Menu Zavřít

Jak podat žádost o dotaci z programu OPPI

19. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Příprava je alfou a omegou celého projektu. Na pečlivém prostudování všech dokumentů a na kvalitní přípravě podnikatelského záměru závisí úspěch celého projektu.

Autor: Jan Třeštík

Kvalitně zpracovaný podnikatelský záměr, to je ta nejdůležitější věc v celém procesu přípravy žádosti o poskytnutí dotace. Potenciální žadatel musí mít jasnou představu o tom, jaký projekt chce uskutečnit, a právě tuto představu musí co nejlépe promítnout do podnikatelského záměru. Projekt musí být realizovatelný, odpovídat situaci a možnostem žadatele a zároveň musí být dostatečně efektivní a udržitelný.

Umění vybírat

Jak podnikatelé zjistí, zda má jejich projekt šanci na podporu z Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI)? Informace o OPPI i jednotlivých programech podpory včetně podporovaných aktivit (jinými slovy druhy projektů, které lze v rámci daného programu financovat) jsou k dispozici na internetových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu – řídicího orgánu OPPI i na webu agentury CzechInvest, která administruje rozdělování dotací z programu. Veškeré informace k OPPI podnikatelům ochotně poskytnou také pracovníci v regionálních kancelářích agentury CzechInvest, které sídlí v každém krajském městě ČR. Radu poskytnou také poradenské společnosti, které mohou následně pomoci i s podáním žádosti o dotaci.

Poté, co podnikatelé vyberou správný dotační program, měli by si prostudovat veškeré relevantní dokumenty, které jsou k němu k dispozici. Základní informace, podporované aktivity, plánovaná alokace a termíny pro podávání registračních a plných žádostí najdou ve Výzvě k předkládání projektů a jejích přílohách. Návody, jak správně podat registrační i plnou žádost jsou k nalezení v Pokynech pro žadatele a příjemce dotace, které jsou uveřejněny u každého programu. Pokyny jsou dokumentem, který detailně popisuje každý krok žádosti o dotaci, není tedy potřeba je ihned nastudovat celé, stačí, když si žadatel vždy pečlivě projde kapitolu, která se týká jeho současné aktivity (např. při přípravě registrační žádosti je důležité se zaměřit hlavně na kapitolu „Registrační žádost“ a případně „Upřesnění Výzvy“).

Jak žádat

Po prostudování všech potřebných dokumentů lze přistoupit k samému vyplnění registrační žádosti v elektronickém systému eAccount. eAccount je podnikatelům k dispozici 24 hodin denně na internetových stránkách www.czechinvest.org. Prvním krokem k podání online registrační žádosti je vytvoření tzv. Master účtu, přes který probíhá veškerá online komunikace.

Termín, od kterého lze podávat registrační žádosti do jednotlivých programů podpory OPPI, je k dispozici ve Výzvě každého z nich.

Při samotném vyplňování registrační žádosti doporučujeme žadatelům řídit se Pokyny pro žadatele a příjemce dotace, popřípadě je možné využít kontextovou nápovědu přímo v aplikaci eAcount. V registrační žádosti žadatel online vyplní stručný popis projektu, informace o společnosti, pro kterou o dotaci žádá, a předpokládaný rozpočet. Po schválení žádosti projektovým manažerem mohou podnikatelé ve stanovené lhůtě podávat plnou žádost.

I podání plné žádosti probíhá výhradně přes elektronickou aplikaci eAccount. Průběh podání žádosti, povinné přílohy a další náležitosti jsou specifické podle jednotlivých programů. Také tady platí, že veškeré informace o průběhu podání žádosti jsou k dispozici v nápovědě a Pokynech.

A co dál?

Po vyhodnocení projektů obdrží neúspěšní žadatelé zamítací dopisy, ti úspěšní dostanou Podmínky poskytnutí dotace. Podepsané Podmínky žadatelé posílají agentuře CzechInvest a následně od ministerstva průmyslu a obchodu obdrží Rozhodnutí o poskytnutí dotace.

BRAND24

Dotaci, která pokryje předem stanovenou část způsobilých výdajů, lze čerpat buď po skončení projektu, nebo po skončení jeho etapy. Způsobilé výdaje jsou proplaceny na základě žádosti o platbu, která se podává prostřednictvím aplikace eAccount.

V průběhu realizace projektu i po jeho ukončení probíhá monitoring, jehož cílem je průběžné zjišťování pokroku v realizaci projektu, porovnávání získaných informací s původním plánem a poskytování zpětné vazby z hlediska realizace projektu i celého programu. Jednotlivé fáze monitoringu mají příjemci dotace v kalendáři v aplikaci eAccount, kde je uvedeno, jaký typ monitorovací zprávy je třeba vyplnit a odeslat k příslušnému datu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).