Já si jdu zítra kupovat skútr

21. června 2004, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
21. června 2004, 00:00

Situace, tak jak se vytvořila, volá po řešení, a to jak pasivním, tak aktivním. A vytvoření parkovacích zón řadím k oněm pasivním prvkům. Zpoplatnění parkování určitě pomůže například v úbytku těch aut, která tam stojí věky, aniž by s nimi někdo viditelně jezdil, a nejdou přitom odtáhnout.

Proč chce Praha parkovací zóny?

Pokud by za ně měl majitel zaplatit poplatek, určitě bude parkovat někde jinde. Zavedením parkovného na Praze 1 navíc došlo k dominovému efektu, kdy se část stojících aut stěhuje do přilehlých oblastí. Já jsem z Prahy 7 a odhaduji, že deset až dvacet procent automobilů nejsou místních rezidentů. To znamená, že ze zavádění parkovacích zón není možné vynechat některou z částí Prahy.

Jak by se měly vybrané peníze využít?

I když finanční profit není primární, zavedení parkovacích zón přináší nějaký výnos. Bohužel se příliš nemluví o tom, co s takto získanými penězi. Osobně jsem přesvědčen, že by měly směřovat do výstavby podzemních garáží, respektive by se měly vrátit tomu, od koho budou vybírány.

Proč nejsou napřed garáže a teprve potom parkovné?

Tolik peněz se asi na počátku nedá dohromady. Ale kupříkladu už sama existence parkovného může být pro radnici určitou finanční jistotou, že si může vzít úvěr, který bude postupně splácen. Nenamlouvejme si ale, že by poplatky mohly být natolik vysoké, že by výstavbu podzemních garáží plně pokryly.

Nejsou poplatky pro podnikatele příliš vysoké?

Pokud budou příliš nízké, nebudou jednak generovat takový zisk, který by vedl k získání prostředků na stavbu podzemních garáží, jednak by nevedl k zamýšlenému efektu, kterým je snížení počtu parkujících automobilů. Zároveň se výší poplatků snažíme odlišit rezidenty od ostatních motoristů. Pokud má podnikatel bydliště na území Prahy, na němž je zřízena parkovací zóna, měl by platit sedm set korun. Firma je ale zpoplatněna svým možnostem. Dokážu si představit živnostníka, který rozváží nějaké zboží nebo opravuje boty, že mu udělá firemní poplatek takovou díru do rozpočtu, že krachne. Proto bude určitě nutné se nad výší poplatků zamyslet a stanovit ji i v poměru k reálným možnostem podnikatelů. Já osobně si jdu už zítra kupovat skútr.

Tomáš Dub, bývalý starosta Prahy 7, magistrátní zastupitel a poslanec za ODS

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel uvádí první disk s 64vrstvou NAND, SSD 545s. Slibuje vysoký výkon i ve velké zátěži
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít