Menu Zavřít

Izrael, země českému exportu zaslíbená. Vývoz táhnou automobilky

18. 6. 2017
Autor: David Tramba

Hodnota dodávek do Izraele loni vzrostla o víc než třetinu. Letos si to nejspíš zopakujeme. Export táhnou hlavně auta značek Škoda a Hyundai.

Že je po českém zboží v zahraničí velmi slušná poptávka, poznáte už ze suchých čísel statistického úřadu. Ona čísla můžete opřít i o - vědecky řečeno - empirické důkazy. Nebo se prostě „venku“ rozhlédnete kolem sebe. A neuvidíte jenom moře škodovek v ulicích. S mírným překvapením například v hypermarketu středně velkého izraelského města narazíte na regál plný lahví z Pivovaru Nová Paka.

Český vývoz do Izraele roste mimořádným tempem. V loňském roce podle údajů ČSÚ stoupl o 37 procent na 23,6 miliardy korun. Nevelká blízkovýchodní země s méně než devíti miliony obyvatel je tak pro české podniky významnějším odběratelem než Japonsko, Korea či Indie.

Údaje za první čtvrtletí letošního roku jsou podobně příznivé, objem dodávek z Česka do Izraele narostl o 34 procent na 7,9 miliardy korun. Dvě třetiny vývozu tvoří osobní auta, zbytek připadá na počítače, měřicí a kontrolní přístroje, parní turbíny a dlouhou řadu dalších položek, mezi kterými lze nalézt třeba i hračky, cukr a léčiva.

Skutečný objem dodávek však bude ještě vyšší. Část české produkce totiž na Blízký východ míří jako součást větších technologických celků, v jejichž případě je zákazníkem generální dodavatel z Německa nebo Spojených států.

Kladné body pro Čechy

Stát Izrael je pozoruhodným příběhem ekonomického úspěchu. Ještě v 50. letech minulého století byl poměrně chudou zemí, jež závisela na americké finanční pomoci. Před spuštěním ekonomických reforem v roce 1985 zápasil s hyperinflací. Zato v posledních 30 letech jde rychle nahoru. Loni již byl 25. nejbohatší zemí světa, která výší HDP na obyvatele dotahuje Francii a Japonsko.

Česko může stavět na velmi dobré pověsti, kterou v zemi má. Izraelci oceňují vojenskou pomoc, kterou tehdejší Československo poskytlo vznikajícímu židovskému státu v roce 1948. Ten musel v prvních měsících své existence čelit přesile arabských zemí a žádná jiná země se nenamáhala mu pomoci. Stejně tak si Izraelci cení současnou politickou podporu z české strany. Konkrétním příkladem může být třeba nedávné kritické prohlášení Poslanecké sněmovny k protiizraelskému postoji organizace UNESCO.

Ale ani projevy vděčnosti nemusejí být automatickou zárukou byznysového úspěchu. „To je pouze dobrý začátek, dál si to každá česká firma musí vybojovat sama. Izraelci jsou opravdu velmi tvrdí a pragmatičtí obchodníci,“ varuje před přehnaným optimismem vedoucí zastoupení agentury CzechTrade v Tel Avivu Jiří Rak.

 Vedle osobních aut, přístrojů a turbín je v Izraeli zájem i o české pivo. Důkazem je tento snímek z obchodu na předměstí Tel Avivu.
Vedle osobních aut, přístrojů a turbín je v Izraeli zájem i o české pivo. Důkazem je tento snímek z obchodu na předměstí Tel Avivu.

Pokud bychom měli jmenovat jednu českou společnost, které se na izraelském trhu mimořádně daří, tak téměř jistě padne jméno Škoda Auto. Své dodávky meziročně navyšuje o zhruba 15 procent, v loňském roce na tamním trhu prodala 20 400 vozů.

Mezi kupujícími převažují domácnosti, ale škodovky si stále častěji pořizují také ministerstva, banky či technologické společnosti. „Škoda Auto se v posledních letech pravidelně řadí mezi pět nejúspěšnějších značek co do tržního podílu. Modely Octavia a Superb se v Izraeli drží na špici ve svých segmentech. Další růstové impulzy očekáváme od nástupu nových SUV modelů Kodiaq a Karoq,“ říká mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek.

Škodovky jsou hitem navzdory vysokému zdanění, které nákup auta prodražuje. Tak třeba nová octavia s nejslabším motorem a základní výbavou vychází v Izraeli na 127 990 šekelů (v přepočtu 845 tisíc korun). V Česku lze stejné auto koupit za 407 900 korun.

Cenové poměry jsou v blízkovýchodní zemi poněkud jinde. Téměř vše od základních potravin po zmíněná auta zde stojí zhruba dvojnásobek oproti Česku. Na druhé straně mají Izraelci vyšší platy. Tamní statistický úřad spočítal průměrnou loňskou mzdu na 9800 šekelů (65 tisíc korun). Existují však velké rozdíly mezi regiony i obory. Průměr se pohybuje od 19 tisíc šekelů v IT Hrmách až po 4500 šekelů v sektoru ubytování a stravování.

Auta, těžba, energetika

Úspěch na tamním trhu zaznamenává též nošovický závod automobilky Hyundai Motor. Loni do Izraele vyvezl 14 527 aut, v meziročním srovnání to byl téměř trojnásobek. „Prostor k dalšímu růstu je stejně jako v jiných zemích především ve vozových parcích velkých firem a státních institucí“ říká mluvčí podniku Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk.

Kopřivnická Tatra Trucks uspěla na blízkovýchodním trhu s podvozky pro speciální nástavby.

Na tamní trh se snaží proniknout také brněnský Zetor Tractors. Ten uzavřel na počátku roku dohodu o spolupráci s novým distributorem, který bude mít na starost prodej v Izraeli i sousedním Jordánsku. V první fázi se má jednat o dodávky v řádu desítek traktorů ročně.

Z Česka však do Izraele míří i produkty, které statistika ČSÚ nepostihne. Příkladem může být výrobce trubek Sandvik Chomutov Precision Tubes, který má prospěch ze současného boomu těžby zemního plynu v izraelské části Středozemního moře. Odběratelem je v tomto případě americký zákazník, který zařízení instaluje na moři.


Izrael se stává plynovou velmocí. Čtěte více

 Těžba plynu na moři


Z pohledu chomutovského podniku se jedná o významné zakázky. „Dodali jsme trubky pro těžební projekt Tamar. V současnosti vyrábíme trubky pro další projekt Leviathan. To je zakázka za zhruba 900 milionů korun,“ vypočítává generální ředitel chomutovského Sandviku Jiří Polman.

Dnes už neplatí zažité pravidlo, že Izrael je takřka stoprocentně závislý na dovozu energetických surovin. Změnu přinesl objev bohatých ložisek ve Středozemním moři. Ten přišel ve chvíli nejvyšší nouze - sousední Egypt zastavil po pádu režimu prezidenta Husního Mubaraka na počátku roku 2011 dodávky plynu.

Těžbu na ložisku Tamar nacházejícím se asi 80 kilometrů východně od Haify spustilo americko-izraelské konsorcium v březnu 2013. Díky němu se podařilo pokrýt domácí spotřebu, část zbývá i na export do Jordánska. Konsorcium vedené americkou Noble Energy nyní intenzivně pracuje na otevření většího ložiska Leviathan, jehož produkce bude z velké části určena na export; v jednání je výstavba plynovodu do Turecka nebo do Itálie.

Reference od výsadkářů

S rozvojem těžby plynu je spojen boom stavby elektráren, ze kterého mají prospěch i české Hrmy. Jmenovitě se jedná hlavně o brněnský závod Siemens Industrial Turbomachinery. Ten se loni v červnu pochlubil získáním kontraktu na dodávku parních turbín do nově budovaných elektráren Ramat Gabriel a Alon Tavor. Letos v brněnském závodě pracují na další turbíně pro Izrael, k níž sesterský závod v Drásově vyrobí i generátor.

Když necháme stranou dodávky aut a technologií pro energetiku a těžbu, narazíme na další úspěšné dodavatele na izraelský trh. „Třinecké železárny dodávají kolejnice pro izraelské železnice, Meopta optické přístroje a Česká zbrojovka ruční zbraně. Na vývozu se podílí i celá řada menších a středních firem,“uvádí Jiří Rak z agentury CzechTrade.

CzechTrade se v nedávné době podílel třeba na dojednání zakázky na dodávku rychloslaňovacích lan pro výsadkáře izraelské armády, která vyrobila a dodala Hrma Lanex z Bolatic na Opavsku. I když se z Hnančního pohledu nejednalo o vysokou částku, dodávka pro tak náročného zákazníka představuje pro Lanex cennou referenci.

Přečtěte si také:

BRAND24

Izrael opět pošle OSN méně peněz, protože „nevěří v UNESCO“

Izrael se nepodřídí rezoluci OSN, prý je neobjektivní a hanebná


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).