Jak se stát z trpaslíka obrem

19. března 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
19. března 2007, 00:00

FIREMNÍ RŮSTCesta od nuly do podnikatelské první ligy. O té se mluvilo minulý týden na pražské konferenci Náš růst. Setkali se na ní podnikatelé, kteří začínali pracovat doslova na koleně a dnes jsou elitou českého byznysu. Ostatním poradili jak prospět podniku v různých fázích růstu.

FIREMNÍ RŮST Cesta od nuly do podnikatelské první ligy. O té se mluvilo minulý týden na pražské konferenci Náš růst. Setkali se na ní podnikatelé, kteří začínali pracovat doslova na koleně a dnes jsou elitou českého byznysu. Ostatním poradili jak prospět podniku v různých fázích růstu.

Začínali v garážích či na půdě. Peníze jim po tisícovkách půjčovali strýčkové a tety. Dnes obracejí miliardy a šéfují stovkám lidí. Tak vypadá typický příběh úspěšných podnikatelů, kteří se do byznysu vrhli v 90. letech.

Mnozí z nich se minulý týden přišli podělit o zkušenosti na konferenci Náš růst. Ta se konala pod záštitou společnosti Top Vision v Břevnovském klášteře v Praze. Účastníci se shodli, že každá fáze růstu podniku má specifická rizika.

FIFTY-FIFTY RADĚJI NE

Na riziko, které může zadělat na budoucí problémy již při založení firmy, upozornil podnikatel Tomáš Březina. Ten stojí v čele úspěšné betonářské společnosti Best, kterou založil se dvěma kamarády. „Jde o to, jak si rozdělíte vlastnictví. Neznám snad jediný případ, kdy by dlouhodobě fungovalo třeba rozdělení padesát na padesát. My jsme se na začátku dohodli, že já budu majoritní vlastník s 60 procenty, partneři měli každý dvacetiprocentní podíl,“ vypráví Březina. „Po čase samozřejmě přišly spory. Díky poměru vlastnictví ale nebyl z pohledu firmy problém, když partner odešel. Byl to jen osobní problém,“ vysvětluje Březina.

Téměř nejsložitější fází růstu je paradoxně moment, kdy se firma chytne a začne expandovat. „Snad všichni jsme kdysi začínali jako klasické »garážové« firmy. Po několika letech ale přijde moment, kdy se podnik musí profesionalizovat,“ uvádí Miroslav Hofman, který se podílí na kormidlování společnosti 2N Telekomunikace.

Při nekontrolovaném růstu podle českých byznysmenů hrozí, že firma „pozře sama sebe“. Situaci, kdy rychlý úspěch firmy zaskočil i majitele, zažil například Václav Hrbek. Ten spoluzaložil firmu Alpine Pro, která distribuuje především zimní oblečení. „Kolem roku 2000 jsme měli dvě desítky zaměstnanců. Dnes jich máme přes dvě stě. Podnik byl najednou na řízení příliš složitý,“ popisuje Hrbek. Majitelé proto angažovali topmanažera Miroslava Kupce. Ten měl firmu zprofesionalizovat, zavést standardní systém řízení. „Předtím byla firma vedena spíše intuitivně. Sestavili jsme seznam věcí, které je potřeba změnit. Měl tři stovky položek,“ ilustruje Miroslav Kupec. Václav Hrbek si spolupráci pochvaluje. „Firma je nyní jasně strukturovaná, lépe se mi spí,“ říká.

UMĚNÍ ODEJÍT

Podle Miroslava Hofmana patří k výbavě dobrého podnikatele i umění včas odejít. „Když už je firma na vzestupu, co ji může po určité době nejvíce brzdit? Vy. Stejní lidé dělají věci stejnými způsoby, což nepřispívá k růstu,“ míní. Hofman a jeho partneři ustoupit dokázali. Po mnoha letech práce odešli z výkonného vedení firmy „jen“ do pozice akcionářů a nechali aktivní řízení jiným. „Byli jsme unaveni. Ale je to zatím jen první skok, ke kterému jsem se odhodlal. Do firmy stále chodím. Jednak k ní mám po tolika letech samozřejmě vztah, je to ale také určitá hračka,“ usmívá se Hofman. K úplnému odchodu v podobě prodeje akcií zatím nepřistupuje. „Neodrazíte se ke dvěma skokům najednou,“ dodává.

Dalibor Dědek, ředitel a jeden z otců společnosti Jablotron, která vyrábí například velké mobilní telefony, k tomu připojuje: „I nám se hlásí zájemci o koupi. Ale firma je vaše dítě a také myslíte na zaměstnance, jak by se jim vedlo pod novým vlastníkem.“

Pro vstup investorů již „uzrály“ mnohé firmy, které vyrostly po sametové revoluci. Podle Dědka je ale jejich nejcennějším úspěchem hlavně rehabilitace slova podnikatel. „V prvních porevolučních letech si lidé mysleli: Ředitel rovná se blbec. Podnikatel rovná se zloděj. To už dnes neplatí. Za to patří všem těmto podnikatelům dík,“ shrnuje.

RADY EXPANDUJÍCÍM FIRMÁM

  • rozdělte vlastnictví podle jasných pravidel, nespoléhejte na přátelské vztahy s partnery
  • co nejdříve profesionalizujte řízení, strukturujte společnost, nesnažte se sami rozhodovat o každém detailu
  • nesoustřeďte se na stroje, ale na lidi, ti jsou klíčem k úspěchu
  • k zaměstnancům buďte otevření a průběžně je informujte o situaci firmy
  • dokažte včas odejít z výkonného vedení společnosti, po určité době byste mohli podnik brzdit

Pramen: konference Náš růst

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče