Jak poznáte dobrého zaměstnance

22. prosince 2010, 02:38 - Karel Červený
22. prosince 2010, 02:38

Mnoho personalistů si ztěžuje na to, že ve firmě mají málo kvalitních lidí. Zaměstnanci jsou prý pasivní, čekají na podněty a příkazy shora a nikdy sami nic nevymyslí. Kde ale vzít proaktivní lidi.

Foto: Martin Siebert

Všichni máme rádi čitelné lidi. Proč? Protože potřebujeme předvídatelný svět. Potřebujeme se v lidech vyznat. Potřebujeme vědět, na čem jsme, jak se kdo kdy zachová. Potřebujeme velmi odpovědné lidi, kteří budou mít naši důvěru. Lidi, kteří berou odpovědnost za vše, co se jim v životě děje. Ve firmách potřebujeme lidi, kteří mají ambice, chtějí řešit problémy, a když se jim něco nepovede, něco pokazí, klidně to přiznají. Samozřejmě hned hledají řešení, jak chybu napravit. Potřebujeme lidi, kteří budou firmu po všech stránkách rozvíjet. Sami od sebe. Bez nucení, postrkávání.

Jak takové lidi poznáme?

Mají zdravé sebevědomí. Nesnaží se zalíbit. Nepodlézají. Když se při výběrovém pohovoru zeptáte, jaký typ problémů museli řešit v různých firmách, dokáží přiznat i chybu a uvedou jak ji napravili. Budou vyprávět, co se jim podařilo i nepodařilo a proč. Když v nějaké firmě neuspějí, nebudou říkat, jak byla špatná, ale často vezmou chybu na sebe slovy: „Špatně jsem si vybral(a)“. Podcenil jsem výběr, neodhadl firemní kulturu, nezjistil si do hloubky informace o firmě“. Takoví lidé jsou rovní a důvěryhodní. Je radost je ve firmě mít.

Kde takové lidi vzít? Kde jsou? Kolik jich je?

Jejich asi 10 až 15 procent. Nejsou na úřadech práce. Jsou ve firmách. Ve firmách, které takové lidi umějí ocenit. Tam jsou nedostupní. Jsou také ve firmách, kde je neumějí ocenit. Tam jsou dostupní, protože jsou nespokojení a připraveni odejít. Tam můžete lovit. Avšak můžeme je získat jen tím, že jim nabídneme to, co na stávajícím pracovišti postrádají. Uznání, pochvalu, možnost něco změnit, seberealizaci, dobrého šéfa, dobrý tým.

Kolik pracovních inzerátů tohle nabízí? Téměř žádný. Proč? Protože málokterá firma si důležitost těchto prvků uvědomuje nebo je nemá v míře, aby to stálo za to zveřejnit. Tedy budete-li chtít získat do firmy kvalitní lidi, pak zlepšete firemní kulturu, styl řízení a vedení, personální politiku a způsob odměňování. Bez toho možná kvalitní pracovníky získáte, ale brzo vám utečou. A zůstanou ti, kteří si myslí, že se jinde neuživí nebo nemají odvahu změnit svůj život.

Autor je předseda Asociace pro rozvoj kreativity a i novačního myšlení.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče