Menu Zavřít

Jak pečovat o propuštěné zaměstnance

17. 11. 2011
Autor: profit

Pověst firmy jako dobrého, či špatného zaměstnavatele ovlivňuje i to, jakým způsobem se chová v době, kdy musí propouštět. Také v Česku už se rozvíjejí služby, které shrnuje pojem outplacement.

Foto: Profimedia

Jsou specialisty na propouštění. Firmy si je najímají v době, kdy jsou nuceny oznámit zaměstnancům špatné zprávy a přejí si, aby se vše uskutečnilo v rámci možností „v klidu“. Řeč je o personálních a poradenských agenturách, které se specializují na takzvaný outplacement. Tento pojem zahrnuje různé aktivity, kterými zaměstnavatel propouštěným pracovníkům pomáhá. „Mnohé firmy podávají zaměstnancům pomocnou ruku a snaží se jim ulehčit budoucí uplatnění na trhu práce. Spolupracují s úřady práce, uzavírají dohody s personálními agenturami nebo vyčlení určitou sumu na rekvalifikaci svých ex-zaměstanců,“ přibližuje Lucia Burianová z personální agentury Profesia.

Člověk, který přijde o práci, může podle ní tuto skutečnost pokládat za osobní selhání nebo mít pocit, že si ho firma neváží. „Tyto pocity a myšlenky jsou ve většině případů mylné a jsou pouhým vyvrcholením emociálního napětí, které výpověď doprovází,“ pokračuje Burianová.

Výsledkem dobrého outplacementu má být:

• podpora zaměstnance firmy pověřeného propouštěním,

• vyjasnění situace, důkaz zájmu firmy o odcházející i stávající zaměstnance,

• uklidnění těch zaměstnanců, kteří ve firmě zůstávají,

• neutralizace negativních emocí a s tím související snížení rizika vzniku právních sporů mezi propouštěným zaměstnancem a zaměstnavatelem,

• udržení a podpora obrazu firmy jako seriózního zaměstnavatele, který dovede ocenit hodnotu svých zaměstnanců,

• „první pomoc“ – psychologická podpora propouštěnému zaměstnanci ze strany profesionálního personálního konzultanta s účelem zvládnout prvotní šok a negativní emoce plynoucí z propuštění,

• profesionální psychosociální podpora při zvládnutí obtížné životní situace,

• profesionální podpora při aktivním hledání nového zaměstnání a životní perspektivy

• přímé informace o kariérových možnostech na trhu práce,

• motivace k práci na své vlastní kariéře (zamezení byť jen krátkodobé ztráty kontaktu s trhem práce),

• podpora v sebehodnocení, reálném posouzení vlastních předpokladů a hledání nové, optimální práce,

• podpora v osobním i profesním vývoji s cílem dosažení vytyčeného kariérního cíle.

Jedním z hlavních důvodů, proč se firma rozhodne využít „odborníky na výpovědi“, je, aby ji lidé navzdory propouštění vnímali jako slušnou a zodpovědnou. „Outplacement je vhodný zejména pro ty společnosti, kterým záleží na jejich dlouhodobé image na trhu práce a chtějí pomoci odcházejícím zaměstnancům a maximalizovat svůj vztah s nimi. Tím nastavují ideální podmínky pro možnou budoucí spolupráci, i když se tito zaměstnanci objeví v jiných firmách,“ konstatuje David Petrů, výkonný ředitel personálně poradenské společnosti HILL International.

Pomoc s novým začátkem

Outplacement funguje jako projekt. „Konzultant specializované agentury zorganizuje krátké úvodní setkání se zástupci dané společnosti, kde se stanoví program i časový harmonogram projektu a upřesní se kontaktní osoby na všech stranách i způsob komunikace s odcházejícími zaměstnanci,“ popisuje Petrů.

Propouštěný zaměstnanec mívá následně možnost využít kontaktu s konzultantem personální agentury, který je připraven mu pomoci při řešení jeho situace.

Zpravidla se také pořádají různé semináře a vzdělávací akce zaměřené na uplatnění na trhu práce. Propouštěný zaměstnanec by se tedy měl dozvědět, jaká je aktuální situace na trhu práce, a měl by si díky profesionální pomoci uvědomit, jaké zaměstnání vlastně přesně hledá. Měl by se také dozvědět, kde hledat relevantní nabídky, jak se ucházet o zaměstnání, co může očekávat během výběrových řízení a jak eliminovat potenciální problémy – jak se připravit na osobní přijímací pohovor či jak vyjednávat o pracovních podmínkách. Součástí outplacementu může být také „nabídka“ odcházejících pracovníků dalším firmám.

Dát výpověď není snadné

BRAND24

Snižování stavu zaměstnanců nestresuje jen samotné propouštěné pracovníky. Do nepříjemné role se dostávají i jejich nadřízení. Platí to především v těch případech, kdy je firma z ekonomických důvodů donucena propouštět zaměstnance, kteří jinak řádně plní pracovní povinnosti. „Důležitým faktorem je v těchto situacích osobní a individuální přístup zkušeného konzultanta-psychologa, který poskytne podporu nejen propouštěným, ale i propouštějícím,“ konstatuje Petrů. Dobrý outplacement se tedy věnuje všem zúčastněným stranám. Nezapomíná ani na řadové zaměstnance, kteří ve firmě zůstávají, ale mohou být vzniklou situací frustrováni. Když tito lidé vidí, že se firma o „své“ propuštěné stará, opět ji vnímají jako lepšího zaměstnavatele.

 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).