Jak Češi přicházejí o benefity

29. listopadu 2010, 02:05 - Anna Janečková
29. listopadu 2010, 02:05

Do práce firemním vozem, na oběd za stravenky, ve volném čase zdarma do bazénu. Zaměstnanecké benefity motivují stávající i potenciální zaměstnance. Firmy ale v době krize dobře zvažují, kdo si bonus zaslouží.

Foto: Artklee

Celkem 85 procent tuzemských zaměstnanců přišlo v posledním roce o některý z firemních benefitů. Nejčastěji firmy lidem krátily třinácté platy a pravidelné finanční bonusy, dále pak využívání služebního auta pro soukromé účely, týden dovolené navíc a firemní jazykové kurzy. Vyplývá to z průzkumu pracovního portálu OnlinePráce. „Vzhledem k celosvětové ekonomické situaci je trendem šetřit a pečlivě zvažovat, kdo ze zaměstnanců si benefity opravdu zaslouží. To se týká především těch dražších bonusů, jako je například proplácení sportovních a kulturních akcí nebo poskytnutí služebního automobilu mimo pracovní dobu,“ přibližuje Radek Sedlář, majitel společnosti ecommerce.cz. Zaměstnavatelé podle něho omezují i firemní víkendové akce či proplácení nadstandardní zdravotní péče. „Co se skladby benefitů týče, je samozřejmě rozdíl mezi firmou soukromou a státní a také v tom, v jakém oboru společnost podniká. Obecně se ale krize, tedy i seškrtávání všech zbytných výdajů, nevyhnula nikomu,“ konstatuje Sedlář.

Podobně hovoří i Country Manager personální agentury Robert Half International Aleš Křížek. „V předchozích dvou letech docházelo v mnoha firmách ke krácení zaměstnaneckých výhod. Co ale krize zásadně nezměnila, je pozice rozšířenějších benefitů, mezi které i nadále patří stravenky, pět týdnů dovolené a možnost využití jazykových kurzů,“ říká Křížek.

**Specialista si bonus vyjedná**

Benefity jsou nástrojem pro posílení jména společnosti jako dobrého zaměstnavatele. Cílem je získat a následně si udržet kvalifikované pracovníky. Před nástupem ekonomické recese byly různé výhody chápány jako automatická součást platu. „Nyní je pro zaměstnance prioritou udržet si pracovní místo a bonusy se stávají druhotným požadavkem,“ říká manažerka zákaznického servisu portálu OnlinePráce Lea Kozáková. Trh s volnými pracovními pozicemi je v současné době omezen, a zaměstnavatelé tak již nejsou nuceni k předhánění se v nabídce zaměstnaneckých výhod. Jiná situace je ovšem u vysoce kvalifikovaných pracovníků, po nichž je na trhu stále velká poptávka. Společnosti nechtějí riskovat odchod těchto klíčových lidí ke konkurenci. „Top manažeři a specialisté, kterých je na trhu práce málo, mají samozřejmě i v otázce benefitů úplně jinou vyjednávací pozici než administrativní pracovníci či dělníci, které propouštění v době krize postihlo nejvíce,“ konstatuje Miroslav Dravecký, Business Development Manager společnosti Profesia, která mimo jiné provozuje stejnojmenný pracovní portál.

**Stravenky se zatím drží**

Seškrtávání nejrůznějších bonusů k platu bude podle odborníků v tuzemských firmách pokračovat i v příštím roce. Zatím ale probíhá v takových mezích, které jsou zaměstnanci ochotni tolerovat. „Firmy si dobře uvědomují, které bonusy již zaměstnanci považují za běžný standard, a tudíž by se jen těžko smiřovali s jejich ztrátou,“ míní Kozáková. I proto jsou „nejodolnějším“ firemním benefitem stravenky, které dlouhodobě patří mezi nejrozšířenější a nejžádanější firemní bonusy v Česku. Svým zaměstnancům je podle údajů společnosti Factum Invenio nabízí 73 procent firem. Situaci ale možná ovlivní legislativní změny. Ministr financí Miroslav Kalousek se na začátku příštího roku chystá předložit nový zákon o dani z příjmu, ve kterém prý navrhne zrušení většiny daňových výjimek, tedy i pro benefity a stravenky. Pokud vláda novelu schválí, změny by mohly začít platit už od začátku roku 2012.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít