Jak se změní soutěžní právo po vstupu do EU

22. září 2003, 00:00 - JOSEF BEDNÁŘ, předseda Úřadu na ochranu hospodářské soutěže
22. září 2003, 00:00

ZÁSADNÍ ZMĚNY, KTERÉ V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ ČEKAJÍ SOUTĚŽNÍ POLITIKU EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ A ČESKÉ REPUBLIKY, SE DOTKNOU JAK EVROPSKÉ KOMISE A ÚŘADU PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE JAKO NÁRODNÍHO SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU, TAK I ČESKÝCH SOUDŮ. BUDOU ZNAMENAT VÝZNAMNOU ZMĚNU PRÁVNÍHO REŽIMU PŘEDEVŠÍM PRO VŠECHNY SOUTĚŽITELE NA TRHU.

ZÁSADNÍ ZMĚNY, KTERÉ V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ ČEKAJÍ SOUTĚŽNÍ POLITIKU EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ A ČESKÉ REPUBLIKY, SE DOTKNOU JAK EVROPSKÉ KOMISE A ÚŘADU PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE JAKO NÁRODNÍHO SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU, TAK I ČESKÝCH SOUDŮ. BUDOU ZNAMENAT VÝZNAMNOU ZMĚNU PRÁVNÍHO REŽIMU PŘEDEVŠÍM PRO VŠECHNY SOUTĚŽITELE NA TRHU.

Výraznou změnou pro nás všechny bude zejména určitá decentralizace prosazování soutěžního práva. Velmi zjednodušeně řečeno, pravomoc přímo aplikovat články 81 a 82 Smlouvy o Evropských společenstvích na individuální případy zakázaných dohod narušujících hospodářskou soutěž a na zneužití dominantního postavení budou mít kromě Evropské komise i soutěžní úřady členských států a národní soudy. Za účelem efektivní spolupráce při prosazování soutěžního práva ES se vytváří tzv. Evropská soutěžní síť (European Competition Network) složená z Komise a soutěžních úřadů členských států. Komise a soutěžní úřady členských zemí tak budou mít i oprávnění navzájem si poskytovat a využívat jako důkazy jakékoli informace faktické či právní povahy, a to včetně důvěrných údajů. Každý případ má být řešen tím soutěžním úřadem v rámci sítě, který má k jeho vyšetřování nejlepší předpoklady. Vždy však bude třeba mít na zřeteli fakt, že zahájení řízení ze strany Komise automaticky odebírá národním soutěžním úřadům pravomoc aplikovat články 81 a 82 ve vztahu k přezkoumané dohodě či chování. Z pohledu soutěžitelů je dále velmi významné, že se ruší systém povinné notifikace zakázaných dohod mezi soutěžiteli za účelem získání výjimky a soutěžitelé budou sami posuzovat, zda jejich dohoda splňuje podmínky článku 81(3). Jestliže bude dohoda tyto podmínky splňovat, bude automaticky vyňata ze zákazu podle článku 81(1) bez nutnosti vydávání individuálního rozhodnutí o udělení výjimky, které je v současnosti nezbytné. Základem všech uvedených změn je nové nařízení Rady č.1/2003, které od 1. května 2004, tedy současně s plánovaným přijetím 10 kandidátských zemí včetně České republiky, nahradí čtyřicet let staré nařízení o implementaci článků 81 a 82 Smlouvy. Přijetí tohoto nařízení završuje proces tzv. modernizace soutěžního práva ES, jehož cílem je zefektivnit prosazování soutěžních pravidel především s důrazem na větší zaměření Evropské komise na šetření nejzávažnějších protisoutěžních praktik a na snížení administrativní zátěže. Modernizace soutěžních pravidel rovněž úzce souvisí s připravovaným rozšířením Evropské unie na 25 členských zemí, poněvadž dosavadní systém přijatý za existence pouze šesti členských zemí by již pravděpodobně nebyl funkční. Nové nařízení upravuje i vztah tzv. komunitárního a národního soutěžního práva. Zmínit je třeba i pravidlo, že v případech, kdy bude národní soutěžní úřad či národní soud rozhodovat o dohodách nebo praktikách podle článků 81 a 82, které již byly předmětem řízení před Komisí, nesmí přijmout rozhodnutí, které by bylo v rozporu s rozhodnutím přijatým Komisí. Nařízení 1/2003 poskytuje i národním soutěžním úřadům členských států pravomoc odejmout výhody blokové výjimky vydané nařízením Komise v případě, že takováto bloková výjimka by na území členského státu či na jeho části měla dopady neslučitelné s článkem 81(3). Takovéto odejmutí výhod blokové výjimky by se pak vztahovalo na dané území členského státu či jeho příslušnou část. Významným rysem modernizace soutěžního práva je i posílení pravomocí Komise při šetření protisoutěžních praktik. Jedná se především o umožnění vstupu zástupců Komise nejen do podnikatelských prostor soutěžitelů. Pokud existuje důvodné podezření, že dokumenty týkající se daného protisoutěžního jednání jsou uloženy jinde, má Komise pravomoc nařídit inspekci i na těchto jiných místech včetně soukromých domů vedoucích či dalších pracovníků daného soutěžitele nebo sdružení soutěžitelů. Takové inspekce lze však provést pouze s předchozím souhlasem příslušného soudu daného členského státu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít