Jaderný posun

15. října 2010, 15:17 - Vadim Fojtík
15. října 2010, 15:17

Energetika

Společnost ČEZ možná odloží dostavbu jaderné elektrárny Temelín, údajně až o několik let. Důvodem, proč o tom management firmy uvažuje, je signál od některých firem, které soutěží o možnost dostavět Temelín. Ty totiž tvrdí, že termín stanovený ČEZ, tedy aby dva nové bloky začaly vyrábět elektřinu již v roce 2020, je poněkud napjatý. „Jeden z účastníků se obává, že v tak krátkém termínu není schopen zaručit bezproblémovost stavby a všechny termíny stanovené zadavatelem. V této souvislosti zvažuje i odstoupení z tendru,“ sdělil dobře informovaný zdroj. Ten pracuje na projektu dostavby Temelína pro jednoho z účastníků tendru. „Absolutní prioritou společnosti ČEZ je kvalitní příprava projektu, tak aby nedošlo k protahování samotné stavby,“ uvedl mluvčí firmy Ladislav Kříž. „ČEZ omezil své zahraniční investice právě proto, aby byl připraven financovat dostavbu Temelína, kterou vnímá jako svůj klíčový projekt,“ vysvětlil. Kříž současně uvedl, že prioritou ČEZ je udržet v tendru všechny tři zájemce o výstavbu jaderné elektrárny. „Odstoupení některého uchazeče před podáním nabídky by zhoršilo naši vyjednávací pozici a prodražilo dostavbu elektrárny. Proto bereme vážně signály potenciálních dodavatelů o tom, že stávající harmonogram je příliš napjatý,“ dodal mluvčí. Týdeník EURO se v minulosti setkal se zástupci jednotlivých uchazečů o několikasetmiliardovou dostavbu Temelína. Každý z nich přitom potvrdil, že je schopen stanovené termíny splnit. ČEZ ale nyní připustil, že podpis smlouvy s vítězem tendru, původně naplánovaný na jaro 2012, se o několik měsíců posune. Do tendru na dostavbu Temelína se přihlásily americký Westinghouse, česko-ruské konsorcium Škoda JS, Atomstrojexport a Gidropress, a francouzská společnost Areva.
V této souvislosti je třeba upozornit ještě na jednu drobnost. ČEZ již před časem připustil, že by se rád podílel na výstavbě nových jaderných elektráren nejen v Česku, ale i v okolních zemích. O budování „atomovek“ uvažují krom jiného v Polsku, Maďarsku či na Slovensku. Jenže pokud by se chtěla česká firma pustit do tak velkého budovatelského projektu, musela by přibrat silného investičního parťáka. Takové rozhodnutí a následné vyjednávání o spolupráci zabere hodně času, a tak se nějaké to zpoždění výstavby Temelína může hodit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít