Jak se Seznam, Twitter či Facebook přesouvají na mobily

11. července 2012, 10:22 - Jan Sedlák
11. července 2012, 10:22

Zakladatel a majoritní vlastník Seznamu Ivo Lukačovič na svém dnes již neexistujícím blogu před několika lety psal, že v mobilních internetových službách vidí obrovský potenciál a výhody pro uživatele. V době, kdy mobilní připojení EDGE bylo luxusem a ty nejdražší chytré telefony v sobě měly neohrabaný Windows Mobile a Symbian, nicméně konstatoval, že prozatím je uživatelská zkušenost s takovými službami otřesná a že musí vzniknout něco nového a přívětivého.

Pak vznikl iPhone a odstartoval jednu z nejvýraznějších proměn internetu a přijímání internetového obsahu. Díky ní najednou bylo možné prodat za miliardu dolarů Facebooku Instagram, který funguje pouze na chytrých telefonech, a díky tomu mohou vznikat čistě mobilně orientované projekty jako Path. Mobilní služby se začínají dostávat do popředí a doposud tradiční internetové firmy jako Facebook, Twitter nebo tuzemský Seznam musí přemýšlet o tom, jak tento nový trend podchytit.

Už je to skutečné

Podle statistik společnosti Cisco tvoří objem mobilních přenesených dat v celkových počtech zhruba 10 procent podílu. To sice na první pohled nemusí vypadat jako nějaké dominantní číslo, jsou tu ale dva aspekty, které je nutné prát v potaz: mobilní data mají často menší velikost než data z klasických počítačů, a ještě před dvěma lety nebyl objem mobilních dat na 10 procentech, ale pouze na jednom.

Zároveň s tím se začínají objevovat země, například Indie, kde mobilní data tvoří nadpoloviční část celkových objemů přenesených dat. Uživatelé rozvojových oblasti si často koupí levnější mobilní přístroj, se kterým mohou přistupovat ke službám jako e-mail, sociální sítě, vyhledávání nebo streamování videa.

Pro poskytovatele internetového obsahu tak začíná nová doba. Například šéf Twitteru Dick Costolo se před několika dny v rozhovoru pro britský deník Financial Times zmínil, že k jeho mikroblogovací síti přistupuje až 57 procent z více než 160 milionů uživatelů právě z mobilních zařízení.

„To je pro nás velice dobré, protože mobilní uživatelé jsou více oddaní,“ pochvaluje si Costolo v rozhovoru. „Pokud uživatelé používají Twitter na mobilu, využívají ho častěji, než na klasickém desktopu.“ Twitter proto uvažuje o tom, že hlavní úloha služby bude na mobilech a klasický web bude pouze jakousi vstupní branou.

Podobná čísla ukazují také ve Facebooku. Na největší sociální síť světa přistupuje více než polovina z jeho 900 milionů uživatelů z chytrých přenosných zařízení a čas strávený v mobilních aplikacích a mobilní verzi webu už je vyšší, než v případě klasické desktopové verze. Facebook ostatně začal vydávat samostatné mobilní aplikace, které mají jeho služby výrazně zjednodušit. K dispozici je například oddělený Messenger pro chatování nebo Camera pro práci s fotografiemi. Mark Zuckerberg stanovil mobily jako nejvyšší prioritu firmy a nové projekty, na kterých zaměstnanci pracují, musí s touto platformou počítat.

Pozorovatelné také v Česku

Směrem k bezdrátovým malým krabičkám se začíná ubírat také český trh. „Mobilní služby a aplikace jsou pro nás zásadní z pohledu rozvoje trhu a chování našich uživatelů, kteří začínají čím dál více sledovat zprávy, vyhledávat zábavu, informace a další obsah prostřednictvím mobilních zařízení,“ popisuje situaci v největší tuzemské internetové firmě Seznam.cz produktový manažer mobilních služeb Ivan Mikula.

„V horizontu pár let má být více přístupů k webu prostřednictvím mobilních zařízení než přes klasické počítače. I na našich službách toto pozorujeme. Například využívání mobilní verze služby Sport.cz vždy (v hodinových číslech) několikanásobně vzroste, pokud se hraje zajímavé fotbalové či hokejové utkání, nebo když se hraje tenis,“ uvádí dále Mikula pro E15.cz.

Návštěvnost mobilních webových verzí Seznamu a využívání jeho mobilních aplikací roste výrazně už poslední dva roky. Zatímco v případě mobilních webů firma začátkem roku 2010 zaregistrovala něco přes 50 milionů zobrazení (page views), letos v květnu už to podle statistik, které má E15.cz k dispozici, bylo přes 200 milionů. Odhad návštěv roste podobným tempem – ještě v roce 2010 jich bylo kolem 10 milionů a v současné době už je to kolem 70 milionů.

Aplikace zdejšího internetového lídra doposud zaznamenaly 634 tisíc stažení, přičemž polovina připadá na Mapy.cz a dále žebříčku vévodí Seznamu Menu, QR čtečka, Novinky.cz a TV program. Mobilní aplikace se přitom nejeví jako jednorázová záležitost. Například Mapy.cz si stáhlo 312 tisíc lidí, program by nicméně spuštěn téměř 6 milionkrát. Podobné číslo spuštění mají i Novinky.cz se stažením „pouhých“ 75 tisíc.

Smíchovská společnost s mobilními službami, ať už ve verzi pro mobilní web nebo formou aplikace pro iOS, Android a Windows Phone, považuje za standardní a nutnou součást svého podnikání. „Pokud měníme jakoukoliv službu, nebo spouštíme novou, vždy současně vydáváme i novou nebo upravenou mobilní verzi. Považujeme to již za běžný standard našich služeb. Mobilní verze vyvíjíme souběžně s klasickými webovými službami,“ říká Ivan Mikula. Pro Seznam je mimo jiné zajímavé i to, že mobilní verze jsou díky své velikosti podstatně méně náročné na přenášená data.

A teď na tom vydělat

Mobilní trend je nastavený a tvůrci služeb a internetového obsahu se tomu začínají přizpůsobovat. Zároveň s tím ale naráží na problém, jak tuto mobilní sféru zpeněžit. Facebook před svým vstupem na burzu upozornil, že mu půlmiliardová masa mobilních uživatelů prozatím nevydělala ani dolar. Firma proto postupně začíná experimentovat. Nedávno oznámila tzv. Sponsored Stories (sponzorované odkazy), které se zobrazují uživatelům mezi běžnými příspěvky.

Facebook tuto funkci chce dostat také na mobilní telefony. „Vidíme silné náznaky toho, že když lidé vidí sponzorované odkazy na mobilních zařízeních, využijí je,“ píše ve zprávě viceprezidentka Facebooku Carolyn Everson. U mobilních sponzorovaných odkazů je údajně až třináctkrát větší CTR, než u těch klasických.

S tím, že by podobná reklama měla fungovat, přichází Twitter. Ten podle údajů analytické skupiny eMarketer letos vydělá kolem 260 milionů dolarů (před rokem to bylo 140 milionů), přičemž právě mobilní reklama bude tvořit více než polovinu těchto příjmů. Twitter nabízí tzv. Promoted Tweets, které se, stejně jako v případě Sponsored Stories u Facebooku, zobrazují přímo mezi uživatelskými příspěvky.

Reklama na Twitteru jsou tak v podstatě příspěvky. „Tato reklama jde všude tam, kam jdou twíty, takže přesně zapadá do mobilního konceptu. Společnosti kolem nás musí vymyslet reklamní formát, který zapadá do nové mobilní éry. My takový formát máme,“ pochvaluje si ve Financial Times Dick Costolo.

Twitter na to jde jednoduše a umožňuje reklamu na klasickém webu i mobilu obsluhovat přes jeden reklamní systém, což například Google neumí. Pokud zadavatelé reklamy vloží zaplacený příspěvek, 70 procent interakce na něj je následně z mobilních zařízení.

Facebook takto silný prozatím není a kromě podobného konceptu údajně uvažuje o tom, že bude doručovat reklamu na základě toho, jak a jaké aplikace uživatelé používají na svých chytrých telefonech. Koncept je nicméně ještě v plenkách a příliš se o něm neví.

Deset milionů korun pro Seznam

Výrazně silný v mobilní reklamě není ani Google. Ten za poslední rok v této oblasti utržil 2,5 miliardy dolarů z celkových příjmů 36,5 miliardy dolarů. Do tohoto reklamního odvětví ostatně zatím tolik investic neproudí. Ve Spojených státech se za mobilní reklamu ročně utratí 1,6 miliardy dolarů, což je kolem 5 procent toho, kolik jde do reklamy celkem.

Vydavatelé obsahu ale postupně začínají na mobilní reklamě vydělávat, prozatím však jdou spíše konzervativní cestou skrze klasické vkládání reklamy. „Do konce roku by naše příjmy z mobilní reklamy měly přesáhnout 10 milionů korun. Jde o reálné příjmy, nikoliv ceníkové ceny, tam se pohybujeme v nižších desítkách milionů. V drtivé většině případů se jedná o bannery na našich mobilních webech, nedávno jsme pustili i reklamu v naší aplikaci Novinky.cz,“ uvádí David Lorenc ze Seznamu.

Zájem o tento druh reklamy údajně roste. „Velmi pozitivně vnímáme zvýšení zájmu o mobilní reklamu jak u klientů, tak u mediálních agentur. Většina klientů využívá reklamu v mobilech opakovaně, takže je vidět, že v ní vidí smysl a přináší jim výsledky. Vzhledem k celkovému přesunu uživatelů od desktopu k chytrým telefonům vidíme v mobilní reklamě velkou budoucnost a klademe na ni čím dál větší důraz.“

„Nové možnosti mobilní reklamy samozřejmě sledujeme a zkoušíme, třeba již zmiňovanou velkoformátová reklamu v aplikaci Novinky.cz), nicméně už nyní jsme schopni naše mobilní služby zpeněžit,“ uzavírá Lorenc.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče