Jak šetřit u komerčních nemovitostí

16. září 2009, 05:17 - Lucie Šindlerová, vedoucí property management týmu mezinárodní poradenské společnosti King Sturge
16. září 2009, 05:17

Jednoznačně nejrozšířenější strategií, jak snížit provozní náklady komerční nemovitosti, je tlak na cenu dodavatelských služeb, které tvoří 50 procent celkového rozpočtu na správu budovy.

Vlastníci realitních portfolií obvykle pořádají každé dva až tři roky výběrová řízení na dodavatele klíčových služeb, díky kterým jsou schopni snížit dané provozní náklady o několik procent. V poslední době, pravděpodobně v souvislosti s krizí, se setkáváme se snahou pořádat výběrová řízení častěji – každoročně – a vybrat nejlevnější nabídku.

Bohužel to není vždy nejšťastnější řešení. Především na narušení plynulosti správy nemovitosti a obvykle i přechodné snížení kvality poskytovaných služeb. V poslední době se proto stále více setkáváme s tím, že dodavatelé ve snaze udržet si zakázku pracují za minimální nebo nulovou marži a doufají, že se to v krátkodobém horizontu zlepší. Další často zvažovanou variantou je omezení rozsahu služeb, které jsou v rámci správy dané nemovitosti využívány či poskytovány. Příkladem může být péče o venkovní zeleň, úklid v exteriéru budovy, čištění velkých skleněných prostor apod. Využívanou alternativou je i sjednávání velkoobjemových slev u preferovaných dodavatelů.

V rámci správy nemovitosti připravuje property manažer pro vlastníka nemovitosti dlouhodobý plán preventivní údržby, v rámci kterého jsou investiční náklady spojené s opravou budovy či nezbytnými výměnami – obměnami zařízení – naplánovány v časovém horizontu od dvou až do deseti let. V současné době pozorujeme u některých vlastníků nemovitostí tendenci přechodně odložit některé plánované investiční kroky, pokud nejsou nezbytně nutné, a posílit své cash flow. Jedná se třeba o nákladné opravy střechy, fasády, vzduchotechniky, výměnu výtahu apod.

O úsporách samozřejmě uvažuje i řada nájemců, pro které nájemné a poplatky spojené s užíváním prostor představují druhou největší položku v měsíčním rozpočtu – hned po mzdách. Největší příležitost, jak ušetřit za pronájem komerčních prostor, je v prvopočátku v podobě výběru té nejvhodnější nemovitosti. K důležitým aspektům patří lokalita a reprezentativnost budovy, velikost pronajímaných prostor a jejich flexibilita, rozsah služeb, které firma požaduje. Poté, co nájemce uzavře nájemní smlouvu, je velmi obtížné zásadních změn dosáhnout.

Nájemci se v poslední době zabývají také servisními poplatky, jejichž proporční podíl je jim přefakturováván spolu s nájmem. Vítají, pokud se majiteli/správci budovy podaří jejich výši snížit. Setkáváme se s tím, že se nájemci, kteří v důsledku krize propustili větší počet svých zaměstnanců, snaží prodat přebytečný nábytek a počítače. Někdy je věnují v rámci svých charitativních aktivit.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít