Jak (ne)zabít inovace

17. února 2010, 12:50 - Ivan Pilný
17. února 2010, 12:50

Pro průlomové myšlenky neexistují žádná známá pravidla

Přichází-li někdo s novou myšlenkou nebo nápadem, nemá to lehké. Potřebuje zpravidla peníze nebo podporu. Sám jsem se ve Dni D přesvědčil, jak je těžké investory přesvědčit o reálnosti záměru. Je snadné zabít inovaci tím, co se okamžitě nabízí – dokaž životaschopnost svého nápadu! To je přesně to, co vynálezci bez peněz a podpory obvykle prokázat nemohou. Dedukce nám nepomůže, inovace většinou popírá známá pravidla. Ani indukce vycházející ze známého souboru dat nám není nic platná. Pro průlomové myšlenky neexistují žádná známá pravidla ani historické soubory dat. Někdy pomůže náhoda a nová věc spatří světlo světa. Pokud se na náhodu nechceme spoléhat, nezbývá, než se podívat na skutečnosti z jiného úhlu pohledu. Příkladem může být třeba mobil Blackberry, pomůcka, bez které nemůže existovat řada manažerů. Výrobci notebooků nebo mobilních telefonů se snažili zmenšovat nebo naopak zvětšovat klávesnici tak, aby byla použitelná na psaní e-mailů. Lazaridis vyřešil problém psaním palci. V poslední době je hitem takzvaná reverzní inovace. V GE vyvinuli kompaktní ultrazvukový diagnostický přístroj pro použití ve venkovských nemocnicích v Číně. Musel být jednoduchý a laciný. Pak se začal prodávat v USA – tam, kde rozhodovala velikost a přenosnost. Úspěch byl obrovský. Na trhu je místo nejen pro drahé a komplexní výrobky, ale často se uplatní produkt se základními funkcemi, který je dostupný a využitelný všude. Prostor v inovacích není jen pro nové výrobky, ale také pro nové služby. Stačí se podívat na boom internetových obchodů. Pokud jste někdy nakupovali třeba v Alze, vidíte příklad toho, jak se dá uspět v konkurenčním segmentu komplexním zpracováním služby pro zákazníky. Čím se můžeme řídit při posuzování inovace? Udělejme si čas na dokonalé pochopení nové myšlenky. Sesbírejme dostupná data o dané problematice, abychom ji lépe porozuměli. Zkusme se na ni podívat z jiného úhlu a na chvíli ignorovat současná pravidla a data. Získejme názory k danému tématu i od jiných odborníků. Bez risku není zisku, akceptování uváženého rizika je nezbytné. Nesmí nás odradit, že podpora tří nápadů nevyšla, minuli bychom pak čtvrtý, který nám ztráty bohatě vynahradí. Přeji trochu štěstí, které ovšem sedá na připravené.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče