. Je to smutné kolečko. Na počátku jsou vysoké spotřební daně, které omezují podnikání v dopravě. Navíc tyto peníze nejsou investovány do kvalitního spojení, ale ze čtyř pětin projedeny. Zavedou se dálniční známky, ani to však nepomáhá. Takže se přijde s mýtným. To je však tak vysoké, že se musí uvažovat o jeho uvalení nejen na dálnice, ale i na souběžné silnice první třídy, aby se těžké vozy nepřesouvaly tam. Na výběru mýtného se uživí stovky úředníků a policistů - opět na úkor peněz na silnice. Stavba dálnic podle záměru vlády by se dopravcům řádně nevyplatila. Jestliže teď platí majitelé úsporných kamionů za kilometr jízdy tak dvě koruny ve spotřební dani, nově by si museli připočítat ještě pětikorunu za mýtné.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na…
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Technologie
Nová generace karet GeForce bude založená na evoluci Pascalu. Volta a HBM2 jen v HPC?
Harry Potter slaví 20. výročí. Google vás provede slavnými lokacemi světa čar a kouzel
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít