Jak se najíst a neusnout?

12. března 2011, 04:52 - Tomáš Vyšohlíd
12. března 2011, 04:52

Většina z nás to zná. Snídaně, oběd nebo i jen malá svačina dokáže člověka unavit a také patřičně zbrzdit nasazené pracovní tempo. Každý má své řešení – někomu pomůže šálek kávy, jiný sáhne po potravinových doplňcích. Než ale začnete polykat vitaminy, nebo dokonce běhat po doktorech, zkuste se zamyslet nad svým jídelníčkem. Příčinou potíží s únavou může být totiž právě on.

Foto: Profimedia

Ale pozor – za naši únavu nemůže vždy jen konzumace těžkých a tučných jídel nebo na druhé straně přehnaně drastické diety. Stejně problematické, ale mnohem záludnější jsou podle Fóra zdravé výživy potraviny s vysokým glykemickým indexem (GI). Tedy takové, které nám prudce zvednou hladinu krevního cukru, odborně řečeno glykemii.

Náladu si spravte jídlem!

Čím vyšší je GI potravin, tím dříve a více člověk jí. Souvisí to s fungováním inzulinu. Pokud má potravina vysoký GI, vyplaví naše slinivka velké množství inzulinu, aby tělo uložilo krevní cukr do buněk a jeho hladina v krvi klesla. Účinky inzulinu se však nezastaví na optimální hladině. Fungují s určitou setrvačností. Vysoký GI totiž nevyvolá jen prudký a výrazný vzestup cukrů, ale i jejich následný prudký pokles. Když cukr v krvi klesne nízko, dostaneme hlad. Čím větší a prudší pokles, tím větší hlad. Přílišný pád cukru, tedy hypoglykemii, může navíc provázet i nervozita, podrážděnost nebo bolesti hlavy, v dramatických případech pak tělesná slabost, pocení a někdy i ztráta vědomí. O důvod víc spravit si včas náladu, a s nimi i glykemii, jídlem! „Rychlejší a silnější nástup hladu je jedním z důvodů, proč příliš časté a velké výkyvy hladiny krevního cukru zvyšují riziko obezity,“ říká Pavel Suchánek, odborník z Fóra zdravé výživy. „Výrazně prudké vzestupy glykemie navíc u spousty lidí podporují tendenci organismu ukládat energii do zásob ve formě tuku. A s přibývajícími kily se rozhodně necítíme svěžejší.

Noční rabování lednic

Pokud jíme často a hodně potraviny s vysokým GI, nabouráváme si také pravidelný režim svého stravování. Ten je pro nás důležitý. Když si jídlo rozložíme pravidelně do celého dne, obvykle nepociťujeme hlad, i když jsme objektivně spořádali méně kalorií. S nabouraným režimem stravování snáz podlehneme svodům k nočnímu rabování ledničky. Pokud se v noci nacpeme, hůř spíme a ráno se probouzíme unavení. Tělo je zahlcené zplodinami látkové výměny, které nestihlo vyloučit. Navíc nemáme hlad, a tedy ani chuť snídat. „Začínat však den bez snídaně je nejhorší, protože deficit jídla budeme později dohánět s o to větším nasazením,“ zdůrazňuje Pavel Suchánek.

Co bychom tedy měli dělat, abychom se po jídle necítili unavení, ale naopak svěží? Odpověď a rada bude znít banálně, ale bohužel je pravdivá: Nepřejídat se a znát alespoň přibližně GI potravin.

Vysoký GI mají:

pivo, Coca-cola, cornflakes, popcorn, burisony a rýžové chlebíčky, výrobky z bílé a rýžové mouky (rohlíky, bagety, vánočky), pečené brambory, hranolky, některé druhy rýže a sladké snídaňové cereálie, kukuřice, dýně aj.

Nízký GI mají luštěniny a houby, mléko i mléčné výrobky a naprostá většina zeleniny. Ten, kdo se nedokáže zříct křupavé bagety, může snížit její GI tím, že si ji namaže rostlinným tukem. Cereálie je lepší jíst celozrnné bez zbytečně přidaného cukru a míchat je do jogurtu. To samé platí pro kukuřičné lupínky. K vařené rýži si můžeme dát maso s houbovou omáčkou. Potraviny s nízkým nebo nižším GI nás zasytí na delší dobu. A čím méně toho sníme, tím lépe se budeme cítit. Na zpracování potravy v trávicím systému padne totiž nejvíc naší tělesné energie. Dokonce víc než na velké fyzické výkony.

Únavu jídlem nezaženete

Nejde všechno zjednodušovat jen na jídelníček. Stejně důležitý je i odpočinek, zejména dostatek spánku. „Nevyspalí, utahaní lidé mají větší sklon zahánět únavu jídlem, zejména sladkým, a přejídat se,“ říká Pavel Suchánek. „Že se tím neosvěží, je evidentní. Stejně jako to, že se s pocitem únavy nebo vyčerpáním nebudou hrnout do aktivního pohybu, sportování a cvičení. Ty jsou ale klíčové pro odreagování psychického napětí a pro udržení rozumné váhy, dobré kondice i vitality.

Jedním z receptů na dlouhověkost je bezesporu střídmá strava. Podle odborníků je to nejrozumnější způsob, jak ušetřit životní energii, zůstat v dobré kondici a cítit se svěží.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Technologie
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít