Já jsem Delta

28. srpna 2007, 15:32 - Anna Klepalová
28. srpna 2007, 15:32

Helena Haubová

Společnost Delta Air Lines se v roce 1999 po osmi letech stáhla z České republiky, ale letos v květnu se sem vrátila s linkou Praha–Atlanta. „Odešli jsme z čistě ekonomických důvodů, nyní se ale trh změnil. Situace pro nás bude ještě výhodnější, až odpadne vízová povinnost,“ říká Helena Haubová, regionální manažerka společnosti Delta Air Lines pro nákladní dopravu. Týdeník EURO s ní hovořil mimo jiné o úspěšném překonání finanční krize Delty a její expanzi na východ a do Afriky.

EURO: Společnost Delta Air Lines letos 30. dubna opustila režim úpadku. Co zapříčinilo, že jste se v této situaci vůbec ocitli? HAUBOVÁ: Po událostech v září 2001 v New Yorku prožívaly všechny letecké společnosti těžkou krizi. Snažili jsme se ji ustát, ale situace vyvrcholila v červnu 2005, kdy byla Delta nucena sama na sebe vyhlásit ochranu před věřiteli. Museli jsme nejprve sestavit restrukturalizační plán, který pak schvaloval soud. Následovalo devatenáct měsíců restrukturalizace, která byla velmi úspěšná.

EURO: Na čem byl založen zmíněný restrukturalizační proces? HAUBOVÁ: Firma přehodnotila to, kam létá a s jakými letadly. Dříve tvořily naše mezinárodní linky jen patnáct procent objemu všech letů a zbytek byla vnitrostátní doprava. Dnes máme 35 procent mezinárodních linek a zbytek vnitrostátních. Podle posledního vyjádření nejvyššího vedení by se měl poměr srovnat na padesát na padesát. Pro nás je to dobrá zpráva a zdá se, že tento plán je správný a začíná se pozitivně ekonomicky projevovat.

EURO: Vaše společnost provozovala linku Praha-New York od roku 1991 do roku 1999, kdy jste z České republiky odešli. Proč? HAUBOVÁ: Trh se zde nevyvíjel, jak měl, proto jsme se rozhodli letadla využít někde jinde. Praha v té době nebyla výjimkou, odešli jsme i z Varšavy, Budapešti, Vídně a Bukurešti.

EURO: Letos jste se sem ale vrátili. Zlepšily se pro vás za tu dobu podmínky na zdejším trhu? HAUBOVÁ: Návrat do České republiky a dalších východoevropských destinací byl součástí zmíněné restrukturalizace celé společnosti. Trh jako takový se zde ale také změnil. Dříve tvořili převážnou část našich zákazníků turisté. Každá letecká společnost však potřebuje i velké procento obchodníků, kteří cestují pravidelně a zaplňují lety bez ohledu na sezonu. To se od roku 1999 zlepšilo a myslím, že nebude trvat dlouho a odpadne také vízová povinnost, což bude pro nás velmi výhodné. Je mnoho byznysmenů, kteří do Ameriky nejedou jen kvůli tomu, že nechtějí chodit po úřadech a vyřizovat si vízum. A já je chápu.

EURO: Nákladní přepravu má každá letecká společnost. Čím se Delta liší od ostatních dopravců? HAUBOVÁ: Nemáme žádná samostatná nákladní letadla jako třeba naši partneři ve Sky teamu, Air France nebo Korean Air, a jejich pořizování zatím ani nemáme v úmyslu. Zaměřujeme se především na dopravu cestujících, ta je stále na prvním místě. Při jejich přepravě existuje ještě volná kapacita, která se využívá k převážení zboží. Jsou trhy, kde je cargo významným faktorem. Díky tomu, že máme nejhustší transatlantickou síť, spolupracujeme s firmami, které vědí, že když jim vozíme zboží z Německa, mohou se na nás obrátit i v Senegalu nebo v Jihoafrické republice.

EURO: Do kterých dalších destinací jste už expandovali a kam se teprve chystáte? HAUBOVÁ: Loni jsme expandovali do Latinské Ameriky, otevřeli jsme také linku v Soulu. Silně jsme expandovali do Afriky, kde jsme jediným dopravcem z USA. Létáme do Dakaru, Jihoafrické republiky, do Accry v Ghaně a chystá se nová linka do Lagosu v Nigérii.

EURO: Existují nějaké komodity typické pro určité státy nebo oblasti? HAUBOVÁ: Jistě. Například africký trh je výjimečný tím, že tam přijíždí mnoho turistů za lovem, takže lovecké trofeje jsou v Africe zajímavým vývozním artiklem. Vím, že to bývá chápáno jako velmi negativní věc, ale když jsem v těchto zemích byla, zjistila jsem, že tomu tak není. V jejich neutěšené ekonomické situaci dává tento druh turismu obživu mnoha lidem. Lov je přísně hlídaný a vyvážejí se třeba antilopy a podobné druhy, kterých je dost.

EURO: Co nakonec rozhodne o tom, že v konkrétní zemi či destinaci založíte svou pobočku? HAUBOVÁ: Permanentně vyhodnocujeme toky cestujících po celém světě a zjišťujeme, jak máme zareagovat. To dělají všechny aerolinky. Do poslední chvíle se ale vše může změnit, společnost nesděluje své konkrétní plány předem.

EURO: Jaký je váš hlavní úkol při otevírání nové linky? HAUBOVÁ: V nových destinacích mapuji trh a zjišťuji, kdo bude pro Deltu nejlepší partner. Do procesu jsem zapojená od samého začátku, od vybírání partnerů až po sepisování smluv. Mým cílem je, aby partneři, které vyberu, neřekli: „Já jsem někdo, kdo reprezentuje Deltu,“ ale: „Já jsem Delta.“

EURO: Jste žena ve vysoké pozici. Jste ve vaší firmě výjimkou, nebo máte více kolegyň v podobné funkci? HAUBOVÁ: V Deltě je více žen v poměrně vysokých funkcích. Když žena chce, baví ji to a osvědčí se, má možnost postupovat dál. Je příjemné vědět, že firma nedělá diskriminační politiku. Společnost je navíc multinacionální. Jsem ráda, že mohu pracovat s různými kulturami a národy.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče