Jak se točí byznys na ruzyňském kopci

31. července 2006, 00:00 - ERICH HANDL
31. července 2006, 00:00

LETIŠTĚ PRAHA Ruzyňské letiště v Praze nepředstavuje jen vzdušný přístav pro letadla, ale také velkou příležitost pro drobné prodejce zboží, restauratéry a přepravce. A také pro cestovní kanceláře. Jaké jsou tam konkrétní příležitosti? Letiště je průchozím místem milionů lidí, stejně jako třeba pražské Václavské náměstí.

LETIŠTĚ PRAHA Ruzyňské letiště v Praze nepředstavuje jen vzdušný přístav pro letadla, ale také velkou příležitost pro drobné prodejce zboží, restauratéry a přepravce. A také pro cestovní kanceláře. Jaké jsou tam konkrétní příležitosti? Letiště je průchozím místem milionů lidí, stejně jako třeba pražské Václavské náměstí. Loni byl areál dokonce zařazen mezi dvacet nejvýznamnějších v Evropě. Na letišti má pobočku devatenáct cestovních kanceláří, z toho dvanáct v Terminálu Sever 1 a sedm v Terminálu Sever 2. Na cestující tu číhá deset barů, pět kaváren a desítky obchodů. Před budovami termimálů fungují tři smluvní přepravní služby. Jedna má mikrobusy, druhá limuzíny a nedávno ještě přibyla regulérní taxislužba. Některé z těchto provozoven provozuje samo letiště, většinu z nich ale mají pronajaty malé firmy a živnostníci. Miliony procházejících lidí jim zaručují lukrativní tržby. Například tři obchody duty free, které patří ČSA, prodaly za minulý rok zboží v hodnotě téměř 600 milionů korun a vykázaly zisk 97 milionů korun, tedy více než vlastní aerolinky. O tak vysoké marži si může obchodník na ulici nechat jen zdát. VYSOKÉ NÁJMY

Nic ale není zadarmo. Cesta k získání lukrativního postu je hodně složitá. Zájemce musí projít výběrovým řízením a porazit řadu konkurentů. Pokud zvítězí, čekají ho nemalé investice. Letiště mu poskytne prostory vybavené inženýrskými sítěmi, zbytek si musí dodat sám. Obložení stěn a stropu, podlahu, nábytek. Po zahájení činnosti pak odvádí letišti nemalý nájem, který se skládá z fixní části a takzvané obratové složky. Kolik zboží prodáš, tolik peněz odvedeš. Výše nájmů jednotlivých obchodů podléhá obchodnímu tajemství, ale podle informací týdeníku Profit třeba jedna z přepravních firem odvádí letišti 7,5 milionu korun ročně. Veřejně známy jsou celkové zisky Ruzyně. Za loňský rok vykázalo letiště zisk 1,4 miliardy korun, z velké části se na tom podílely právě výnosy z pronájmů.

Obrat areálu vzrostl o pět procent na 4,385 miliardy korun. Letištěm prošlo 10,8 milionu lidí, což je růst o 11 procent. Jsou prý i dobré vyhlídky i na letošek, plánuje se zisk téměř jedna miliarda korun. Zájem o létání se totiž stále zvyšuje. Cestující lákají výhodné nabídky velkého počtu aerolinií, které se v Praze objevují. Z Ruzyně nyní léta už 58 leteckých společností do 118 míst na světě. Jen v květnu odbavila Ruzyně přes jeden milion cestujících, což je skoro o osm procent více než před rokem. Za prvních pět měsíců pak využily její služby skoro čtyři miliony cestujících. Letos se očekává zhruba dvoumilionový přírůstek pasažérů proti loňsku.

ZPOŽDĚNÁ DRÁHA

Hlavním tématem posledních týdnů byla výstavba nové rozjezdové dráhy, která měla už za tři roky rozšířit kapacitu letiště. Akce se ale pravděpodobně o rok zpozdí. Nejvyšší správní soud nedávno vyhověl stížnostem dvou obyvatel Prahy-Nebušic a s okamžitou platností zrušil již schválenou změnu územního plánu nutnou pro stavbu dráhy.

Na změnu územního plánu si stěžovalo 170 lidí a firem, které vlastní nemovitosti v okolí letiště. Vadilo jim hlavně to, že provoz nové ranveje zvýší hladinu hluku. Pražský magistrát však jejich vyjádření a námitky ignoroval. A správní soud nyní rozhodl, že nezákonně.

Letiště počítalo s tím, že ranvej za pět až sedm miliard korun začne stavět v roce 2007, a o dva roky později na ní přistanou první letadla. Proti chystané stavbě nové ranveje začali protestovat lidé z okolních městských částí již před dvěma lety. Stovky z nich se podepsaly pod petice proti změně územního plánu, jež posunula stavbu dráhy oproti původním plánům před rok 2010.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče