Jak šetřit u komerčních nemovitostí

16. září 2009, 05:17 - Lucie Šindlerová, vedoucí property management týmu mezinárodní poradenské společnosti King Sturge
16. září 2009, 05:17

Jednoznačně nejrozšířenější strategií, jak snížit provozní náklady komerční nemovitosti, je tlak na cenu dodavatelských služeb, které tvoří 50 procent celkového rozpočtu na správu budovy.

Vlastníci realitních portfolií obvykle pořádají každé dva až tři roky výběrová řízení na dodavatele klíčových služeb, díky kterým jsou schopni snížit dané provozní náklady o několik procent. V poslední době, pravděpodobně v souvislosti s krizí, se setkáváme se snahou pořádat výběrová řízení častěji – každoročně – a vybrat nejlevnější nabídku.

Bohužel to není vždy nejšťastnější řešení. Především na narušení plynulosti správy nemovitosti a obvykle i přechodné snížení kvality poskytovaných služeb. V poslední době se proto stále více setkáváme s tím, že dodavatelé ve snaze udržet si zakázku pracují za minimální nebo nulovou marži a doufají, že se to v krátkodobém horizontu zlepší. Další často zvažovanou variantou je omezení rozsahu služeb, které jsou v rámci správy dané nemovitosti využívány či poskytovány. Příkladem může být péče o venkovní zeleň, úklid v exteriéru budovy, čištění velkých skleněných prostor apod. Využívanou alternativou je i sjednávání velkoobjemových slev u preferovaných dodavatelů.

V rámci správy nemovitosti připravuje property manažer pro vlastníka nemovitosti dlouhodobý plán preventivní údržby, v rámci kterého jsou investiční náklady spojené s opravou budovy či nezbytnými výměnami – obměnami zařízení – naplánovány v časovém horizontu od dvou až do deseti let. V současné době pozorujeme u některých vlastníků nemovitostí tendenci přechodně odložit některé plánované investiční kroky, pokud nejsou nezbytně nutné, a posílit své cash flow. Jedná se třeba o nákladné opravy střechy, fasády, vzduchotechniky, výměnu výtahu apod.

O úsporách samozřejmě uvažuje i řada nájemců, pro které nájemné a poplatky spojené s užíváním prostor představují druhou největší položku v měsíčním rozpočtu – hned po mzdách. Největší příležitost, jak ušetřit za pronájem komerčních prostor, je v prvopočátku v podobě výběru té nejvhodnější nemovitosti. K důležitým aspektům patří lokalita a reprezentativnost budovy, velikost pronajímaných prostor a jejich flexibilita, rozsah služeb, které firma požaduje. Poté, co nájemce uzavře nájemní smlouvu, je velmi obtížné zásadních změn dosáhnout.

Nájemci se v poslední době zabývají také servisními poplatky, jejichž proporční podíl je jim přefakturováván spolu s nájmem. Vítají, pokud se majiteli/správci budovy podaří jejich výši snížit. Setkáváme se s tím, že se nájemci, kteří v důsledku krize propustili větší počet svých zaměstnanců, snaží prodat přebytečný nábytek a počítače. Někdy je věnují v rámci svých charitativních aktivit.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče