Jaguar XJ: Klasika plná elánu

27. února 2011, 07:13 - Stanislav Švarc
27. února 2011, 07:13

Je to zvláštní. Jaguar XJ se vyrábí už od roku 1968 a po dalších 40 let vypadal vlastně skoro stejně. Jenže i tradice se mění. Klasická limuzína už klasicky nevypadá. Nové XJ je opravdu úplně jiné. Ale klid, charakter aristokrata mu zůstal...

Foto: Jaguar

Velký sedan od Jaguaru oholil gentlemanský knírek, sundal tvídové sako a přestal usrkávat čaj s mlékem. Teď je z něj vysportovaný, sebevědomý mladík, který dává přednost třeba „redbullu“ s vodkou. Jistě, můžeme si povzdychnout, že tohle už není Jaguar, ale upřímně: Neodpustíme mu to, když se tváří tak svůdně? Já bych to asi dokázal… A to ještě musím upozornit, že ve skutečnosti auto působí mnohem majestátněji a ladněji než na fotografiích.

Nové XJ vsadilo na módní vzhled „čtyřdveřového kupé“ se střechou plynule se svažující ke zvýšené zádi. Díky tomu jeho silueta připomíná útočící šelmu, kterou má slavná britská (momentálně v indických rukou) automobilka ve znaku. Dynamické vzezření podtrhuje ostře řezaná příď a mohutná maska chladiče. Výsledkem je ohromující auto, které však od jeho majitele vyžaduje jistou dávku exhibicionismu a odvahy. Pokud v sobě tohle najde, bude si užívat i situace běžně nepříjemné, jako jsou kolony, zácpy či červená na semaforech. Je to totiž šance, jak Jaguara ukázat co nejvíce lidem na ulicích i ostatním řidičům. A věřte mi, že se podívají rádi.

Na palubu

Při pohledu zvenku tedy XJ jednoznačně uspělo, jak ale vypadá uvnitř? Interiér má připomínat luxusní jachtu, nepřekvapí proto vzdušnost, spousta kvalitní kůže a nešetřilo se ani dřevem. Klasiku ale doplňují i některé moderní technologie. Například přístrojový štít fyzicky postrádá jakékoli budíky. Místo nich je tu jeden barevný displej, který po nastartování ony budíky „vykreslí“. Kromě toho samozřejmě dokáže zobrazit i řadu dalších informací a upozornění, což je asi největší přednost zvoleného způsobu. Další displej, tentokrát dotykový, najdete na středové konzole. Perfektní je, že umí česky, horší to je s uživatelskou přívětivostí. Dotyková vrstva chvílemi reaguje nepřesně a především dost pomalu.

Interiér srážejí i další mrzutosti, jako například tlačítka z lacině vypadajícího plastu, lesklé, zřejmě chrom imitující části středové konzoly, na nichž navíc zůstávají otisky prstů. Nepříjemný výsledek může mít také pouhé podepření pravé ruky. Až příliš často se mi stávalo, že jsem si loket položil přesně na ovladač, který neplánovaně otevřel podloketní přihrádku. Jinak Jaguar uvnitř nezklame. Zmiňovat komfortní sedačky je snad zbytečné. Potěší, že dokážou namasírovat unavená záda.

XJ je limuzína, u níž se předpokládá, že bude vozit i důležité pasažéry na zadních sedadlech, v případě testované prodloužené verze L to platí dvojnásob. Můžu s klidem říct, že o ně bude dobře postaráno. Královské místo na nohy, dostatek prostoru ve všech směrech, komfort srovnatelný s místem pro řidiče, clony chránící před sluncem, střešní světla pro čtení, to vše vůz nabízí.

Jaguar XJ 3,0 D

motor vznětový šestiválec

  • *objem 2 993 cm3 max. výkon 202 kW (275 k) max. rychlost 250 km/h max. toč. moment 600 N.m z 0 na 100 km/h 6,4 s spotřeba 7,2 l/100 km cena test. modelu 2 083 000 Kč Šelma s dieselem Naftový motor už dávno není u luxusních aut raritou. Platí to i v případě britského sedanu, u něhož je vznětový šestiválec o objemu tří litrů dokonce základním agregátem. Poháněl i testovaný vůz a ve spojení s povedeným šestistupňovým automatem si vedl dobře. Jak se u takového vozu sluší, je dostatečně kultivovaný, skvěle odhlučněný a má dostatek síly. Dynamickým schopnostem nahrává i na tak velkou limuzínu poměrně nízká hmotnost (karoserie vyrobená z hliníku váží 1 813 kg), ale ukažme si čísla. Maximální výkon činí 275 koní při 4 000 otáček za minutu, točivý moment dosahuje hodnoty 600 N.m při 2 000 otáček. Z klidu na stovku pak zrychlí za 6,4 vteřiny. Opravdu slušné parametry. Jak jezdí**

Velký Jaguar s klasickým pohonem zadní nápravy toho na silnici umí dost. Dokáže se pohybovat ladně, jak se od pohodlné limuzíny čeká, trochu tvrdší podvozek ale zároveň napovídá, že u klidné jízdy nemusí vše končit. Řidič také může aktivovat dynamický režim, který způsobí nejen zrudnutí budíků na displeji, ale také citelné ztuhnutí podvozku i řízení a zrychlí reakce na povely od plynového pedálu. Sporťák to logicky není, ale hbitostí XJ překvapí. Zajímavý je i zimní mód, usnadňující například sníženou reaktibilitou motoru či rozjezdy na druhý rychlostní stupeň pohyb na ledu, sněhu a kluzkém povrchu.

Na závěr poznámka o ceně. Nejlacinější Jaguar XJ lze koupit za 1 970 330 korun. V ceně je sympatická výbava (například adaptivní podvozek, elektricky ovládané víko od kufru, startování tlačítkem, střešní okno, multimediální rozhraní, navigace, pevný disk) a naftový šestiválec.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče