Menu Zavřít

Jak nakupovat ve velkém

10. 3. 2003
Autor: Euro.cz

aneb radost z budování vlastního vinného sklepaKoupit si cestou z práce na zpříjemnění večera jednu nebo dvě lahvičky vína je jistě myšlenka dobrá a chvályhodná. Ještě lepší a rozumnější je ale realizace takového záměru ve větším rozsahu. Tím je samozřejmě míněn nákup, nikoli objem konzumace.

aneb radost z budování vlastního vinného sklepa

Koupit si cestou z práce na zpříjemnění večera jednu nebo dvě lahvičky vína je jistě myšlenka dobrá a chvályhodná. Ještě lepší a rozumnější je ale realizace takového záměru ve větším rozsahu. Tím je samozřejmě míněn nákup, nikoli objem konzumace.

Ve světě poměrně běžně rozšířený způsob nákupu spočívá v tom, že si zákazník od konkrétního druhu vína kupuje rovnou celé balení, tedy 12 nebo alespoň 6 kusů. Ty pak má uloženy ve svém sklepě. Výhoda je zřejmá - jednak zpravidla od prodejce dostane určitou množstevní slevu, ale především ví, co ve své vinotéce má a k jaké příležitosti to či ono víno může použít. Naproti tomu nákup jedné či dvou láhví s sebou vždy nese riziko špatné volby - ať již třeba výběrem vína od nevyzkoušeného, horšího výrobce či odlišné kvality jiné odrůdy nebo jiného ročníku i u známého vinařství. U supermarketů je toto riziko navíc umocněno nejasným způsobem předcházejícího ošetřování vína.

Nákup u vinaře

Vlastníte-li dostatečně dimenzované prostory pro skladování, lze výběr a rozsah nákupu posunout kvantitativně (ale i kvalitativně) ještě na vyšší úroveň. Ideálním řešením je potom realizace takového nákupu přímo u vinaře. Umožní vám víno ochutnat a vybrat si (nebo nevybrat) do vlastního sklepa právě ty druhy, které vám vyhovují. Série opravdu kvalitních vín jsou totiž v našich poměrech vždy velmi limitované, takže máte-li možnost takovéhoto výběru, byla by velká škoda ji nevyužít. Podstatnou informací je přitom pro zákazníka předpokládaná životnost nakupovaných vín - tady se lze jen spolehnout na solidnost a důvěryhodnost výrobce. Samozřejmě lze takovou objednávku učinit i ve specializované vinotéce. Jestliže si tam najdete „své“ víno, je rozumné jej rovnou objednat ve větším množství. Zejména velké vinařské podniky totiž zpracovávají hrozny nakupované od mnoha různých pěstitelů a snadno se pak může stát, že při nákupu zdánlivě totožného vína budete obsahem nepříjemně překvapeni - může mít velmi rozdílnou úroveň jen proto, že pochází z různých výrobních šarží. U zahraničních vín se obvykle s touto nevyrovnaností nesetkáte. Kvalitní vína tímto neduhem netrpí a levná vína bývají naopak dovážena jednorázově ve velkých objemech, takže jejich charakteristika - ať již lepší nebo horší - bývá v konkrétním ročníku stejná.

BRAND24

Napínavá koupě z Bordeaux

Patrně nejznámějším způsobem nákupů „ve velkém“ je v celosvětovém měřítku každoroční prodejní kampaň nazývaná francouzsky „en primeur“ nebo anglicky „futures“. Je to tradiční, investiční a trochu i napínavý prodej špičkových vín z Bordeaux. Jeho podstatou je systém, kdy zákazník kupuje vína z posledního ročníku ještě v době, kdy zrají v sudech. Nejdříve je tedy uvidí až po roce a půl. Výhodou nákupu „en primeur“ je především mimořádně příznivá cena a možnost získat vína, která začnou být záhy na trhu nedostupná nebo se jejich cena vyšplhá do astronomické výše. Je to příležitost, která je vyhledávána nejen milovníky vína, ale také investory, kteří vidí v prakticky jistém výnosu vhodnou investici. Ačkoli je tato záležitost typická pro velká francouzská vína, lze se s ní dnes setkat i u řady dalších vynikajících vín z celého světa. Podmínkou je vždy velká důvěra na straně zákazníka a současně naprostá korektnost výrobce. Proto nákup „en primeur“ funguje především v Bordeaux, kde má dvousetletou tradici a kde ke každému vínu existují desítky odborných analýz mladších i starších vín, prověřené historickým vývojem. Jakákoli pochybnost o kvalitě úrody, problémech při zpracování nebo nadsazená cena přitom zcela nemilosrdně vyřadí určitého výrobce na dlouhá léta ze hry. Protože dobré jméno se dá snadno ztratit, ale velmi těžko získat zpět. O to více těší, že i u nás se dnes objevují vinařství, jejichž důvěryhodnost jim umožňuje prodávat svým zákazníkům část své úrody právě tímto způsobem. Jen tak dál.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).