Italská dodávka z Francie

17. prosince 2007, 00:00 - Erich Handl
17. prosince 2007, 00:00

Vyzkoušeli jsme – Fiat Scudo Italský Fiat nasadil na český trh dodávku Scudo, která vyhrála evropskou soutěž „Van of the Year 2008“. Je určena řemeslníkům a přepravcům menších nákladů. Vyzkoušeli jsme její nákladní verzi s naftovým dvoulitrem pod kapotou. Užitkový vůz Scudo je výsledkem dlouholeté spolupráce Fiatu s francouzským koncernem PSA. Nevyrábí se proto v Itálii, ale v severofrancouzském Valenciennes, kde z výrobních pásů sjíždějí také sesterké vozy Peugeot Partner a Citroen Jumpy. Nejmladší generace, která přišla na trh letos, má několik variací. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ   Fiat Scudo je homologován v   nákladní kategorii N1,   automaticky tedy umožňuje   odpočet DPH bez dalších úprav.   Využijí jej především řemeslníci,   přepravci spotřebního zboží a   potravin. Vůz nabízí celkovou   záruku dva roky, záruka na   neprorezavění karoserie je 8 let. Profit otestoval užitkovou variantu s trojmístnou kabinou, kterou od nákladní korby o objemu pěti kubíků odděluje plechová přepážka. Podvozek se v testu ukázal jako jistý i na špatném asfaltu, naftový turbodiesel o výkonu 88 kW patří k tomu lepšímu, co značka Fiat nabízí. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou šlape dobře i v nízkých otáčkách, na dálnici dokáže jet až 160 kilometrů v hodině. Je ale třeba počítat s poměrně vysokým hlukem v kabině, nebyly totiž použity žádné tlumicí materiály. Při rychlé jízdě si vůz při našich testech vyžádal osm litrů nafty na sto kilometrů v hodině, s lehkou nohou na plynu lze ale jezdit i pod sedm litrů (výrobce udává průměrných 7,2 l/100 km). Když jsme na korbu přidali zhruba dvoumetrákovou zátěž v podobě krbového dřeva, TECHNICKÉ ÚDAJE    model - Fiat Scudo 2,0 JTD   typ vozu - třímístná dodávka   motor - vznětový čtyřválec   převodovka - manuál, 6 stupňů   objem válců - 2 litry   max. výkon - 88 kilowattů   max. rychlost - 160 km/hod   zrychlení 0-100 - 12,8 sekundy   užitečná hmotnost - 1000 kg   spotřeba - 7,2 l/100 km   velikost korby - 5 m3   cena (základ s DPH)** - 549 000 Kč

na spotřebě se to nijak neprojevilo. Celkově Scudo uveze až tunu nákladu. Manipulaci se zbožím u našeho vozu usnadňovaly dvoje posuvné dveře po stranách skříně a jedny „křídlovky“ vzadu.

Mezi minusy vozu, které vyplynuly z našich testovacích jízd, patří sezení. Všechna tři sedadla v kabině jsou sice dostatečně široká, ale vzhledem k pevné přepážce za opěradly se jejich opěrky nedají polohovat. V kokpitu také není žádné odkládací místo na bundy nebo tašky, všechno musí dozadu na korbu. Tyto atributy spolu s vyšší hlučností odsuzují užitkové Scudo jen ke krátkým jízdám v rámci rozvážky zboží, pro dlouhé cesty po evropských dálnicích je třeba koupit pohodlnější verzi kombi.

Jak je to s cenami? Fiat Scudo začíná na 479 tisících korunách, testovaná naftová verze vyjde bez daně na 507 900 korun. Je tedy o několik desítek tisíc korun dražší než Renault Trafic nebo Citroen Jumpy, je ale levnější než srovnatelný Ford Transit Van 280 SWB s motorem 2.2 TDCi.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče