Jak se chránit za hranicemi

17. března 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
17. března 2008, 00:00

Ve stále globálnějším světě už nestačí pouhá národní ochrana značky. Letošní rok nabízí šanci jak ji ohlídat i v zahraničí a ušetřit na tom.

Než si podáte přihlášku ochranné známky, je třeba se zamyslet nad tím, kde všude chcete být chráněni. Kam jednou vyvezete výrobky a v jakých zemích chcete poskytovat služby. Působnost ochranných známek totiž není neomezená. Ochrana v jiném státě navíc stojí peníze. Ale investice zároveň rozšíří teritorium, na němž můžete účinně bojovat s napodobeninami vašeho zboží a se „zloději dobrého jména“.

Jaké jsou možnosti? Můžete se vydat národními cestami. To znamená, že budete přímo v cizí zemi prostřednictvím místních patentových zástupců opakovat postup více či méně podobný tomu, který je třeba podstoupit v Česku. Ale jde to i jinak.

Ochranné známky zapsané v České republice je možné přihlásit jako mezinárodní ochranné známky do mnoha dalších států (v současnosti jich je 184). Tuto možnost máme díky tomu, že Česko je smluvní stranou Madridské dohody o mezinárodním zápisu ochranných známek. Dohoda zajišťuje smluvním stranám možnost ochrany jejich známek ve všech (či ve vámi vybraných) smluvních státech na podkladě jediné přihlášky. Tu je třeba podat prostřednictvím českého Úřadu průmyslového vlastnictví k Mezinárodnímu úřadu Světové organizace duševního vlastnictví (World Intellectual Property Organization – WIPO) v Ženevě.

Od roku 2004 si můžeme formou mezinárodního zápisu „pořídit“ i komunitární ochrannou známku (ochrannou známku Společenství). K tomu je třeba, aby přihlašovatel v žádosti o mezinárodní zápis vyznačil Evropské společenství jako celek. O jeho žádosti pak bude rozhodovat Úřad pro harmonizaci ve vnitřním trhu (The Office of Harmonization for the Internal Market – OHIM) v Alicante.

Evropské dotace

Právě zahraniční ochrana je od 3. března zajímavá. Od tohoto data totiž přijímá CzechInvest žádosti o dotace z unijního programu Inovace – Projekt na ochranu práv průmyslového vlastnictví. Dotace má Evropská unie poskytovat vysokým školám, fyzickým osobám a podnikatelům. Žádosti o ně lze prostřednictvím agentury CzechInvest podávat až do konce letošního roku. Vedle finančních prostředků na ochranu vynálezů, užitných a průmyslových vzorů tak lze získat i peníze na zahraniční ochranné známky. Celkový objem dotací vyplácených v rámci tohoto programu je stanoven na šedesát milionů korun.

„Podnikatelé si začínají uvědomovat to, co je ve vyspělých ekonomikách samozřejmostí. Totiž, že nestačí něco nového vymyslet, ale je třeba se také postarat, aby si jejich myšlenky nepřivlastnil někdo jiný. Žadatelům proto budeme přispívat částkami od deseti tisíc až do jednoho milionu korun na náklady spojené s činností právníků či patentových zástupců, na překlady a na správní poplatky,“ dodává k rozsahu příspěvků generální ředitelka CzechInvestu Alexandra Rudyšarová.

Podnikatelé mohou v rámci programu Inovace získat dotaci na proplacení výdajů nutných k získání ochrany průmyslového vlastnictví. „Jedná se například o náklady na správní poplatky, překlady a služby patentových zástupců. Takto podporovány ovšem nejsou aktivity směřující k registraci ochranných známek platných pouze na území České republiky,“ upozorňuje tisková mluvčí CzechInvestu Lucie Králová. Ke splnění podmínek pro získání dotace je tedy podle Králové nutné přihlásit ochrannou známku i do zahraničí.

Dotační program Inovace by měl malým a středním podnikatelům umožnit lépe chránit jejich práva z průmyslového vlastnictví. To by mělo přispět ke zvýšení jejich schopnosti konkurovat zahraničním firmám.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče