Jak sledovat polohu automobilů

03. března 2003, 00:00 - Václav Trnka
03. března 2003, 00:00

Dopravní firmy mohou zvolit buď satelitní systém, nebo mobilní síťTahounem pokroku v případě sledování vozidel jsou tak jako i v jiných oborech armáda a technologické firmy.V dnešní době stále více platí že čas jsou peníze. Máme-li například dopravní firmu, platí toto pravidlo dvojnásob.

Dopravní firmy mohou zvolit buď satelitní systém, nebo mobilní síť

Tahounem pokroku v případě sledování vozidel jsou tak jako i v jiných oborech armáda a technologické firmy.

V dnešní době stále více platí že čas jsou peníze. Máme-li například dopravní firmu, platí toto pravidlo dvojnásob. Mobilní telefony nebo radiostanice se již dávno staly běžnou záležitostí šetřící čas taxislužbám, spedičním nebo kurýrním firmám. Často je však třeba mít přehled o poloze jednotlivých vozidel. A to nejen pro běžný pracovní provoz, ale i pro případ odcizení vozidla. V podstatě se nabízejí dvě možnosti. První možnost využívá satelitního navigačního systému GPS (Global Positioning System), druhá možnost využívá jedné z vlastností mobilní sítě GSM.

Sledování pomocí satelitu

Satelitní navigační systém GPS vznikl ze systému původně používaného armádou. Dnes je však již díky své cenové dostupnosti (lze pořídit kolem 8000 korun) rozšířen i mezi širokou veřejností. GPS je pasivní a ke zjištění polohy využívá informací vysílaných družicemi. Tyto družice vysílají nejen informaci o své poloze, ale i časovou informaci z velmi přesných a vzájemně synchronizovaných palubních hodin. Nabízí se tedy i možnost využití přijímače GPS jako velice přesných hodin. Signály z těchto družic jsou v tomto přístroji zpracovávány a na základě matematických výpočtů je z nich určena přesná zeměpisná poloha přijímače. Navíc umí GPS určit kromě souřadnic i nadmořskou výšku a rychlost. Přesnost tohoto systému je ovlivněna počtem družic, na které přijímač „vidí“. Tzn. že ve volné krajině je přesnost lokalizace polohy výrazně vyšší, a naopak v budovách se může stát, že přijímač nezachytí žádný signál. Přesnost GPS lze ještě zvýšit pomocí tzv. Diferenčního GPS (DGPS). DGPS využívá doplňkového přijímače synchronizačního signálu vysílaného pozemním vysílačem. Přijímače GPS se na trhu vyskytují v různých cenových kategoriích od základních modelů za 8000 korun až po 30 000 Kč za modely s integrovanými podrobnými plány měst a velkým displejem. Takto získané informace o poloze je však třeba ještě přenést nějakým způsobem na dispečink dopravní firmy. K tomu lze využít buď stávající radiové sítě, nebo telefonu GSM. Dále je třeba získaná data z mobilních terminálů přijmout a následně převést do vizuální formy vhodným počítačovým softwarem, který tato data zobrazí na mapě. Data lze samozřejmě ukládat a zpětně prohledávat, což usnadní například řešení reklamací. Z toho tedy samozřejmě vyplývá nutnost dalších mnohatisícových investic - tento systém je tedy vhodnější spíše pro střední a větší dopravce. Umožňuje však kontrolu prakticky po celém světě.

Sledování pomocí mobilní sítě

Tento systém vychází ze základní funkce celulárních sítí mobilních telefonů nutné pro jejich provoz. Málokdo si totiž uvědomuje že mobil, který u sebe nosí, odesílá síti GSM v pravidelných intervalech tzv. location update - informaci o poloze. Tato informace je nutná k tomu, aby byl případný příchozí hovor směrován přímo do konkrétní oblasti, kde se tento telefon právě nachází. Poloha telefonu je určována, na rozdíl od satelitního GPS, pomocí pozemních vysílačů signálu GSM - základnových stanic (BTS - Base Transceiver Station). Podle toho, se kterou BTS telefon právě komunikuje, lze poznat, kde se zrovna nachází. Tento způsob by však byl velice nepřesný, a proto se využívá k lokalizaci i několika sousedních BTS a navíc ještě měření zpoždění signálu mezi telefonem a BTS (tzv. Timing Advance). Takto získanou informaci lze v pravidelných intervalech odesílat jako klasickou SMS na požadované místo (např. dispečink) K tomuto však není zapotřebí žádné přídavné zařízení, stačí pouze speciální SIM karta, která obsahuje SIM Toolkit pro lokalizaci polohy a odesílání SMS na zvolené číslo. K příjmu těchto SMS stačí libovolný telefon nebo SMS brána a znalost příslušných kódů. Dále je opět zapotřebí počítač s vhodným softwarem zobrazujícím přijatá data na mapě. Tuto službu začal jako jeden z prvních komerčně nabízet T-MOBILE pod názvem Paegas navigátor. K využívání této služby je zapotřebí, aby ve vozidle byl mobilní telefon se speciální kartou obsahující SIM Toolkit-Paegas Locator. Tato karta má navíc další PIN (tzv. LPIN). Tímto osmimístným kódem lze tuto funkci zapnout nebo vypnout. Je tedy na uvážení zaměstnavatele, zda svým zaměstnancům tento PIN poskytne, nebo jestli je bude sledovat i mimo pracovní dobu. Přesnost tohoto systému se ve větších městech pohybuje od desítek až po několik málo metrů. Zde se investice pohybuje kolem dvaceti tisíc korun, a je tedy finančně dostupnější. Systém je však možné využívat jen na území, které pokrývá mobilní operátor.

Pomocí satelitu můžete sledovat své vozy na celé zeměkouli.

ILUSTRAČNÍ FOTO: AP

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče