Iveco šlape na brzdu

12. listopadu 2009, 04:38 - Petr Bayer
12. listopadu 2009, 04:38

Kvůli krizi vyrobí letos Iveco Czech Republic o stovky autobusů méně. Pokles je přesto nižší než celkový propad trhu v nových členských zemích Unie. Iveco chce poptávku oživit pomocí dalších modelových novinek.

Autor: Iveco

Z bran největšího domácího producenta autobusů Iveco Czech Republic (do konce roku 2006 to byla Karosa) vyjede v letošním roce výrazně skrovnější počet nových vozidel. Oproti loňským rekordním více než třem tisícům kusů půjde kvůli globální hospodářské krizi o propad řádově ve stovkách. „Letos vyrobíme a prodáme okolo 2500 autobusů,“ prohlašuje předseda představenstva a generální ředitel společnosti Daniel Patka s tím, že pokles trhu autobusů v nových členských státech Unie byl za osm měsíců letos bezmála 60 procent.

Vysokomýtský podnik ze skupiny Irisbus Iveco zahájil letošek nadějně s produkcí na maximální kapacitě 13,5 autobusu denně. Postupem času ji však musel omezovat až na současných deset kusů, které opustí závod každý den. Podle odborníků negativní vývoj na trhu jednoznačně způsobuje hospodářská recese. „Provozovatelé autobusů odkládají nákup nových vozidel na příznivější období,“ míní ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Antonín Šípek. Iveco přesto nevěší hlavu. „Máme naplněnou výrobu až do konce roku a vzhledem k počtu objednávek budeme muset zařadit i několik pracovních sobot,“ dodává Patka.

VÝROBCI AUTOBUSŮ V ČR
Iveco Czech Republic, SOR Libchavy, TEDOM Třebíč a KH motor Centrum Opava a Buzola Int. (oba vyrábějí autobusy na podvozcích různých značek). Skončily OASA (1994) a Škoda Ostrov (2001).

Novinka pro turisty

Iveco koncem září ve snaze povzbudit zájem nákupčích představilo na testovacím okruhu v severní Itálii nový tříosý luxusní turistický autokar Magelys HDH o délce 13,8 metru. Na rozdíl od dvounápravového předchůdce vyrostl do délky i výšky a nabídl lepší výbavu a větší zavazadlové prostory. Při jeho „odhalení“ byli i zástupci českých cestovních kanceláří, které by měly patřit mezi hlavní zákazníky. „Naši klienti znají jeho verzi HD a několik těchto vozů je již provozováno i v Čechách,“ přibližuje Patka.

Vedle vylepšeného Magelysu, který se vyrábí ve Francii a jehož projekt celkem stál 35 milionů eur, vkládá Iveco naděje do vlastního autobusu pro příměstskou a městskou dopravu Crossway LE ve třídveřovém provedení. „Zaznamenali jsme velký zájem o toto provedení zejména v Česku, ve Francii, ale i ve skandinávských zemích,“ tvrdí. V dubnu na domovské adrese ve Vysokém Mýtě zase zahájili sériovou výrobu restylovaného meziměstského autobusu Arway vyšší kategorie s modernizovaným interiérem. Za osm měsíců české Iveco však vyrobilo podle SAP 1615 autobusů, meziročně o 333 kusů méně.

Doma prorokem |VÝROBA AUTOBUSŮ IVECO CZECH REPUBLIC|||
|
rok| výroba| počet zaměstnanců|
| 2004| 1640| 1568|
| 2005| 1825| 1637|
| 2006| 2371| 1755|
| 2007| 2698| 2129|
| 2008| 3020| 2403|
| 2009| 1615| 2200| |Pramen: IVECO CR, výroba leden až srpen 2009 – SAP||| I když 90 procent produkce z východočeského města míří do zahraničí, domácí trh alespoň pro ně sílí. Jinak celkový propad trhu za leden až srpen přesahuje 40 procent na 417 prvních registrací. Obdobně v EU tento pokles podle asociace automobilových výrobců ACEA činí 17 procent na přibližně 24 tisíc autobusů. „Situace na domácím trhu je pro nás za prvních sedm měsíců velmi příznivá. Iveco zaregistrovalo v Česku 146 autobusů, což představuje meziroční nárůst o deset procent,“ pochvaluje si Patka. Nejdůležitějším segmentem přitom zůstávají i nadále městské a hlavně linkové autobusy. Naopak u turistických autobusů je patrná určitá stagnace v obnově vozového parku. „Obecně lze říci, že se počet autobusů pro jednotlivé zákazníky nakoupených v letošním roce snižuje, ale tento fakt se nám podařilo vykompenzovat rozšířením portfolia našich zákazníků,“ podotýká Patka. Iveco má v Česku v současné době téměř 2200 zaměstnanců a s nimi údajně také počítá v nejbližším období. Jako tradičně budou vyrábět pro nejvýznamnější trhy Francie, Slovenska, Itálie a dalších, zejména evropských zemí. Vysokomýtské autobusy však lze nalézt i na exotických ostrovech, jako jsou Réunion, Guadeloupe či Nová Kaledonie, zde kvůli horku často bez oken, nebo v rukou sibiřských naftařů, v tomto případě zase s notně posíleným vytápěním. V Rusku dokonce Karose ve svém stylu postavili pomník. Zajímavostí byl i prototyp takzvaného hadžibusu pro poutníky do Mekky. Nevšední výtvor i s fontánkou na rituální omývání nohou však nepřekonal pilotní projekt.
Konec recese na dohled? Výrobci autobusů nejprve krizi odolávali déle než automobilky, potom ale zasáhla i je. Iveco je ale již z nejhoršího pravděpodobně venku. „Pro nás se situace na trhu v druhé polovině letošního roku částečně stabilizovala. Myslím si ale, že o konci hospodářské recese je zatím předčasné hovořit,“ soudí Patka. Jeho slova potvrzují čísla, podle kterých za prvních osm měsíců letošního roku bylo v České republice vyrobeno 1919 autobusů, což byl meziroční pokles téměř o devět procent. Tuzemský prodej se snížil rovněž o devět procent, export dokonce o pětinu. V létě dochází v Česku i celé Unii k příznivému obratu. „Je obtížné predikovat, zda se jedná o začátek zásadního pozitivního trendu nebo jen krátkodobý kladný výkyv,“ přemýšlí Šípek. V každém případě je obnova přestárlého vozového parku domácích dopravců nutná. Průměrné stáří autobusů se už několik let drží na nepřijatelných více než 14 letech, což ohrožuje bezpečnost pasažérů. Dotace ministerstva dopravy evidentně nestačí. „Podpora nákupu nových autobusů formou takzvaného šrotovného by byla podle našeho názoru celospolečensky velmi žádoucí,“ upozorňuje Šípek. „Vláda by měla přicházet s iniciativami, které posílí atraktivitu hromadné dopravy,“ dodává Patka. |STATISTIKA TRHU AUTOBUSŮ V ČR||||
|
rok| výroba (ks)| první registrace (ks)|počet pracovníků|
| 2004| 1972| 1270| 1880|
| 2005| 2198| 842| 2028|
| 2006| 2948| 901| 2174|
| 2007| 3182| 914| 2513|
| 2008| 3496| 1191| 2825|
| 2009| 1919| 417| |
| Pozn.: První registrace nových autobusů, leden až srpen 2009 Pramen: SAP|||| Menší hráči si vedou lépe

Na rozdíl od Iveca zažívá expanzi třebíčská společnost Tedom. Tento poměrně nový hráč na trhu vyrobil první autobus před pěti lety. Za osm měsíců letos vyrobil už 38 kusů, o deset více než ve stejném období loňského roku. Třebíčský výrobce je podle SAP ale stále ve fázi náběhu výroby, když se snaží zaujmout autobusy na stlačený zemní plyn. Brzdou je zatím nedostatečný počet plniček paliva CNG.

SOR Libchavy, vzniklý po revoluci odtržením části managementu z Karosy, letos do konce srpna vyprodukoval 226 autobusů, meziročně jen o 19 méně. Získal však obří kontrakt na dodávky 620 autobusů pro pražský dopravní podnik v následujících šesti letech.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče